Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
03
10
Peter Streefkerk
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Peter Streefkerk
Categorie: Inkoopboeken
Soort: ,

De klantenfluisteraar

Inkopers kennen twee soorten klanten: interne klanten (ook wel collega’s genoemd) en externe klanten (van hun bedrijf of organisatie). De interne klanten bepalen het succes van de inkoopafdeling en de externe klanten het succes van het bedrijf of de organisatie. In beide gevallen vervullen inkopers een sleutelrol. De vraag is hoe je nu precies met die klanten omgaat. Welke factoren bepalen je succes en welke je falen. Met het boek ‘De klantenfluisteraar’ behandelt auteur Jan van Setten alle facetten van de klant en het begrip klantgerichtheid.

Belangrijke lezerstip
Een boek is zo waardevol als dat wat je er zelf inziet en uithaalt. Op het eerste gezicht heeft het boek ‘De klantenfluisteraar’ niet direct een raakvlak met het inkoopvak. Dat klopt, omdat op een enkel zeer treffend en uitgebreid beschreven voorbeeld, Jan van Setten geen inkooptheorie behandelt. Waarom het boek echter wel ontzettend waardevol kan zijn voor inkopers, is omdat het zeer uitgebreid ingaat op de psychologie van klantgedrag. Gedrag waar je als inkoper direct en indirect in je klantcontacten elke dag mee te maken hebt op de werkvloer. Probeer het boek daarom in eerste instantie niet te lezen vanuit je eigen (inkoop)perspectief, maar vanuit dat van de klant. Er zal een wereld voor je open gaan.

De interne en externe klant vormen bestaansrecht voor bedrijf en inkoop
De externe klant en zijn behoefte vormen het bestaansrecht van een bedrijf. Dat wordt nog wel eens vergeten. Als de externe klant geen behoefte heeft aan een bepaald product en/of dienst of daarvoor naar de concurrentie gaat, hoef je als inkoper binnen de interne keten ook geen ondersteunende inspanning te leveren in de vorm van het inkopen van producten en/of diensten. Er komt geen omzet binnen en er wordt evenmin winst gemaakt. Voor de interne klant geldt eigenlijk hetzelfde principe richting inkoop. Als de interne klant niet begrepen wordt door inkoop of de weg naar inkoop niet weet te vinden, zal hij zijn eigen weg zoeken en buiten inkoop om zijn vraag in de markt uitzetten. Met de vraag aan een interne klant over wat hij het meest zal missen als jouw afdeling (inkoop) er niet meer is, krijg je helder waar jouw toegevoegde waarde richting interne klant nu precies in zit en waar je je op moet richten.

Klantgericht is niet klantgezwicht
Wat in de eerste hoofdstukken vooral naar voren komt, zijn de simpele tips waarmee je stapsgewijs het proces doorloopt om het belang van je interne en externe klanten te kunnen doorgronden. Hier komt het LSD-principe vaak terug, waarbij LSD staat voor Luisteren, Samenvatten en Doorgronden (in plaats van Doorvragen). Dat betekent voor een inkoper dat hij bij gesprekken met zijn interne klanten dient uit te gaan van de behoefte van de klant en de externe klant van die klant. De inkoper dient de juiste vragen te stellen, echt te luisteren naar de antwoorden, daar op in te gaan en de daadwerkelijke behoefte van de klant zien te achterhalen en te doorgronden. Over het algemeen betekent dit dat een inkoper zijn ‘inkooptaal’ als bijvoorbeeld Kraljic-matrix achterwege dient te laten om een maximale verbinding met zijn klant tot stand te brengen en de eisen en wensen van de interne klant helder te krijgen. Dit betekent overigens niet dat de inkoper op alles wat de klant vraagt ja zegt en zwicht voor wat hij inbrengt.

