Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
23
04
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Alexander Arsath Ro'is
Dossier: Inkoop
Soort:

'De evolutie van de inkoper'

De afdeling inkoop, oftewel purchasing heeft het laatste decennium een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Het vakgebied is uitgegroeid tot een tactische en strategische discipline die begrijpt wat er in de business speelt en waar de kansen liggen voor inkoop. Dit heeft volgens Alexander Arsath Ro'is van NEVI ook zijn weerslag op de functie van inkoper/purchaser.

'Waar we tien jaar geleden nog spraken van vier klassieke beroepsprofielen (assistent-inkoper, inkoper, senior inkoper en inkoopmanager), is de situatie tegenwoordig niet meer zo eenduidig. In iedere organisatie wordt inkoop anders ingevuld, afhankelijk van branche, organisatieomvang en strategie en dat heeft weer gevolgen voor de inkoopprofessional. De juiste mensen vinden en de juiste sturing geven op basis van de oude profielen voldeed niet meer.'

'Bij het opstarten van een nieuw profielenonderzoek, werd al snel duidelijk dat er niet meer in profielen maar in flexibele rollen gedacht moet worden. In iedere organisatie komen deze rollen in meerdere of mindere mate voor. Bij grote inkooporganisaties kan een rol zelfs gelijk zijn aan een functie en bestaan er binnen deze functies junior en senior posities. Maar in de meeste organisaties bestaat een functie uit een voor die organisatie passende combinatie van (delen van) rollen. Er zijn zeven kernrollen benoemd met de daarbij en per rol is aangegeven welke kwaliteiten iemand nodig heeft om deze rol goed te vervullen.'

De zeven rollen:

  1. Inkoper: in deze rol is hij of zij verantwoordelijk voor het gehele inkoopproces, van leveranciersselectie tot en met leveranciersprestatiemeting. De inkoper is het eerste aanspreekpunt voor interne klanten en leveranciers.
  2. Analyticus: in deze rol zorgt de inkoper voor informatie, analyseert data over de markt, leveranciers, prijzen en productontwikkelingen en vertaalt de resultaten naar concrete acties en inkoopstrategieën.
  3. Relatiemanager: is de spin in het web tussen interne klant, leveranciers en andere stakeholders en de gesprekspartner op businessniveau die de belangen van alle partijen samenbrengt.
  4. Adviseur: de inkoper denkt intern mee met de klant en geeft advies op operationeel, tactisch en strategisch niveau (zowel in- als extern).
  5. Prestatiemanager: stuurt op resultaat. Hierbij monitort en controleert hij of zij leverancierscontracten en zorgt hij of zij voor kwaliteitsbewaking.
  6. Regisseur: de manager van verschillende belangen/stakeholders en verantwoordelijk voor het behalen van doelstellingen op het gebied van kwaliteit, klanttevredenheid en betrouwbaarheid.
  7. Leidinggevende: de coach met visie en inspiratie. Iemand die bouwt aan een team waarin medewerkers hun capaciteit ten volle kunnen benutten.


'Aan de inkoopmanager - die inmiddels qua beloning in vergelijking met 10 jaar geleden een behoorlijke stap heeft gemaakt - de taak om op basis van de inkoopdoelen (die voortkomen uit de bedrijfsdoelen) en de benodigde inkooprollen, het juiste inkoopteam samen te stellen. Een uitdaging die de huidige inkoopmanager graag op zich neemt!'

Deze column verscheen eerder op VKbanen.nl

Door Alexander Arsath Ro'is
Alexander Arsath Ro'is is Programma & Account manager bij NEVI (het kennisnetwerk voor inkoop en supply management) en betrokken bij het inkoopprofielenonderzoek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.