Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
13
03
19
Jon Jonoski
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Jon Jonoski
Dossier: Inkoop
Soort:

Duidelijke inkooprichtlijnen leveren duurzame resultaten

Duidelijke inkooprichtlijnen leveren duurzame resultaten
Foto: NEVI

Door de vele initiatieven, richtlijnen en regelgeving kunnen inkopers soms door de bomen het bos niet meer zien. Toch kunnen duidelijke kaders op het gebied van inkoop en supply chain management wezenlijke duurzame resultaten opleveren. Dat is de conclusie na het werkbezoek van staatsecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) aan de NEVI. “Inkoop kan echt sturen en kansen bieden aan de markt.”

De staatssecretaris gaf aan dat onder meer het Klimaatverdrag en de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties er voor zorgen dat inkopers met steeds meer uitdagingen te maken krijgen. Deze zouden ze het hoofd kunnen bieden door doelstellingen concreet te maken, regelmatig te rapporteren en resultaten te delen, zo laat de NEVI in een persbericht weten.

Volwassen
Tijdens het werkbezoek benadrukt NEVI kennismanager MVI Karin van Ijsselmuide steeds beter in staat zijn om met deze uitdagingen om te gaan. Volgens haar is inkoop in de afgelopen tien jaar op het gebied van duurzaamheid de kinderschoenen ontgroeid en een volwassen vakgebied geworden. Mede dankzij de internationale richtlijn ISO 20400 Sustainable Procurement weten inkopers wat ze moeten doen om duurzame resultaten te behalen.

Allianties
Van Ijsselmuide wijst ook naar de praatpaal ‘Start met Maatschappelijk Verantwoord Inkopen – waar kun jij impact maken dat de samenhang tussen alle verschillende initiatieven goed duidelijk wordt. Volgens NEVI-hoogleraar Inkoopmanagement Bart Vos (Universiteit Tilburg) laten dit soort initiatieven inkopers “denken in mogelijkheden en kansen” waardoor ze weerbaarder worden. Uiteindelijk concluderen alle aanwezigen dat om goede resultaten te boeken het belangrijk is om in ketens en allianties te denken, de schotten tussen de budgetten weg te halen en niet te veel voor te schrijven.

Jon Jonoski
Door Jon Jonoski
Jon Jonoski is een enthousiaste journalist die zich graag verdiept in de wereld van inkoop en aanbestedingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.