Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
15
02
17
Redactie
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
1
Door Redactie
Dossier: Inkoop
Soort:

De traditionele spendanalyse heeft zijn tijd gehad

De traditionele spendanalyse heeft zijn tijd gehad
Foto: Adobestock

Bij veel inkopende organisaties wordt met traditionele spendanalyses inzicht verkregen in reeds gemaakte inkoopuitgaven. Hiermee wordt vooral inzicht gecreëerd in wat bij welke leverancier door wie wordt ingekocht. Business intelligence (het verzamelen van gegevens waar informatie en acties uit kunnen volgen) methoden en technieken ontwikkelen zich echter steeds sneller en worden nog maar beperkt toegepast in traditionele spendanalyses.

In de wereld van informatievoorziening is de afgelopen jaren veel veranderd. Daar waar statische inkoopinformatie een aantal jaar geleden erg waardevol was voor een inkoopmanager, is dynamische en veranderende inkoopinformatie nu steeds eenvoudiger beschikbaar en kan beter worden gebruikt om te sturen op de inkoopfunctie.

Rutger de Jong en Robbert van der Veer van Inkopenvoor hebben hierover een artikel geschreven. Deze is hier te lezen.

Reacties:

  • WillyWortel | 20-02-2017 om 16:23

    Een mooi helder plaatje en top om inkoop te wegen!
    Maar……. als inkoop in deze tijd nog geen contact heeft met verkoop/marketing/finance dan loopt die organisatie wel heel erg achter… In Q3 zijn meestal de plannen voor het nieuwe jaar bekend.. Ook begrotingen als je in overheidssferen (of zweren…) zit. Dan weet je ook waar je op kan voorsorteren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.