Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
31
03
15
Redactie
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
13
Door Redactie
Dossier: Inkoop
Soort:

DPA Procurement wil ‘back to the basics’

DPA Procurement ondersteunt organisaties bij tactische en strategische inkoopvraagstukken. Met een frisse blik zetten de 30 medewerkers zich onder leiding van directeur Corinne Jaspers dagelijks in om verbeteringen door te voeren, inkoopprojecten te realiseren en aanbestedingen te coördineren bij private en publieke organisaties. Eerder zette Jaspers drie succesvolle bedrijven in de markt. Met haar 22 jaar ervaring in de inkoopwereld heeft ze het nodige meegemaakt. Met DPA Procurement wil ze vooral positief omgaan met uitdagingen zoals het creëren van waarde voor de business en ketensamenwerking.

Jaspers is mens- en teamgericht, houdt van duidelijke taal en is gedreven. “Er is veel negatieve publiciteit geweest over de nationale politie en de informatieprocessen bij ICT-projecten van de overheid. Maar een of meer rotte appels in een kist wil nog niet zeggen dat alle appels rot zijn. Ik zie, als het om inkoopadvies gaat, vooral gezonde appels. Deze positieve insteek wil ik ook overdragen naar klanten, medewerkers en concullega’s. Simpel gezegd komt het hierop neer: gun elkaar succes, dan ben je met elkaar succesvol. We kunnen veel meer aanvullend zijn dan we vaak denken.”

Investeren in opleiding
DPA is een gevestigde naam in de wereld van inkoopadvies. DPA Group heeft ongeveer 1200 mensen in vaste dienst, waarvan 1000 mensen aan projecten werken. 16 directeuren stroomlijnen dit over 24 autonome business units. “Bij mijn aantreden bij DPA Procurement heb ik voor mijzelf drie taken gesteld: rust, structuur en groei realiseren. Gelukkig is DPA financieel heel gezond. Daardoor kunnen we mensen vaste contracten bieden en veel investeren in opleiding en coaching. Zo hebben we binnen DPA een eigen academie met masterclasses en voor onze medewerkers verplichte thema-avonden.”

“Professionele inkoop vereist persoonlijkheden die toegevoegde waarde bieden én lef hebben. Kenmerkend voor DPA Procurement is dat we met veel getalenteerde eind twintigers en begin dertigers werken. Professionals die over gedegen kennis en kunde beschikken, en ook over de juiste soft skills om zich de business eigen te maken en verbindingen te leggen. Ze zijn grotendeels in vaste dienst van DPA, maar we werken ook met aan ons verbonden specialisten die liever zzp’er blijven. Onze mensen zijn allemaal opgeleid met minimaal NEVI 1, NEVI 2 en aanbestedingsrecht. Ze zijn pragmatisch en in staat om win-win-situaties te creëren in de keten.”

Materiedeskundigheid
In de publieke sector ziet Jaspers ook een belangrijke taak voor DPA Procurement. “Europese aanbestedingen moeten netjes worden verantwoord, maar dat is een doel op zich geworden. Aanbesteden is niets anders dan verantwoorden hoe je geld van derden uitgeeft. Ik zie dat mensen daar niet meer creatief en vernieuwend uitgeven, omdat de angst regeert. Door de verregaande juridisering prevaleert de rechtmatigheid vaak boven de doelmatigheid en het bereiken van strategische maatschappelijke doelen. Je hoeft geen jurist te zijn om te kunnen inkopen. Het is een multidisciplinair vakgebied, waarbij een belangrijke rol is weggelegd voor de materiedeskundige. Ik zie inkoop dus ook niet als een wetenschap, maar als een onwijs mooi vak.”

Pragmatische oplossingen
“Met DPA Procurement zoeken we vooral pragmatische oplossingen. Het is onze taak om handvaten te creëren voor de klant, zodat ze zelf vraagstukken kunnen oplossen. Daarom vraag ik van mijn medewerkers dat ze complexe vraagstukken vertalen naar hapklare brokjes. Veel bureaus maken hun klant onnodig afhankelijk. Een interimmer moet zichzelf juist misbaar maken. Wat mij betreft, kom je met het inkoopmodel, de Kraljic-matrix en de DuPont-analyse al een heel eind. Die basismodellen worden elke keer in een nieuw jasje gegoten. Maar eigenlijk is het heel simpel: inkoop is alles waar een factuur tegenover staat. Natuurlijk is de wereld complexer geworden, maar ik wil weer back to the basics. Ofwel: de klant vooropstellen, en samen met leveranciers de beste oplossing bieden.”

