Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
19
03
14
Peter Streefkerk
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
9
Door Peter Streefkerk
Dossier: Economie
Soort:

HEMA als prijzenknijper. Echt HEMA!

In navolging van Albert Heijn anderhalf jaar geleden breekt ook HEMA eenzijdig de contracten open met haar leveranciers. Op basis van de (omgekeerde) Kraljic Matrix leggen ze het balletje neer bij hun vijftig grootste leveranciers, die verantwoordelijk zijn voor 80 procent van het inkoopvolume. Met terugwerkende kracht eist HEMA van deze leveranciers gemiddeld 4 procent van de omzet over 2013 op. En dat is nog niet alles, ook voor dit jaar wil HEMA minder betalen voor de aan haar te leveren producten.

Afgelopen maandag organiseerde HEMA in Amsterdam een zogenoemde suppliersdag, waarvoor de grootste leveranciers een uitnodiging hadden ontvangen. In de ochtend kregen deze leveranciers een flitsende presentatie te zien van HEMA topman Ronald van Zetten. Nadruk lag daarbij vooral op de goede prestaties in de afgelopen periode en de snelle groei in Europa. Na Frankrijk opent HEMA dit jaar ook winkels in Engeland en Spanje.

Slikken of stikken
Na de lunch sloeg de sfeer radicaal om en werd deze uiterst grimmig. In persoonlijke gesprekken kregen leveranciers te horen dat HEMA de contractvoorwaarden eenzijdig aanpast. Daarnaast wil de winkelketen van iedere vijf leveranciers er één buiten de deur zetten en zal zij haar facturen voortaan pas na 120 dagen betalen. Het van kracht worden van deze maatregelen is voorzien per 1 april 2014. Het spel wordt op de Amerikaanse manier keihard gespeeld. Slikken of stikken.
Voor het overbrengen van dit slechte nieuws werd geen beroep gedaan op de inkopers met wie de leveranciers normaal gesproken zaken doen. De leverancier kregen het nieuwe beleid te horen van zogeheten unit leaders, die geen van allen eerder te maken hadden met de betreffende bedrijven.

Geen eenzijdige activiteiten
Namens Ronald van Zetten liet een woordvoerster weten dat HEMA continu in onderhandeling is met haar leveranciers. Volgens HEMA vindt dit altijd plaats tijdens individuele gesprekken, waarbij leveranciers daarna de keuze hebben wel of niet te leveren. “Er is geen sprake van eenzijdige activiteiten. Soms past HEMA de condities aan in het voordeel van de leveranciers, soms in het nadeel.” Wat bij deze verklaring vooral opvalt is dat HEMA haar eigen gedrag bevestigt door te stellen dat zij de condities aanpast en aangeeft dat zij haar leveranciers ook wel eens laten meedelen in de positieve resultaten die zij boekt.

Onbehoorlijk gedrag
Maurice Yocarin van branchevereniging Vivo noemt tegenover De Telegraaf het gedrag van HEMA in deze kwestie “onbehoorlijk”. Dat is nog netjes uitgedrukt, want de gevraagde terugbetaling van gemiddeld 4 procent van de omzet – kosten plus winstmarge – kunnen leveranciers niet meer in mindering brengen op het resultaat van vorig jaar. Dit komt ten laste van de resultaatsrekening van dit jaar, bovenop de gevraagde extra korting voor dit jaar. “Een leverancier die in 2013 voor 2 miljoen euro aan HEMA verkocht, wordt gevraagd of hij per direct even 80.000 euro terugstort”, aldus Yocarin.

“Contracten zijn de vastlegging van gezamenlijk overeengekomen afspraken en die heb je te respecteren” geeft Yocarin verder aan. Leveranciers die net aan het opkrabbelen waren na de grootste crisis van de afgelopen jaren worden nu achteraf geconfronteerd met een extra lastenverzwaring en een vertrouwensbreuk met een van hun grootste zakenpartners. De negatieve gevolgen voor de gehele toeleveringsketen zijn op dit moment nog niet goed in te schatten.

