Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
20
01
Dennis Mensink
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Dennis Mensink
Categorie: Inkoopboeken
Soort:

Duitsers vinden Nederlanders wel leuk

Vroeger of later krijgen we allemaal wel te maken met Duitse zakenpartners. Onlangs schreven we op deze website over de do"s en dont"s met betrekking tot handelen met Duitsers. maar hoe doen we het in de praktijk? Dit is nog voor verbetering vatbaar. zo blijkt: "Nederlanders denken “we lijken op elkaar”. maar daardoor missen jullie juist de nuances."


Andreas Wand (www.wandconsulting.com) is Duitser en begeleidt Nederlandse bedrijven bij het betreden van het Duitse markt en het uitbreiden van hun activiteiten aldaar. "Het is belangrijk om te weten dat "de Duitser” niet bestaat. Er bestaan verschillen tussen regio"s en branches. Maar over het algemeen zijn we serieus. punctueel en op feiten gericht. dus het beeld klopt wel." Erg belangrijk is volgens hem het op tijd komen voor een afspraak. "Net als in Nederland heeft dat te maken met drukke agenda"s. maar in Duitsland ben je niet al te laat. maar ook onbeleefd. Ik werkte vroeger in Duitsland als key accountmanager. We waren vaak al een half uur vroeger aanwezig omdat we rekening hielden met files. Jongeren zijn tegenwoordig wel wat losser. maar ziets als een "Haags Kwartiertje” bestaat niet."

Serieus
De bedrijven die Wand begeleidt komen uit tal van branches. Van veiligheidsinstrumenten. levensmiddelen en auto-onderdelen tot banken en verzekeringen. "In een dag tijd kunnen we iemand persoonlijk voorbereiden op wat hij of zij kan verwachten." Hij noemt humor en argumentatie als aandachtspunten. "Zakendoen is in Duitsland serieus. Je moet geen humor gebruiken voordat je je zakenpartner pas echt goed kent. En als je in een vergadering zegt "Ik ben van mening dat...". dan zal een Duitser meteen om argumenten vragen. In Nederland kun je ook weleens vanuit een gevoel iets zeggen. maar als Nederlander sta je in Duitsland dan al snel met je mond vol tanden."

Kwaliteit versus prijs
Zijn en er nog zaken waar Nederlanders specifiek op moeten letten? Jazeker. Wand: "Nederlanders bereiden zich niet altijd goed voor en zien vaak valkuilen niet. Ze denken "we lijken op elkaar”. en dat is ook wel zo. maar daardoor missen ze vaak de nuances." Waar gaat het dan mis? Twee voorbeelden: "Duitsers houden van plannen voor als het mis gaat. Nederlanders denken "dat komt wel goed” en maken pas plannen als iets daadwerkelijk mis gaat. Duitsers worden daarvan nerveus. Ook zijn Nederlanders sterk op prijs gericht. Ik heb een Nederlandse inkoper begeleidt die bij een key accountmanager maar niet verder kwam. Ik zocht ze samen op en we kwamen tot de conclusie dat de Duitser dacht dat de Nederlander alleen maar op goedkope spullen gericht was. Het woord "kwaliteit” was nooit gevallen. Een beleid van alleen lage prijzen wekt wantrouwen. Nederlandse bedrijven kunnen wel kwaliteit produceren. maar dat moeten ze dan wel benoemen."

"Wel leuk"

Niet dat het overigens slecht gaat tussen ons: "Duitsers vinden Nederlanders wel leuk". zo stelt Wand  gerust. "Nederlanders kunnen goed contacten leggen. goed compromissen sluiten en zijn creatief. Misschien komt dat laatste wel omdat jullie niet altijd vanuit argumenten en cijfers werken. maar ook intuïtief durven zijn. Nederland heeft een goede reputatie in Duitsland. we vullen elkaar goed aan. Dat komt goed uit voor jullie. want er liggen veel mogelijkheden in Duitsland. Zo hebben we goede betrekkingen in Oost-Europa. Rusland en het verre oosten. Samen kunnen wij die markt verder openen. Dan nemen wij jullie mee."

Auteur: Koos Plegt

Dennis Mensink
Door Dennis Mensink
Dennis Mensink schreef in het verleden onder meer voor titels als NRC Handelsblad, AD en FEM en coördineerde verschillende corporate uitgaven. Momenteel combineert hij het mooie redactiewerk met het ondernemerschap bij Functioneel Wit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.