Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
19
01
15
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Madeleine Gielens
Dossier: Column
Soort:

Death or the gladioli

Death or the gladioli

Voorzichtig openbaart zich een nieuwe trend in inkoopland. Nog aarzelend, maar steeds vaker, laten organisaties hun focus op kostenbesparing varen. Gerco Rietveld schreef het jaren geleden al: ‘Richt je op kwaliteit, niet op kostenbesparingen’. Tenslotte: Focus on cost, quality goes down. Focus on quality, cost goes down. Klinkt logisch, maar wat is er nodig om deze voorzichtige trend trending te laten worden?

We zijn er in het leven op gebrand om goede prestaties te leveren. En we richten ons daarbij vaak alleen op het eindresultaat. Daar worden we immers op afgerekend. Wanneer het gaat om het realiseren van een kostenbesparing is het eindresultaat relatief makkelijk te definiëren. Maar wanneer je de focus wilt verleggen naar het leveren van kwaliteit of zelfs ‘waarde’ wordt dat een stuk moeilijker. Want wat is kwaliteit? En hoe meet je dat? De focus op kosten is een veilige strategie. Zolang jij je besparingstarget maar haalt, zal een goede beoordeling volgen. De focus op kwaliteit vraagt om leiderschap en lef.

Om deze reden zal het verleggen van de focus van kosten naar kwaliteit niet vanzelf gaan. Alleen het omarmen van het credo Focus on quality, cost goes down is daarvoor niet genoeg. Organisaties zullen een omgeving moeten creëren waarbinnen het mogelijk is en het aangemoedigd wordt om de focus op kosten los te laten en de transitie te maken naar het inkopen van kwaliteit. Dit vereist een flinke dosis lef en een andere mindset, want de organisatie zal moeten accepteren dat de plank misslaan ook een optie is in dit leerproces.

Fouten maken is een noodzakelijke voorwaarde om jezelf te kunnen ontwikkelen. Want hoe leer je anders – door alles in een keer goed te doen? Alleen wanneer mensen niet afgebrand worden op het moment dat ze een keer een vergissing begaan, zullen ze de moed hebben om te werken aan hun eigen ontwikkeling. Leiderschap is nodig om ruimte te maken voor dit leerproces. Investeren in ontwikkeling doe je namelijk niet alleen door mensen op cursus te sturen, maar ook door zelf het goede voorbeeld te geven. Heb het lef je kwetsbaar op te stellen en je eigen feilbaarheid te tonen. Benoem welke fouten jij hebt gemaakt, maar ook de successen die je behaald hebt als resultaat van jouw leerproces. Nodig mensen ertoe uit te investeren in hun eigen ontwikkeling. Want heb je ze eenmaal zo ver, dan verdient de investering zich dubbel terug. Tenslotte geldt ook voor investeren in mensen: Focus on quality, cost goes down.

Door een echte leeromgeving te creëren zal er veel of onbenut talent ontluiken. Inkopers zullen succesvoller zijn wanneer zij zichzelf durven ontwikkelen dan wanneer zij een vlekkeloze prestatie nastreven. We moeten willen leren, risico’s durven nemen en niet langer bang zijn om fouten te maken. Zoals Van Gaal zei: het is ‘Death or the gladioli’ – alleen als je het af en toe mis mag hebben, zal Inkoop de beste resultaten voor haar organisatie neerzetten.

Door Madeleine Gielens
Madeleine Gielens is Chief Executive Officer bij BOOZZT. BOOZZT ontwikkelt de moderne procurement professional voor u.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.