Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
02
12
13
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
2
Door Bas Heerink
Dossier: Onderzoek
Soort:

CPO’s ontevreden over innovatiekracht leveranciers

Een ruime meerderheid van de CPO’s s van mening dat leveranciers niet voldoende aandacht besteden aan innovatie. Ook vinden zij dat leveranciers te weinig waarde toevoegen aan hun business.

Leveranciers doen te weinig op het gebied van innovatiekracht en het toevoegen van waarde aan bedrijven. Dit is althans de mening van 70 procent van de CPO’s. Een en ander blijkt uit een onderzoek van de Consero Group, een internationaal bureau voor business-events. Dit onderzoek werd gehouden onder de hoogste inkoopverantwoordelijken van bedrijven in de Verenigde Staten en Europa met een jaaromzet van meer dan 500 miljoen euro.

Inkoopondersteuning
In het rapport blijkt verder aan dat 48 procent van de Chief Procurement Officers niet over de juiste middelen beschikt voor het effectief managen van leveranciers. Tegelijkertijd vindt 70 procent van de CPO’s dat zij hun collega’s in de boardroom voldoende ondersteunen.

Overige hindernissen
Chief Procurement Officers lopen verder aan tegen problemen op het gebied van werving van inkoopmanagers. Dit is volgens hen veel moeilijker geworden dan de afgelopen jaren, onder meer door een tekort aan goed opgeleide professionals. Een andere opvallende uitkomst van het onderzoek is de groeiende aandacht voor duurzaamheid bij leveranciers. Niet-duurzame leveranciers vallen veel vaker en eerder in het inkooptraject af dan vroeger het geval was.

Reacties:

  • Anoniem | 03-12-2013 om 14:44

    Dit doet me denken aan het verhaal van ontevreden inkopers die continu klagen dat ze onvoldoende steun krijgen van de directie voor hun verhaal over inkoop. Mijn reactie: vertel je dan wel het goede verhaal? Kijk als inkoper eerst eens kritisch naar je zelf voordat je de schuld bij een ander legt.

    Voor CPO’s geldt naar mijn idee hetzelfde: waarom spreek je uit dat leveranciers te weinig aandacht besteden aan innovatie en te weinig waarde toevoegen aan de business van je organisatie. Is je vraagstelling richting leveranciers dan wel juist? Daag je je leveranciers wel voldoende uit op het gebied van innovatie en waardetoevoeging? Heb je wel de juiste leveranciers geselecteerd?

    Who’s talking? We hebben het hier over bedrijven met een jaaromzet van meer dan 500 miljoen euro. Daar past dit soort Calimero gedrag toch niet bij. Wat mij betreft mogen deze CPO’s ook eerst eens zelf in de spiegel kijken. Net als die inkopers.

  • Anoniem | 18-12-2013 om 00:10

    Innovatie is een kwestie van geld. Kun je het terugverdienen? En zolang inkoop nog steeds geloofd in “marktwerking zorgt voor de beste deals”, gaat het niet gebeuren. Logisch dat de leveranciers niet hoog scoren op innovatie; daar worden ze niet op geselecteerd. Het gaat over prijs en minder. Concurrentie doet wonderen voor inkoop; leveranciers bieden tegen steeds lagere prijzen aan. Tuurlijk, daar vraag je dan ook om. Want een lagere prijs zorgt voor contract. En als je eenmaal binnen zit, kun je alles realiseren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.