Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
04
06
13
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Anniek Finkers
Dossier: Supply Chain
Soort:

Dé trends binnen supply chains van dit jaar

Talent, slimmer groeien en het verbeteren van de performance. Dat zijn de drie voornaamste aandachtsgebieden van supply chain managers van dit jaar.
Gartner heeft de drie opvallendste trends onder supply chain professionals onderzocht. Volgens het marktonderzoeksbureau richten zij zich dit jaar met name op talent, slimme groei en het bereiken van het volgende niveau.

Passie en motivatie
Onlangs maakte Gartner de jaarlijkse Supply Chain Top 25 bekend. In deze ranglijst staan de bedrijven met de beste supply chain. Volgens Stan Aronow, onderzoeker bij Gartner, hebben deze toonaangevende organisaties een voorsprong op andere bedrijven. Zij zijn bijvoorbeeld veel bezig met het verbeteren van de motivatie binnen hun supply chain teams. Hiervoor zijn zij met name op zoek naar echt talent. 

Bij leidende organisaties gaat het vooral om passie en motivatie binnen de supply chain teams. Deze organisaties gebruiken termen als ‘bestemmingsbedrijf’ en ‘employer of choice’ in hun supply chain. Ze zoeken manieren om individuele activiteiten niet alleen aan gezamenlijke, maar ook aan grotere en ambitieuzere doelen te verbinden. 

Investeren voor de toekomst
De bedrijven uit de Supply Chain Top 25 investeren veel tijd en middelen in universitaire relaties, rotatieprogramma’s, een betere loopbaanplanning die specifiek gericht is op de keten, multifunctionele leeropties, supply chain certificatie programma’s en supply chain leiderschap. 

De economische tegenwind heeft gezorgd voor trage groei binnen organisaties. De verwachting was dat veel bedrijven hierdoor enkel nog zouden focussen op kostenreducties en efficiencyverbeteringen. Maar uit onderzoek van Gartner blijkt dat supply chain leiders toch beseffen dat groei noodzakelijk is. Bij toonaangevende bedrijven in verschillende branches is de supply chain organisatie niet langer enkel gericht op kostenbesparingen en efficiencyverbeteringen. “De supply chain afdeling ziet zichzelf steeds meer als een groei-enabler. En de CEO’s van organisaties hebben dit ook door”, zo zegt Debra Hofman, managing vice president bij Gartner.

Naar een hoger niveau
Veel bedrijven houden zich bezig met de bouw van de fundering van een end-to-end supply chain over verschillende bedrijven. De toonaangevende bedrijven bouwen echter op deze funderingen. Volgens Aronow gaan de leiders van deze bedrijven verder dan de theorie. Zij omarmen de capaciteiten die andere bedrijven slechts net beginnen te overwegen. Hierdoor vinden ze nieuwe en creatieve manieren om hun supply chain te verbeteren. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.