Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
30
08
12
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koos Plegt
Dossier: Sourcing / Outsourcing
Soort:

'Crowdsourcing' door Syrische rebellen

Als er een prijs bestond voor het meest opvallende inkoopverhaal van de week, dan zou die prijs deze week ongetwijfeld naar de New York Times gaan, dat met een verhaal komt over crowdsourcing door Syrische rebellen.

Een journalist ter plaatse tekende een verhaal op waarin hij beschrijft hoe de rebellen, die in een burgeroorlog zijn verwikkeld met regeringstroepen, aan hun wapens en materieel komen. De internationale gemeenschap houdt zich afzijdig van het conflict, waardoor de opstandelingen creatief moeten sourcen. De snelheid en creativiteit waarmee zij een ‘wapenindustrie’ hebben opgezet van kleine handelaars en ambachtslieden is opvallend.

Aanvoerkanaal

Zo beschrijft de krant hoe de metaalbewerkers in een voormalige machinefabriek hun eigen mortieren en kanonnen fabriceren. Een lokale schilder gebruikt zijn expertise in chemicaliën voor de productie van explosieven, voorzien van elektrische circuits afkomstig van elektriciens. Deze vorm van crowdsourcing is een van de belangrijkste aanvoerkanalen van de rebellen, naast uit buurland Irak gesmokkeld Amerikaans legermaterieel, gekocht van corrupte Iraakse legerofficieren.

Het gaat wellicht te ver om te zeggen dat Nederlandse inkoopmanagers een les kunnen trekken uit de flexibiliteit en inventiviteit in deze uitzonderlijke (oorlogs)omstandigheden. Maar opvallend is het zeker.

Hieronder de link naar het verhaal van de New York Times:
http://www.nytimes.com/2012/08/29/world/middleeast/syrian-rebels-get-arms-from-a-diverse-network-of-sources.html?_r=2

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.