Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
24
08
15
Karin Andela
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
7
Door Karin Andela
Dossier: Column
Soort:

Droog zeilen of een nat pak?

Leren zeilen in organisaties was één van mijn belangrijkste lessen als professional. Wat kwam ik ‘eager’ binnen in dat grote mooie bedrijf. Volgepompt met theoretische idealen over organisaties, over het inkoopvak. Vol verwachtingen over de praktijk. Op die functieomschrijving zou ik nu nog steeds solliciteren. Het concept was prachtig! Een Een droombaan in een droombedrijf.

En… het was ook gaaf, wat heb ik veel geleerd!
Vanaf dag één leerde ik om verwachtingen bij te stellen en moest ik leren zeilen. Na een paar keer een nat (mantel)pak gehaald te hebben, zag ik dat het niet een kwestie was van gewoon van A naar B. Eenduidige doelen en een rechte lijn? Hoe naïef kun je zijn. Elk traject bleek een avontuur met obstakels, hindernissen, bakens die verzet werden, veranderingen, belemmeringen, ego’s, tegenstrijdige doelen, tegenwind – en valse wind. Wilde je zeilen, dan ging je voor een uitermate goede voorbereiding, relaties aangaan, stakeholders analyseren, belangen inschatten, leren anticiperen en navigeren. 80% Van de tijd had ‘t niets met het inkoopvak te maken, maar juist met zachtere factoren – die wel succesbepalend bleken. Mijn competenties en persoonlijke vaardigheden waren dus vaak belangrijker dan de inkoopinhoud.

Goed inkopen werd per definitie ‘change management’. Mijn inhoudelijke opleiding bleek niet genoeg. Nodig. Ik ging pas echt leren door te ervaren (het ‘natte mantelpak’), feedback én reflectie. Ook kon ik ervaringen achteraf beter begrijpen door ze te koppelen aan modellen en theorieën. Ik leerde wat leren is en hoe ik zelf eigenlijk leer.

Hoe is dat bij jou? Hoe leer jij? Wat is jouw voorkeursstijl en waar ligt je uitdaging? Wat moet je doen om maximale leerwinst te halen uit wat je leert en doet? Echte leerwinst bereik je als je de cirkel met fases van Kolb toepast:
1) concreet ervaren
2) waarnemen en reflecteren
3) analyseren en abstract denken
4) actief experimenteren

Het maakt niet uit in welke fase je begint, maar de leercyclus moet wel rondgemaakt worden. Vaak hapert die. Weet jij waar? Daar zit jouw uitdaging. Als je daarin investeert, groeit je persoonlijke ROI. Had ik het zeilen ook geleerd bij een klein bedrijf? Ik weet het niet. Elke omgeving heeft zijn eigen uitdaging; context blijkt heel bepalend en ik kijk terug op een prima leerschool. Ik gebruik bij mijn werk het model van Jennings als handvat:
10% via theorie (klassikaal, internet, boeken, cursus)
20% via anderen (feedback, mentoring of coaching)
70% via toepassing in je werk in jouw context en reflectie.
Nieuwe informatie/kennis krijgt pas echt betekenis door toepassing en reflectie in je eigen werkomgeving, je context, want die is uniek. Die leercontext wordt vaak vergeten als onderdeel of ingredient van ontwikkelen en leren. Ik kom in inkoopopleidingsplannen vooral ‘droog zeilen’ tegen (de 10% theorie) en nauwelijks aandacht voor de andere 90%. Daar liggen de leerkansen. Switchen van context blijkt bijvoorbeeld erg effectief om automatisch gedrag te veranderen. Een vakantie zonder wifi als extreem voorbeeld?

Wil je meer ROI? Verzilver dan je leerkansen.
En een nat pak moet je dan maar voor lief nemen!

 

Karin Andela
Door Karin Andela
Karin Andela is Procurement Coach en mede oprichtster van BOOZZT, de talentontwikkelaar voor inkoop. Ze is door de inkoop-wol geverfd en heeft een passie voor ontwikkeling van inkoop en inkooptalent. Haar motto is 'Value by People'. Als coach is ze EMCC gecertificeerd en aangesloten bij de NOBCO.

Reacties:

  • Titus | 24-08-2015 om 12:29

    Goed artikel! Je kunt het niet vaak genoeg herhalen. Het belang van leren en bewustwording van gedrag. En ik hoor steeds vaker: soft skills worden hard skills!

  • Anoniem | 24-08-2015 om 13:31

    Wat kun je goed schrijven.. jaloers 🙂 en van bewust naar onbewust

  • Anoniem | 24-08-2015 om 14:09

    goed geschreven!

  • OlivierBBommel | 24-08-2015 om 14:25

    Leuke metafoor!
    Ik heb ooit de volgende spreuk gezien op internet en heb die sindsdien aan de muur.
    “Een vogel is niet bang dat zijn tak breekt: Hij vertrouwt niet op de tak maar op zijn vleugels.”

    Nota: Fonetisch zit er een vogel in mijn naam.

  • Anoniem | 24-08-2015 om 21:04

    Wat mooi geschreven! Jij hebt tegenwind gehad, hoog aan de wind gevaren, bent van koers gewijzigd waardoor je zelf een bijzonder unieke kapitein op je eigen schip kan zijn en anderen kunt ondersteunen in hun leerproces! Susanna

  • Fred Wittmaekers | 20-10-2015 om 23:12

    Leuk dat je aangeeft dat “80% van de tijd had het niets met het inkoopvak te maken, maar juist met de zachtere factoren”, terwijl dat wat mij betreft het inkoopvak pas echt weergeeft. Het gaat niet om theoretische modellen en rationeel verantwoorde strategieën. Het gaat om mensen. En die zijn voorspelbaar irrationeel en emotioneel gedreven. Het wordt tijd dat we dit in opleidingen voor het vak ook mee gaan nemen.

  • Karin Andela || Procurement Coach & CPO BOOZZT | 26-10-2015 om 18:44

    Klopt Fred, Effectiviteit wordt uiteindelijk bepaald door menselijke factor, dus K*A. Vanuit BOOZZT is dit dan ook juist onze specialisatie in de inkoopcontext: Value by People.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.