Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
19
05
15
Sander Koopmans
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Sander Koopmans
Dossier: Column
Soort:

De rekening opmaken

De rekening opmaken

Veel inkoopafdelingen hebben ambitieuze plannen opgesteld voor 2015. Nu we 5 maanden onderweg zijn is het een mooi moment om de rekening op te maken. Bent u goed op weg om u doelstellingen te behalen, of moet u nog een tandje bij zetten? Mocht u achterlopen op de doelstellingen dan helpen onderstaande aandachtspunten die zijn gebaseerd op onze ervaringen binnen Adjust. 

1 – Zoek verbinding en pas Change Management inzichten toe
Door Gerco Rietveld al benoemd in zijn boek ‘Inkoop, een nieuw paradigma’ is inkoop in veel organisaties teveel op zich zelf gericht. Misschien is het nu weer een goed ijkpunt om te bepalen of inkoop binnen de eigen organisatie nog voldoende in verbinding staan met de stakeholders. Vanzelfsprekend zijn niet alle stakeholders even coöperatief. Besteedt om die reden voldoende tijd aan het aspect ‘stakeholder management’ en ga op zoek naar gemeenschappelijke doelen. Change management vaardigheden zijn voor de inkoper dan ook belangrijk om effectief te kunnen zijn in complexere trajecten. Waardevolle inzichten kunnen bijvoorbeeld uit de Change Management literatuur gehaald worden (bijvoorbeeld Kotter) maar ook bijvoorbeeld uit het boek ‘Influencer, de kracht achter succesvol veranderen’. Hier worden 6 bronnen van invloed benoemt en het is wellicht interessant om dit model binnen inkoop toe te passen. Voor een aansprekende presentatie is deze link interessant.

2 – Werk met specialisten
Het uitvoeren van sourcing projecten is vaak het instrument om de doelen te behalen. Immers een goed sourcing project kan leiden tot kostenverlagingen en/of beter presterende leveranciers. Om het maximale uit een sourcingproject te halen is segmentkennis van groot belang. Als de inkoper deze kennis niet heeft ga hier dan naar op zoek. De segmentexpert kent de kostenstructuren, heeft benchmarkinformatie en kent de markt. Dit kan iemand zijn vanuit de eigen organisatie (bijvoorbeeld bij een dochterbedrijf) of iemand van buiten.

3 – Verbreedt je geografische scope
Wellicht zijn er nog pakketten waar internationaal sourcen additioneel voordeel oplevert. Door de geografische scope uit te breiden kunnen nieuwe leveranciers gevonden worden die beter of goedkoper zijn dan de leverancier in de huidige geografische vijver. Vanzelfsprekend is het niet voor alle inkoopsegmenten interessant om een brede geografische supply base toe te passen, denk hierbij aan golfkarton en pallets, waarbij de transportkosten een zeer significant onderdeel zijn van de kostprijs. Maar voor andere producten en diensten kan het zeer zeker lonen.

4 – Focus
Om doelen te realiseren is het uiteindelijk ook van belang om focus te houden. Dit is lastig omdat er allerlei zaken dwars door de plannen heen lopen. Echter, neem afstand van de dagelijkse hectiek en bepaal welke activiteiten niet direct bijdragen aan het behalen van de doelen. Zijn de meetings nog effectief, worden afspraken SMART gemaakt?

Wellicht bieden bovengenoemde aandachtspunten weer een extra impuls om de tweede helft van 2015 succesvol in te gaan.

Sander Koopmans
Door Sander Koopmans
Sander Koopmans is 14 jaar lang actief binnen inkoop en is nu werkzaam als inkoop adviseur bij Adjust. Sander heeft zich gespecialiseerd in de inkoop van marketing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.