Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
27
03
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Nancy van Bemmel
Categorie: E-procurement
Soort:

Digitale transformatie in de inkoopwereld


Er is een digitale transformatie gaande in de inkoopwereld. Wat betekent dit precies voor inkoopprofessionals en waarom zouden zij er aandacht aan moeten besteden? Wat zijn de laatste innovaties en hoe kan je daar slim gebruik van maken? Tijdens het congres van SAP Ariba: ‘The Future of Procurement’ op 14 maart 2017 wordt aan deze vraagstukken handen en voeten gegeven.

In de zaal is het wat rumoerig. Er zijn veel mensen op het programma van SAP Ariba afgekomen, waarin staat dat onder andere hoogleraar Frank Rozemeijer en een aantal CPO’s zullen spreken over de toekomst van Inkoop. Ook geven meerdere bezoekers aan benieuwd te zijn wat inkoopsoftware precies voor hen kan betekenen.

Tijdens de presentaties vindt er veel interactie plaats met het publiek. Hieruit blijkt onder andere dat inkopers software vooral willen gebruiken om hun processen te vergemakkelijken en hun dagelijkse taken te verlichten. Big data, analytische tools en manieren om beter samen te werken met leveranciers vinden de bezoekers het meest interessant. Iedereen in de zaal is het ermee eens dat digitalisering Inkoop verder kan professionaliseren. Meer dan eens staan echter de factoren budget, processen en ideeën van het management in de weg.

DSC_8478

Cloud is een must
Kris Mortier, senior director BPO source to contract & performance management bij Philips, benadrukt het belang van digitalisering. Als je niet meegaat met je tijd, dan loop je kansen mis, stelt hij. Lokaal draaiende on-premise software is al lang niet meer van deze tijd. In deze snel veranderende wereld moet je als inkoper vlug kunnen reageren op de business. En om dat te kunnen doen is het volgens Mortier noodzakelijk dat je over cloud-based software beschikt, waar updates en nieuwe functies vlug kunnen worden doorgevoerd en je de processen van Inkoop kunt linken met Finance, Development en je supply chain.

Operationele Inkoop verdwijnt
Digitalisering is een zeer belangrijke factor binnen inkoop, stellen ook Marcell Vollmer, Chief Digital Officer bij SAP Ariba en hoogleraar Frank Rozemeijer. Operationele inkoop gaat verdwijnen en wordt vervangen door allerlei digitale processen. De focus van Inkoop verandert ook. Van prijsknijpen verschuift dit langzaam naar het creëren van meerwaarde voor de business, mede met gebruik van de Internet of Things.

Quick wins
Wat als je het management weet te overtuigen en het budget beschikbaar is gesteld? Dan volgen er nog een paar uitdagingen, stelt Joep Schilder, Procurement Program Manager bij ABN AMRO. Hij geeft het publiek een aantal ‘quick wins’ om de software succesvol te implementeren. Zorg ervoor dat je stakeholders laat zien dat het werkt, adviseert hij. Laat hen de voordelen ervaren en deel je successen. Dit klinkt vanzelfsprekend, maar wordt door bescheiden inkopers nog niet altijd toegepast. Als de software staat, kan het langzaam bedrijfsbreed uitgerold worden. Belangrijk hierbij is dat er ‘super users’ ingezet worden. Getrainde medewerkers die alles van de software weten en collega’s daarbij kunnen helpen.

IMG_4942

Digitale toekomst
Jan Stoop, voormalig CPO van ABN Amro, Jeroen Wegkamp, CPO van NS en Peter Schelvis, CPO KLM benadrukken in het afsluitende CPO-panel dat ontwikkelingen zoals vergaande digitalisering, maar ook virtual reality en 3D-printing de wereld van inkopers flink gaat opschudden de komende jaren. Wegkamp: “Met virtual reality kun je al door een trein heenlopen voordat je hem aanschaft. Met 3D-printing kunnen reserveonderdelen direct geprint worden waar ze nodig zijn. Over een aantal jaar zijn de treinen uitgerust met sensoren die automatisch een seintje sturen wanneer er iets gerepar eerd moet worden.” Dat is de digitale toekomst.

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.