Langs inkoop om een raamcontract af te sluiten
In hoofdstuk 7 illustreert Jan van Setten aan de hand van een praktijkvoorbeeld hoe inkoopprocessen en gedrag van inkopers contraproductief werken richting leveranciers. Hij krijgt de ‘eervolle’ uitnodiging om met zijn trainingen te worden opgenomen in de studiegids van het bedrijf. Hij moet alleen nog even langs inkoop voor het afsluiten van een raamcontract. Mooi voor Jan van Setten denk je in eerste instantie, maar het gedrag van de inkoper is eenzijdig gericht op het verkrijgen van korting. Jan van Setten pareert dit verzoek op zeer deskundige wijze en het resultaat is schrijnend en confronterend. Met name voor inkopers die zichzelf herkennen in de traditionele rol van prijzenknijper. Een rol en bijbehorende verantwoordelijkheid die men vanuit het management van veel bedrijven en organisaties nog steeds veelvuldig krijgt toebedeeld.

Food for thought
In de laatste twee hoofdstukken van het boek laat Jan van Setten de vele sprekende voorbeelden achter zich. Hij geeft in hoofdstuk 8 een uitgebreide uitleg dat het bezig zijn met de behoeften van de klant zijn wortels dient te vinden in het beleid, de visie en met name de cultuur van een bedrijf of organisatie. Als er op een van die vlakken geen directe link is met de houding richting klanten, heeft het klantgerichte gedrag en de passie van individuele medewerkers weinig tot geen effect. Dat die medewerkers een sleutelrol vervullen naar de klanten toe, maakt hij duidelijk in hoofdstuk 9. Daarbij gaat hij uitgebreid in op de vraag voor wie jij als lezer van het boek werkt: je bedrijf of organisatie, de klant, jezelf of de aandeelhouders. Het uiteindelijke antwoord zal je misschien verrassen.

Eindoordeel
Hoewel het boek ‘De klantenfluisteraar’ door de soepele schrijfstijl van Jan van Setten zeer gemakkelijk wegleest, heeft het boek toch meer dan voldoende diepgang. Dat komt met name omdat hij zich bedient van, zoals hij het zelf omschrijft, de mentale natuurwetten die je in andere managementboeken ook tegenkomt (bijvoorbeeld in het boek ‘Invloed’ van Roberto Cialdini). Belangrijk is dat een behoefte vanuit een interne of externe klant op zich niet onderhandelbaar is, maar de invulling van die behoefte wel. In de praktijk blijken wij (ook inkopers) die behoeften in te vullen op een manier waarvan wij zelf denken dat het goed is voor de klant. Door je als inkoper beter te richten op je interne klant, zijn behoeften en zijn belang richting zijn klanten, zal je de ontwikkeling van inkoop binnen je bedrijf of organisatie een grotere dienst bewijzen dan met een 100% juiste toepassing van de inkooptechnieken.

Beoordeling

  • Nieuwswaarde:     **
  • Praktisch nut:        *****
  • Toegankelijkheid: *****

Aanvullende literatuur en informatie

Boekgegevens
Auteur:
Jan van Setten is een veelgevraagd spreker, (management) coach en enter-trainer. Hij put uit jarenlange ervaring als algemeen en commercieel manager in diverse grote organisaties. Jan van Setten combineert een confronterende stijl met humor en energie. Daardoor weet hij zijn publiek van begint tot eind te inspireren en te boeien. Zijn motto is: ‘Het leven is verwarrend eenvoudig.’ ‘Als we de moed hebben om zaken simpel te houden en de natuurwetten te volgen die verscholen liggen in het (business) leven dan blijft de fun in het functioneren zitten en groeien mensen en resultaat naar ongekende hoogte.’ Van Setten motiveert mensen invloed te pakken op hun (werkzame) leven door ze te provoceren in hun denken en doen. Hij reikt handvatten aan die het denken omzetten in doen op een manier die bij individu en organisatie past en klanten blij maakt.

Nederlandstalig | Gebonden | 127 blz.
Business Contact | 1e druk, 2011 | EAN: 9789047004004

Bestellen

‘De klantenfluisteraar' is verkrijgbaar via www.managementboek.nl. Klik hier om het boek en hier om het e-boek te bestellen.

Peter Streefkerk
Door Peter Streefkerk
Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij houdt zich bezig met interim management, advisering, projectmanagement, training en coaching. Hij is auteur van de boeken Inkopen voor Dummies, Inkoop en een groot aantal artikelen over inkopen. Volg Peter op Twitter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.