Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
26
05
11
Peter Frauenfelder
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Peter Frauenfelder
Dossier: Column
Soort:

De arbeidsmarkt voor inkopers kantelt

Het woord crisis mag dan nog regelmatig vallen, binnen mijn dagelijkse werkzaamheden zie ik momenteel (wederom) in rap tempo een schaarste aan inkooptalent ontstaan.
Door de beperkte instroom in dit vakgebied waren de inkoopprofessionals die het verschil maken altijd al moeilijk te vinden. En het lijkt er nu op dat dit de komende jaren een nog nijpender probleem zal worden voor bedrijven vanwege de gevolgen van de vergrijzing . Met name de alom gewilde jonge inkoper “nieuwe stijl” (lees: jong, dynamisch, commercieel, ambitieus en universitair geschoold; Kortom met IQ en EQ) zal straks met een lantaarntje gevonden moeten worden.

Deze jonge groep had ook tijdens de crisis weinig moeite met het vinden van een nieuwe uitdaging, maar men was voorzichtig met overstappen vanwege de voortdurende malaise en de onzekerheid die de crisis met zich mee bracht. Nu de marktvraag voor inkopers zeer sterk aantrekt (het aantal vacatures in Q1 is met ruim 60% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2010), en de arbeidsmarkt voor inkopers wellicht al dit jaar zal kantelen naar een kandidatenmarkt, zullen werkgevers de rode loper weer moeten uitrollen. Immers, de inkopers die het verschil maken zullen diverse opties tegen elkaar gaan afwegen. 
 
Dat vraag en aanbod zeer snel bij elkaar komen merken wij bijvoorbeeld ook als we kijken naar het aantal gespreksrondes van kandidaten bij opdrachtgevers. Was dat in 2010 gemiddeld rond 3.5 gesprekken voordat men een aanbod kreeg, nu zien we dat de oplettende opdrachtgever na 2 gesprekken al tracht af te ronden middels een arbeidsvoorwaarden eindgesprek. 

Naast de wens om jong inkooptalent te binden zien wij gelukkig ook dat de bemiddelbaarheid voor de meer ervaren inkopers met veel vlieguren, net als dat voor de crisis het geval was, snel aan het oplopen is. De werkgeversmarkt realiseert zich dat deze ervaren doelgroep goed ingezet kan worden om aanstormend talent te begeleiden ofwel goed inzetbaar is vanwege vaak zeer specifieke (commodity) ervaring. Ook realiseert men zich (gelukkig) steeds vaker dat de inkoper “nieuwe stijl” niet per definitie een “jonkie” is. Juist de ervaren inkopers met de goede vaardigheden, competenties en het juiste gedrag zijn goud waard in deze tijden. De eerste tekenen van “inflatie” van geboden salarissen voor deze doelgroep zie ik ook al ontstaan. De werkgeversmarkt blijft daarbij wel aangeven dat de wat meer op leeftijd rakende inkoper zich wel flexibeler zal moeten opstellen.

Parallel aan de schaarste die weer aan het ontstaan is, zie ik ook een duidelijke verbetering optreden t.a.v. van de condities die er in de markt kunnen worden bedongen door bemiddelingsbureaus. Tijdens de crisis was het usance dat werkgevers een vacature uitzetten bij vele bureaus. Nu zoekt men steeds meer de samenwerking op met 1 bureau waarmee men verwacht het beste resultaat te realiseren.

Dit zal mijns inziens helpen om de juiste professionals te kunnen werven en selecteren. Immers, in een kantelende markt heeft een kandidaat extra behoefte aan duidelijkheid en een kwalitatief goed en snel wervingsproces. “Waar ga ik mijn energie in steken?”. Inkooptalent wil weten of een bureau aan het meezoeken is (als een van de velen) of dat er een degelijke afspraak op tafel ligt waarbij een bureau de kandidaat daadwerkelijk aan tafel weet te brengen bij de interessante werkgevers. Het aantal functies waarin meerdere partijen voor dezelfde functie naast elkaar op de penalty stip plaatsnemen en ‘at random’ op het doel mogen schieten zal dan ook snel afnemen is mijn verwachting.

De moraal van het verhaal: de arbeidsmarkt kantelt razendsnel en de “war for talent” tekent zich nu al af. Werkgevers die zich dit niet realiseren en hun wervingsstrategie en arbeidsmarktcommunicatie niet aanpassen op de veranderende realiteit zullen het steeds moeilijker krijgen om hun inkoopvacatures ingevuld te krijgen!

Peter Frauenfelder  (Senior Consultant bij InQuest)

Peter Frauenfelder
Door Peter Frauenfelder
Peter Frauenfelder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.