HEMA onder druk
Het is bepaald niet vanuit een luxe positie dat HEMA zijn leveranciers aan het afknijpen is. De Nederlandse omzet van het bedrijf vertoont een dalende lijn. Daarnaast heeft HEMA zelf net een fikse reorganisatie achter de rug waarbij een groot aantal inkopers is ontslagen. Het is evenmin de eerste keer dat HEMA zich van deze praktijken bedient. Zes jaar geleden stelde HEMA eenzijdig een zogenaamde marketingbijdrage van 5 procent in. Aanvullend op de al eerder genoemde maatregelen, zal deze bijdrage voortaan elke maand in plaats van elk kwartaal worden ingehouden.

Groeiheffing?
HEMA toont met haar bijeenkomst van afgelopen maandag aan dat de actie van Albert Heijn anderhalf jaar geleden in negatieve zin nog overtroffen kon worden. Toen werd de ‘kortingseis’ van Albert Heijn direct gewijzigd in een ‘dwingend opgelegde groeiheffing’, maar het leed was al geschied.

Aanvullende informatie:

Peter Streefkerk
Door Peter Streefkerk
Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij houdt zich bezig met interim management, advisering, projectmanagement, training en coaching. Hij is auteur van de boeken Inkopen voor Dummies, Inkoop en een groot aantal artikelen over inkopen. Volg Peter op Twitter.

Reacties:

  • Anoniem | 20-03-2014 om 11:58

    Hoi Peter interessant en goed artikel . Ethische verschuiving in houding wn gedrag?

  • Anoniem | 20-03-2014 om 12:55

    Ik zou als CEO van 1 van de 50 grootste leveranciers (80% v.h. inkoopvolume v.d. Hema) direct een vervolg dinerafspraak organiseren en een collectief tegenvoorstel uitbrengen aan de HEMA. Hierdoor ontstaat volgens mij weer de juiste marktbalans en zijn we vervolgens weer met z’n allen op aarde. Kartelvorming? Nood breekt wetten.

    Dit heeft niets met het inkopersvak te maken en het nemen van je verantwoordelijkheid in de supply chain.

    Jos Brands

    Jos Brands

  • Anoniem | 20-03-2014 om 22:11

    Creatieve invalshoek Jos, ben benieuwd hoe die 50 leveranciers hier mee omgaan en of ze jouw idee serieus meenemen op hun shortlist van mogelijke acties

  • Anoniem | 25-03-2014 om 10:35

    Goed dat je deze kwestie aanhaalt Peter. Is dit de nieuwe Hollandse kruideniersmentaliteit? (in navolging van AH)
    – Koos

  • Anoniem | 25-03-2014 om 15:05

    Ha, je kan het ook ‘op de kleintjes letten’ noemen

  • Peter_Inkoopadviezen | 26-03-2014 om 08:51

    Zo’n leveranciersdag geeft natuurlijk ook de ruimte om elkaar formeel te leren kennen; er is m.i. dan ook geen bedenking om naderhand samen af te stemmen over de condities voor de voortzetting van de relatie met de gemeenschappelijke klant.
    Ik heb begrepen dat HEMA afscheid heeft genomen van een (flink) aantal inkopers, en daarmee wellicht ook van de NEVI 10 geboden-inkoop. Kan. Het is ook tijd om te kantelen. Het inkopersgilde gaat indirect gebukt onder de resultaten van grootschalige inkoopprojecten. Denk aan de Fyra, de woningbouwcorporaties, en de gemeentelijke investeringsverliezen. In die krimpende markt zou de afgelopen jaren juist de risicobestendigheid van haar contracteringen te zien moeten zijn.

  • Anoniem | 29-03-2014 om 13:28

    Wat klopt er in de navolgende tekst niet?

    Fors groeien in Europa, dat is onze ambitie. Omdat we daarmee onze droom kunnen verwezenlijken: een leuker en makkelijker leven voor zoveel mogelijk mensen. Dankzij die groei kunnen we steeds voordeliger inkopen, zodat we onze klanten lagere prijzen kunnen bieden.

    (Bron: https://www.werkenbijhema.nl/werken-bij-hema/onze-ambitie/ )

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.