Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
01
03
11
Peter Streefkerk
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Peter Streefkerk
Dossier: Inkoopboeken
Soort:

Dromen Durven Doen

Inkopers zijn over het algemeen geen dromers, zeker geen durvers maar wel doeners. Uitzonderingen daargelaten. Vraag is echter of de inkopers wel het goede doen in een voortdurend veranderende omgeving. Belangrijk daarbij is niet of ze open staan voor veranderingen. Dat zal gewoonlijk wel het geval zijn. Vraag is meer of ze veranderingen daadwerkelijk kunnen doorvoeren.

Ben Tiggelaar benadert in zijn boek “Dromen, durven, doen” het veranderingsaspect vanuit de persoon zelf. Dit in tegenstelling tot veel boeken over veranderingsmanagement die zich richten op de omgeving. Legio boeken zijn daar over geschreven en gelezen. Omdat de mens zich niet zo gemakkelijk “laat” veranderen gebeurt dat schrijven en lezen met wisselend succes.  
 
Ben is hot
Succes waar Ben Tiggelaar inmiddels wel een doorlopend abonnement op heeft. Bij het begin van de internethype begon de victorie voor Ben Tiggelaar als auteur, want van oorsprong is hij wetenschapper. Hij schreef in 1999 het boek “Internetstrategie”. Een redelijk dik boek (660 pagina’s) waarin hij alles rondom internet op een heldere wijze uitlegde. Resultaat: meer dan 200.000 verkochte exemplaren en een vliegende start van een (volgende) carrière als auteur.

Naderhand gevolgd door de boeken “Doen” en “Dromen, Durven, Doen” met dezelfde, voor Nederlandse begrippen, fenomenale verkoopcijfers. Met alle drie de boeken haalde hij ook de nummer 1 positie in de managementboeken top tien. Op een of andere manier weet Ben Tiggelaar de juiste snaar te raken (en boeken te verkopen). 

Multimediale invalshoek
Naast het schrijven van boeken verzorgt Ben Tiggelaar de laatste jaren ook seminars en luister CD's over het werk van bekende managementgoeroe's als Stephen Covey, Tom Peters en Michael Porter. Het wordt eentonig, maar ook daarin is Ben Tiggelaar inmiddels erg succesvol. Het seminar “MBA in één dag” bijvoorbeeld heeft in een aantal jaren al meer dan 11.000 bezoekers getrokken en vindt dit jaar begin april weer plaats.

De combinatie van seminar, boek en luister cd past hij vaak toe. Als je naar de site www.tiggelaar.nl gaat kun je veel van de sheets die verwijzen naar de boeken of de seminars die hij gepresenteerd heeft gratis downloaden. Hetzelfde geldt voor geluids-fragmenten (podcasts). Alles in relatie tot de boeken die de basis vormen. Zo ook eind januari van dit jaar toen hij ter gelegenheid van de 32e (!) druk op een zaterdag 1.500 mensen naar het Beatrixtheater wist te trekken voor een XL-boekenpresentatie en een workshop van een middag.

Vooral praktisch (toepasbaar)
Wat opvalt in het boek “Dromen, Durven, Doen” is de switch die Ben Tiggelaar voortdurend maakt tussen de wetenschap en de praktijk. Doet hij dat door gebruik te maken van hinderlijke voetnoten of verwijzingen. Nee, hij noemt de naam van degene die het bedacht en onderzocht heeft en maakt een korte samenvatting van de theorie in voor iedereen (zelfs inkopers) begrijpelijk Nederlands. Dat is wel zo duidelijk. Hij voorkomt daarmee dat je voortijdig afhaakt en het boek weglegt.

Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een hele korte samenvatting, een persoonlijk verhaal en de leerpunten uit dat verhaal. Met het  opvoeren van mensen van vlees en bloed verkleint Ben Tiggelaar de afstand tussen de lezer en het gelezene. De leerpunten vormen de vertaling van de theorie naar praktijk. Waarom moeilijk doen als het ook gemakkelijk kan. En in dat laatste is hij een meester.

Link met de inkoper anno 2011
Komt de inkoper als praktijkvoorbeeld naar voren in het boek? Nee, dat niet maar het had wel gekund. Wie kent niet de verhalen van de inkopers die continu blijven herhalen dat ze geen succes hebben omdat ze geen steun krijgen van hun management of directie. Of omdat de business zo eigenwijs en te kortzichtig zou zijn om de inkoop-afdeling in te schakelen. Het gevolg; de inkoper stort zich op de business, want die “moet” veranderen.

Met dit boek krijg je als inkoper een gehele andere invalshoek. Namelijk die van de lastigste persoon op aarde, zoals Ben Tiggelaar in zijn ondertitel meldt, jijzelf. Durf jezelf en je eigen gedrag eens kritisch te bekijken aan de hand van dit boek. Durf jezelf eens kwetsbaar op te stellen, het voor veel inkopers bekende macho-gedrag even buiten werking te stellen. Eens kijken wat je dan gaat doen en je dromen gaat waarmaken.

Eindoordeel
“Dromen, Durven, Doen” is een aanrader voor veel inkopers om te lezen. Het biedt concrete aanknopingspunten om, indien gewenst, je eigen gedrag daadwerkelijk te veranderen. De voorbeelden die Ben Tiggelaar aandraagt komen vaak voort uit zijn eigen ervaringen, waardoor de zeggingskracht toeneemt. Heel herkenbaar en daarom bron van inspiratie en vermaak. De kracht van Ben Tiggelaar zit in de normale en heldere taal die hij gebruikt. Daarnaast is ook zijn zelfspot verfrissend. Deze zorgt herhaaldelijk voor een glimlach op je gelaat.

Aanvullend de tip om niet alleen het boek te lezen maar Ben Tiggelaar ook een keer live mee te maken. There is no business like showbusiness. Ben Tiggelaar slaagt er op een inspirerende manier in de verbinding tussen die twee te leggen. En dat is een prestatie van formaat.

Beoordeling: *****

Achtergrond films bij deze recensie:
Promotie video Ben Tiggelaar
MBA in één dag - Uitvoering
Podcast Ben Tiggelaar over ondernemerschap, deel 1 van 6 "Starters"


Aanvullende literatuur

  • De zeven eigenschappen van effectief leiderschap – Stephen Covey
  • Je ongekende vermogens – Anthony Robbins
  • Mensen veranderen – Yvonne Burger, Léon de Caluwé, Paul Jansen
  • Wie heeft mijn kaas gepikt – Spencer Johnson, Kenneth Blanchard
  • Hoe krijg ik ze zover? – Jan van Setten


Boekgegevens
Over de auteur
Ben Tiggelaar is echtgenoot, vader en daarnaast onderzoeker en auteur op het gebied van verandering en gedrag. In 2010 promoveerde hij aan de Vrije Universiteit Amsterdam op zijn onderzoek naar “Gedragsgericht veranderen in organisaties”. Hij staat te boek als een van de absolute topsprekers en trainers binnen zijn vakgebied. Naast de eerdergenoemde boeken schrijft hij ook columns voor de tijdschriften Intermediair en De Zaak.

Boek, gebonden / 147 blz. / Nederlandstalig
Spectrum/ 32e druk / 2011
ISBN-13: 9789049105273

Button van www.managementboek.nl

Peter Streefkerk
Door Peter Streefkerk
Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij houdt zich bezig met interim management, advisering, projectmanagement, training en coaching. Hij is auteur van de boeken Inkopen voor Dummies, Inkoop en een groot aantal artikelen over inkopen. Volg Peter op Twitter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.