Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
14
07
10
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koos Plegt
Dossier: Supply Chain
Soort:

Dell herziet verouderde supply chain

Dell heeft een tipje van de sluier opgelicht wat betreft haar toekomstige supply chain-strategie. De computerfabrikant zet vooral in op zeevracht en standaardisering.

Dit is een flinke wijziging ten opzichte van de strategie die Dell al sinds 1990 hanteert. Deze bestond vooral uit het verlagen van de voorraad en het verhogen van de keuzemogelijkheid van de klant. Een kleine, frequente en onregelmatige aanvoer was daardoor een belangrijke driver achter Dell’s keuze voor luchtvracht.

Nu kiest Dell echter voor de productie van gestandaardiseerde modellen, waardoor het tegen lagere kosten kan leveren. Ondermeer door aanvoer met zeevracht. Tegelijkertijd kan de supply chain eenvoudiger, door het aantal unieke onderdelen in de verschillende pc-modellen terug te brengen. Dit zorgt ervoor dat Dell al vóór de bestelling haar computers kan produceren. Het goedkopere transport over zee resulteert in een flinke besparing. Dell rekende al voor wat dit voor bijvoorbeeld een klant in het midden-oosten betekent: een besparing van 40 dollar per laptop. Uiteraard gaat deze strategiewijzing ook gepaard met een technologische revolutie. Met analytische tools en prognosetools hoopt Dell het koopgedrag van de klant te kunnen voorspellen.

Met de voorziene besparing in het achterhoofd, wil Dell het aantal over zee vervoerde computers verhogen van de huidige 20 procent tot 70 procent in 2013. Dell werd in het verleden vaak geroemd om haar uitgekiende supply chain en stond bekend om haar build-to-order-productiemethode. De laatste tijd loopt het echter wat achter op de concurrentie en daarom kiest het voor deze ingrijpende verandering van de productiestrategie. Er is intussen al een begin gemaakt met de nieuwe strategie. Het ‘penetreren van de nieuwe mogelijkheid’, zoals een senior director van Dell het inspelen op vervoer via zeevaart noemt, leverde dit jaar al een besparing van 35 miljoen op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.