DPA Procurement is Silver Partner van Inkopers-Cafe.nl.

Reacties:

  • Anoniem | 31-03-2015 om 17:32

    Een interessant verhaal ne niet alleen een verhaal maar ook een duidelijke visie. Ik ben trots op onze dochter

  • Anoniem | 31-03-2015 om 18:59

    Mooi artikel met veel wijze woorden!

  • Anoniem | 01-04-2015 om 07:44

    Staan wel een paar onwaarheden in, niet alle DPA-ers zijn zo gekwalificeerd als er staat. Ik vind het geen sterk verhaal met een hoop open deuren. Ik hoor haar vaak zeggen ‘keep it stupid and simple’ en vraag me af of je hiermee hoogwaardige adviezen kunt geven en maatwerk kunt bieden. Het is te vaak stupid wat ik hoor.

    • Anoniem | 01-04-2015 om 14:52

      Wees welkom om een keer een kop koffie te komen drinken!
      Corinne

  • Anoniem | 01-04-2015 om 11:15

    Wel knap hoe DPA laatste jaren gegroeid is. Model van losse specialistische autonome units die onderdeel uitmaken van een financieel degelijk beursgenoteerd bedrijf werkt wel kennelijk. Behalve Yacht is enkel DPA een degelijke club. Andere detacheerders binnen de inkoop discipline zijn start-ups of komen niet verder dan 40 FTE.

  • Anoniem | 01-04-2015 om 12:05

    Leuk artikel! Goed om te horen dat DPA een gezonde en groeiende organisatie is. Laten we inderdaad niet doen alsof inkoop rocket science is, maar het op een pragmatische manier benaderen!

  • Anoniem | 01-04-2015 om 12:39

    Leuk artikel, en helder. Goed om te zien hoe DPA afgelopen jaren is gegroeid, het kan dus wel. Laten we wel wezen inkoop is geen rocket sience en ik ben het volledig met haar eens dat een interimmer misbaar moet zijn. Daar ben je ten slotte interimmer voor. Ik ben benieuwd waar DPA over 3 jaar staat met procurement.

  • Anoniem | 01-04-2015 om 15:02

    Ik hoor hele wisselende verhalen over DPA, grote technische missers bij aanbestedingen zijn er ook geweest…

  • Anoniem | 07-04-2015 om 10:46

    Vreemd ik heb bij al die grotere recruitmentbureaus nog nooit gezien dat de directeur van de groep ook specialist is in het vakgebied dat ze vertegenwoordigen. Hoe wil nu in godsnaam je kwaliteit verbeteren als je de ballen verstand van inkoop – en business development hebt ?
    Tja, keep it simple, we blijven gewoon een recruitmentbureau !

  • Anoniem | 07-04-2015 om 16:52

    Ik ben Corinne 12 jaar geleden tegen het lijf gelopen toen ik zelf nog vervoersaanbestedingen met grote regelmaat met succes heb afgerond. Toen bemoeide ze zich als externe meteen met de specs en manier van factureren, niet gehinderd door enige kennis van zaken zal ik maar zeggen. Ik was toen een specialist in vervoersaanbestedingen maar Corinne was ervan overtuigt dat ze het allemaal beter wist. Grappig, maar toen kon ik er niet om lachen. Na een succesvolle aanbesteding, ja op mijn manier, trok ze haar keutel in.

  • Anoniem | 08-04-2015 om 11:29

    DPA heeft een goede zet gedaan door Corinne aan zich te verbinden. Corinne weet waar ze over praat en verkoopt geen onzin. Verwacht dat DPA hier veel vruchten van gaat plukken. Succes Corinne

  • Anoniem | 14-04-2015 om 11:17

    Veel open deuren en weinig visie. Bij het lezen van artikel krijg ik idee dat we 10 jaar terug gaan in de tijd. Ik lees niets over ambities en innovatie terwijl het vakgebied zwanger is van ontwikkelingen.

  • Anoniem | 29-04-2015 om 14:35

    Op zijn minst een omstreden benoeming bij een label waar de glans al jaren vanaf is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.