Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
30
06
15
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
1
Door Koen Bugter
Dossiers: E-procurement, Inkoop
Soort:

'Digitalisatie zorgt voor revolutie in inkoop'

'Digitalisatie zorgt voor revolutie in inkoop'

Digitalisatie zal de organisatie van de inkoopfunctie veranderen. De komende vijf tot zeven jaar zullen innovatieve digitale technologieën zorgen voor een revolutie binnen procurement. Dat stelt een onderzoeksrapport van het management consultancy-bureau Accenture. 

In het rapport 'Procurement’s Next Frontier: The future will give rise to an organization of One' wordt gesproken over 'digitale stoorzenders', omdat zij de huidige inkoopaanpak op hun kop gaan zetten. Daarmee wordt bedoelt: het gebruik van de online cloud, data-analyse, en het ‘industriële Internet'. Organisaties zullen daarmee meer en meer data kunnen vergaren, analyseren en dat allemaal in een real-time omgeving. Dit zou moeten leiden tot preciezere en betere inkoopbeslissingen. “De meest succesvolle ondernemingen zullen de online techniek als een katalysator gebruiken om de gehele inkoop onder de loep te nemen. Zelfs de meest voor de hand liggende tools als de bestellingsprocessen,” schrijft het rapport.

Digitale technologie
De schrijvers van het rapport, Kai Nowosel, Abigail Terrill en Kris Timmermans, voorspellen dat de inkooporganisatie digitale technologie zullen gaan gebruiken voor de IT-infrastructuur, gebaseerd op de volgende vijf ‘apps’:

1)      Virtual company mall:  Denk hierbij aan een cloud-based serie van virtuele ‘shops’. Een site waar interne klanten goederen en diensten kunnen selecteren. Deze selecties zullen geleid worden door business-logica, gebaseerd op het inkoopbeleid, de voorkeursleveranciers en de contracten.

2)      Supply analytics:  Middels een standaard dashboard kunnen inkopers en zakelijke gebruikers kijken naar een data gedreven analyse en zij kunnen deze interpreteren om specifieke inkoopproblemen op te lossen. Of om vragen die in het bedrijf leven te beantwoorden.

3)      Virtual supplier room:  In deze virtuele ruimte kunnen vertegenwoordigers van het bedrijf bij elkaar komen en samenwerken met strategische inkopers, waar inzichten en ideeën worden gedeeld.

4)      Virtual category room:  Deze applicatie geeft category managers het beheer over lopende in-process projecten.  

5)      Supplier network:  Met dit IT-platform kan een bedrijf een verbinding leggen met haar leveranciers doormiddel van de vier eerder genoemde applicaties.

Hybride organisatiestructuur
Deze digitale technologiën zullen er voor zorgen dat inkoop een hybride organisatiestructuur krijgt. Gepositioneerd halverwege het oude gedecentraliseerde model, waar inkoop was verspreid over de verschillende afdelingen, en het nieuwere model van gecentraliseerde inkoop. Bij de ‘virtuele aanpak’ zullen sommige inkoopprofessionals worden ondergebracht bij sommige afdelingen, waar zij de focus zullen leggen op het implementeren van specifieke inkoopkennis voor bepaalde specifieke zakelijke uitdagingen. Deze groep legt dan de connectie terug naar een kleiner, meer gecentraliseerd beslissingsteam dat een focus heeft op de strategische vraagstukken: ‘global demand’,  beleid, compliance en de keten in de wereld als geheel. Zo vat Supplychainquarterly.com het rapport van Accenture samen.

Door Koen Bugter
Journalist Koen Bugter (1982) werkt nu zo'n achttien jaar in de journalistiek en werkte vooral als verslaggever voor verschillende omroepen in Hilversum waaronder BNN, AvroTros en KRO-NCRV. Voor inkopers-cafe.nl krijgt hij graag de onderste steen boven. Heeft u tips voor Bugter? U kunt hem mailen via: koen@inkopers-cafe.nl of via twitter volgen: @koenbugter

Reacties:

  • Harry Aa | 13-11-2016 om 15:24

    Ik doe onderzoek naar de relatie tussen inkoopprestatie en business analytics. Supply analytics is een vorm van business analytics.

    Voor mijn master thesis op het gebied van inkoop heb ik een enquête gemaakt over de relatie tussen Business Analytics en Inkoopprestatie. Momenteel ben ik hard op zoek naar enquête respondenten! De enquête duurt ongeveer zeven minuten. Ik zou het erg waarderen als u deelneemt aan het onderzoek! https://goo.gl/EuMPPD Hoe de inkoopprestatie verbeteren met behulp van business analytics? Ontdek het!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.