Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
31
07
Samira Huibregtse
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Samira Huibregtse
Categorie: Economie
Soort:

Duitse autoproducenten beschuldigd van kartelvorming

De grote Duitse autoproducenten, Volkswagen, Audi, Porsche, BMW en Daimler, zijn beschuldigd van kartelvorming. De vijf autoproducenten maakten onderlinge afspraken over techniek, kosten, leveranciers en de controle op de uitstoot van dieselauto’s. Deze kartelafspraken zouden de basis hebben gelegd voor het grote schandaal rond de sjoemelsoftware van Volkswagen. Dat meldt het Financieele Dagblad.

De Duitse autoproducenten spraken ook over thema’s als benzine- en dieselauto’s, remmen en versnellingen. Dat blijkt uit een rapportage die het Duitse weekblad Der Spiegel heeft gezien. Der Spiegel noemt dit een van de grootste kartels uit de Duitse geschiedenis. Bij de afspraken waren ongeveer tweehonderd werknemers betrokken, die opereerden in circa 60 werkgroepen.

Per toeval
De autoriteiten ontdekten de kartelafspraken per toeval toen ze onderzoek deden naar mogelijke kartelafspraken in de staalsector. Zo werden er invallen gedaan bij Volkswagen, waar de kartelautoriteiten het vermoeden kregen dat ook in de Duitse autosector illegale afspraken waren gemaakt om de concurrentie uit te schakelen. Volkswagen en Daimler droegen daarna zelf belastende informatie aan om zo, volgens Der Spiegel, in aanmerking te komen voor strafvermindering.

Druk
Het kartelschandaal heeft ervoor gezorgd dat de Duitse autoproducenten nog meer druk voelen om hun gedrag te verbeteren en om alternatieven te zoeken voor de vervuilende dieselauto’s. Audi maakte bijvoorbeeld bekend dat 850.000 auto’s worden uitgerust met nieuwe software en Daimler roept drie miljoen dieselauto’s van Mercedes-Benz in Europa terug voor een onderhoudsbeurt en modernisering van de software. Dit kost beide bedrijven elk 220 miljoen euro.

Samira Huibregtse
Door Samira Huibregtse
Samira Huibregtse is een jonge, enthousiaste journalist die met plezier op zoek gaat naar interessant nieuws in de wereld van inkopen en aanbesteden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.