Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
03
11
09
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koos Plegt
Dossier: Index / overzicht / marktplaats / overig
Soort:

Crisis zorgt voor verschuivingen

Over de volle breedte van de markt heeft iedereen last van de crisis. Klanten stellen ander eisen en er zijn ook nog eens minder opdrachten. Toch zijn er, door accenten te verleggen of juist door dezelfde koers te blijven varen, resultaten te behalen. Drie bedrijven in de inkoopbranche over hun aanpak.

Over de volle breedte van de markt zullen alle bureaus wel merken dat het wel minder is’, zegt Geert de Ruijter, Managing Partner van Insinc. ‘Wat betreft werving en selectie accepteren klanten moeilijker samenwerking op exclusieve basis. Ze willen de opdrachten bij meerdere bureaus uitzetten. Daarnaast is de vraag naar interim-inkopers minder. Klanten kijken in deze tijden toch meer naar een vaste invulling van een functie. Er zijn nog steeds goede mensen in de markt beschikbaar. Kwaliteit kost echter nog steeds geld terwijl de tarieven onder druk staan.’

Verschuiving
Bij Insinc, actief in consultancy, werving & selectie en interim gaat het nog steeds goed, zegt De Ruijter. Maar: ‘Het is minder dan vorig jaar, laat dat wel duidelijk zijn. Als er een bureau op dit moment zegt dat het beter gaat, geloof ik dat niet.’ Zo is het aantal medewerkers van Insinc ten opzichte van een jaar geleden gezakt van 38 naar 29 mensen. Ook is er een verschuiving te zien van interim naar werving en selectie. Om de crisis door te komen heeft Insinc ervoor gekozen om juist nu te investeren in mensen en in marketing. ‘We investeren heel duidelijk in opleidingen en interne capaciteit om sneller en nog beter te kunnen acteren in de markt, nu en in de toekomst. We gebruiken daarbij advertentiecampagnes om te laten zien dat je bij ons moet zijn als je op zoek bent naar een kwalitatief goede partij. Dit geeft een positief signaal naar het eigen netwerk en potentiële klanten. Of dit ook bij andere bedrijven in de branche gebeurt? Het is lastig om daar antwoord op te geven. Kijkend naar andere spelers in de markt denk ik dat een aantal partijen nog heel erg op de kostenkant moet letten, gelukkig heeft Insinc de kracht op anticyclisch te acteren!’

Benefit
‘Zonder meer gaat het goed’, zo antwoordt Geert Mathijssen op de vraag hoe zijn bedrijf Benefit de crisis doorkomt. De algemeen directeur van het inkoopadviesbureau zit momenteel zelfs rustiger in zijn stoel dan een jaar geleden. ‘Toen stonden we er nog tegenaan te kijken, was nog niet duidelijk hoe erg het allemaal zou worden.’ Met vertrouwen kijkt hij nu vooruit: ‘Ik ben positief gestemd over 2010. Gezien onze huidige orderportefeuille denken we door te kunnen trekken en dat we dan alweer beter gaan draaien dan dit jaar. Over de hele breedte zal de economie zich nog niet herstellen, maar aan de dienstenkant verwacht ik snel een verbetering.’

Heel hard werken

Het afgelopen jaar is voor Mathijssen en zijn medewerkers ‘heel hard werken’ geweest. ‘Er is met name meer energie in salestrajecten gegaan. Daarnaast hebben we voorzichtig gehandeld, meer gelet op de kosten en liquiditeit. Dat wapent ons tegen de recessie’. Overigens ziet hij juist in die recessie ook een balancerende werking, die voor de inkoopbranche niet verkeerd is. ‘In tijden van laagconjunctuur moet je kosten terugbrengen en ook daarvoor zijn goede inkoopprofessionals nodig. Met onze producten zijn wij daarin innovatief, onder meer met onze methode voor boardroom allignment. Daardoor blijven onze klanten enthousiast. Dat is te merken aan onze bezetting. Zelfs een lichte groei over het jaar 2009 zit er wel in.’

PeopleGroup
Mike de Jongh, directeur van PeopleGroup, ziet de gevolgen van de recessie voor zijn bedrijf meevallen. Ruim twintig mensen werken als onafhankelijke senior inkoopprofessional vanuit dezelfde netwerkorganisatie. ‘Een voordeel is natuurlijk dat we met onze manier van werken niemand op de payroll hebben staan. Bijna al onze mensen zijn aan het werk, met langdurige contracten die vaak ruim tot in 2010 lopen. Het werkvooruitzicht en het financiële vooruitzicht zijn daarmee positief.’

Senioriteit

Binnen het interim-management en het verandermanagement, waarin PeopleGroup actief is, zijn er minder opdrachten, maar dankzij de senioriteit van de groep mensen geeft de kwaliteit naar eigen zeggen nog steeds de doorslag. Werving en selectie, ook een onderdeel van PeopleGroup, is ‘momenteel wel een slecht product’, zo ziet De Jongh. ‘Opdrachtgevers denken het alleen te kunnen en gooien het ook bij de concurrentie neer. Er zijn minder aanvragen. Toch gaan we hier geen grote aanpassingen doen; alhoewel dit onderdeel op dit moment bij ons weinig omzet genereert, blijft het gewoon onderdeel uitmaken van ons complete product. En met onze eigen opleidings- en coachingscapaciteit kunnen we mensen ook horizontaal laten instromen, hetgeen uniek blijft.’

Gezonde ambitie
Bij gespecialiseerde werving & selectiebureaus ziet hij echter wel dat ze onder druk komen staan. ‘Sommige bureaus spreken kandidaten niet eens voordat ze ergens een cv over de schutting gooien, om maar eerder te zijn dan de concurrentie. Maar de klanten veroorzaken dit gedrag zelf.’  Je moet meer te bieden hebben om in deze omstandigheden te overleven, zo vindt hij. ‘De tijden dat iedereen die een laptop vast kon houden consultant werd genoemd zijn wel voorbij. De crisis heeft wat dat betreft een zuiverend effect.’ Nog steeds heeft PeopleGroup, dat onlangs zelfs nog een nieuwe vestiging in Nijmegen opende (naast de eerste in Hilversum), een gezonde ambitie naar de toekomst. ‘We gaan zeker twee keer zo groot worden. Met dezelfde producten, maar wel met meer diversiteit.’

Foto: Nieuwe pand PeopleGroup aan de Oranjesingel in Nijmegen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.