Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
16
09
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Madeleine Gielens
Dossier: E-procurement
Soort:

De kunst van het verleiden biedt uitkomst

Het zal je niet ontgaan zijn: inkoop is in ontwikkeling. Het streven naar modern procurement en een hoger inkoopvolwassenheidsniveau wordt breed gedragen. Maar de vooruitgang is beperkt. Er lijkt een catch-22 situatie te zijn ontstaan. Om de transitie naar modern procurement te kunnen realiseren is namelijk een nieuw soort inkoper nodig. En deze blijkt niet gemakkelijk te vinden. Maar is dit type professional echt zo schaars? Of kiezen zij gewoonweg een ander vak?

Van origine heeft inkoop een kostenbesparende functie. En dat is waar het vak haar stoffige reputatie aan dankt. De vraag is echter of dat terecht is. Want hoewel kostenbesparing altijd een taak van inkoop zal blijven, is het slechts één van de vele: inkoop omvat veel meer. Het vak zit vol werkzaamheden die tot de verbeelding spreken - die inkoop een juicy, sexy and appealing imago kunnen geven en de gezochte professional kunnen verleiden.

Neem bijvoorbeeld de supply chain waar procurement professionals mee te maken hebben. Deze integreert steeds verder ongeacht grens- of taalbarrières. Met een steeds groter wordende invloedssfeer als gevolg – nationaal én internationaal. Procurement professionals moeten nadenken over de effecten van de gunning van hun inkoopopdrachten. Wat voor gevolgen heeft dit voor de supply chain? Waar zitten de risico’s? Voor wie zijn dit risico’s? En zijn de risico’s aanvaardbaar voor alle betrokken partijen of moeten er maatregelen getroffen worden? De antwoorden op deze vragen zijn van invloed op people, planet én profit. Ze raken onderwerpen als intern en extern risico management, maatschappelijk verantwoord ondernemen, globalisering versus lokalisering en ethisch zaken doen. Onderwerpen die zeer relevant zijn in de huidige samenleving – interne en externe stakeholders verwachten steeds meer op deze gebieden – en die veel professionals intrinsiek motiveren.

Bovendien biedt inkoop professionals de kans om hun hart te volgen. Waar je interesse ook ligt, inkoop biedt het. Van het inkopen van bagagebanden voor luchthavens, hartmonitoren voor ziekenhuizen, gevechtsvliegtuigen voor defensie, gerst voor bierproducenten tot luxe leer voor de auto-industrie. Of je nou gaat voor bouw, techniek, IT, human resources, retail of marketing en communicatie – als procurement professional kun je je erin verdiepen. Daarbij functioneer je als spin in het web, waardoor je binnen korte tijd een enorm netwerk binnen jouw vakgebied opbouwt. En zorg je voor samenwerking, zowel binnen de eigen organisatie als met andere organisaties. Wat kan resulteren in belangrijke innovaties die de relevantie van het werk van de procurement professional nog eens extra benadrukken.

Door beter te communiceren over wat modern procurement inhoudt – welke taken het omvat – wordt duidelijk hoe groot de impact en de verantwoordelijkheid is die procurement professionals hebben. Modern procurement is een divers en uitdagend vak, maar onbekend en dus onbemind. Om de transitie te kunnen maken naar modern procurement en de mensen te vinden die daarvoor nodig zijn, moet inkoop de strijd met haar stoffige imago aangaan. Pogingen professionals te overtuigen van het feit dat modern procurement aantrekkelijk en uitdagend is, zullen niet werken. Maar zodra inkoop en haar leiders de kunst van het verleiden onder de knie krijgen, volgen de gewilde procurement professionals en daarmee de transitie naar modern procurement vanzelf!

Door Madeleine Gielens
Madeleine Gielens is Chief Executive Officer bij BOOZZT. BOOZZT ontwikkelt de moderne procurement professional voor u.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.