Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
26
06
14
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koos Plegt
Dossier: Inkoop
Soort:

Discounters leggen bom onder supermarktinkoop

Branchevervaging zorgt voor spanningen binnen het inkooplandschap in de supermarktwereld. Discounters die food inzetten als lokkertje voor klanten zetten de traditionele inkooprelaties tussen supermarkten en hun leveranciers onder druk. 

De consument houdt nog steeds de hand stevig op de knip, blijkt uit het vandaag gepresenteerde onderzoeksrapport ConsumentenTrends 2014. Het rapport, waarvoor de EMFI Business School een jaar lang een representatieve consumentenpopulatie volgde, stelt dat ondanks de verwachte economische groei in dit jaar en volgend jaar de koopbereidheid laag blijft. 58 procent is scherper op de prijzen gaan letten, aldus het platform Retaildetail, dat hierover bericht.

Voer voor discussies
Opvallend in het rapport is de toegenomen concurrentie voor supermarkten van retailers uit andere sectoren. Deze zetten steeds vaker food in als lokmiddel (‘traffic builder’) voor klanten. Dit kan volgens Marcel van Aalst, algemeen directeur van de EFMI Business School, zijn weerslag hebben op de inkoop van supermarkten. Van Aalst ziet bij discounters grote assortimenten merkartikelen die niet afkomstig lijken van partijenhandel of parallelimport. “Ze worden verkocht tegen dusdanig lage prijzen dat ik me goed kan voorstellen dat dit wel eens tot discussies kan gaan leiden tussen leveranciers en de inkopers van supermarktorganisaties.”

Nieuwe spelers
Prijsdruk is echter niet de enige reden voor branchevervaging in de supermarktwereld. Hema, Ikea en La Place zijn formules met een onderscheidend aanbod in food, die daarmee ook een stuk van de taart pakken. En met online verkoop is een nieuw kanaal in opkomst. De totale online bestedingen groeiden het afgelopen jaar met 8,5 procent, vooral doordat de omzet via mobiele apparatuur meer dan verdubbelde. Albert Heijn is hier met afstand de grootste speler en heeft driekwart van de online foodmarkt in Handen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.