Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
08
11
18
Jon Jonoski
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Jon Jonoski
Dossier: Logistiek
Soort:

Digitalisering Nederlandse logistiek beperkt

Digitalisering Nederlandse logistiek beperkt

Nederlandse handels- en productiebedrijven maken in hun logistieke proces nog te weinig gebruik van data en digitalisering. Tegelijkertijd geeft 80% van de ondernemers aan dat dit belangrijk is voor de toekomst van het bedrijf. Zo blijkt uit onderzoek van Evofenedex onder ruim 260 managers. De ondernemersorganisatie heeft haar resultaten gepresenteerd op tijdens de ICT en Logistiek beurs in Utrecht.

Evofenedex stelt dat wanneer digitale data al gebruikt wordt, dit wordt beperkt tot het eigen bedrijfsonderdeel. De ondernemersvereniging vindt het dan ook noodzakelijk dat er stappen worden gezet. Eerst moet data bedrijfsbreed gedeeld worden, vervolgens moet ook data uit de keten geïntegreerd worden in het logistieke proces.

Excel
Slechts 30% van de ondervraagde bedrijven stelt momenteel data uit de keten of de markt beschikbaar te hebben, terwijl ruim 70% van de bedrijven gebruik maken van gegevens die niet ‘real time’ zijn. Dat komt mede doordat Excel, in combinatie met andere software, nog altijd de meest gebruikte tool is in de logistiek.

Alarmerend
Evofenedex concludeert dan ook dat binnen bedrijven veel logistieke beslissingen worden genomen op basis van verouderde cijfers. Volgens de organisatie is dit te wijten aan groot gat tussen theorie en praktijk. Hoewel er volop wordt gesproken over zaken als blockchain, truckplatooning en kunstmatige intelligentie, maakt het overgrote deel van de ondervraagde ondernemingen hier volstrekt geen gebruik van. Evofenedex noemt dit alarmerend en stelt dat wanneer hier geen verandering in komt de logistieke toppositie van Nederland in gevaar komt.

Jon Jonoski
Door Jon Jonoski
Jon Jonoski is een enthousiaste journalist die zich graag verdiept in de wereld van inkoop en aanbestedingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.