Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
07
04
Tom van de Ven
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
6
Door Tom van de Ven
Dossier: Column
Soort:

Duizendpoot inkoop wordt vaardige ketenregisseur

Duizendpoot inkoop wordt vaardige ketenregisseur

Herkenbaar? De inkoper als duizendpoot … Organisator van het inkoopproces en bewaker van de afspraken. Voortdurend bezig om het beste van de leverancier binnen de organisatie te brengen! Alleen hoe adopteert de business het contract en komt er voeding voor groei in contracten en prestaties van de leverancier? De juiste ketenvaardigheden gaan de inkoper daarbij helpen.

Inkoop doet ertoe!
De moderne inkoper heeft zich de laatste jaren sterk ontwikkeld als de duizendpoot die alle inkoopprocessen gestroomlijnd organiseert en zorgdraagt dat de business met de afgesloten contracten verder kan. Wat er zich na de deal met de contracten afspeelt, heeft vaak niet de primaire aandacht. Inkopers hebben het druk en zijn allang weer bezig met het volgende inkoopproces. En wie bekommert zich om de contracten en houdt ze na een jaar tegen het licht? Laat staan dat de dienstverlening van de leverancier zich ontwikkelt in de richting van het organisatiedoel. Daar ontstaat vaak een gat in het contractmanagement.

Inkopers moeten dezelfde taal spreken als de business
Als inkoper kun je je zeker ontwikkelen tot ketenregisseur. Dit betekent wel dat je met alle schakels in je keten moet kunnen communiceren. Dat kan alleen als je dezelfde taal spreekt. En daar gaat van alles mis. Als inkoper wil je graag over je inkoopdoelen praten, maar de business is daar niet in geïnteresseerd en wil alleen het resultaat voor de business horen. Doordat je je als inkoper niet inleeft in wat de echte behoefte is van de business, blijft inkoop op zijn eigen eiland met inkoop bezig. Gevolg is dat de business inkoop links laat liggen en veel kansen voor de keten verloren gaan. Herkenbaar? Leer je, als inkoper, beter te verdiepen in de business en anders naar de leveranciersketen te kijken. Dan ben je beter in staat om met de business te communiceren en als volwaardige partner de behoefte te vertalen naar de leveranciers.

Van inkoper naar ketenregisseur
Enerzijds moet de business ‘inkoopgedreven’ gemaakt worden en anderzijds behoort de gehele keten zich als groep op de behoefte van de klant te richten. Een grote opgave voor de moderne inkoper om dat als duizendpoot te doorzien en daarvoor de juiste ketenvaardigheden te ontwikkelen. Met ketenvaardigheden bedoelen we de persoonlijke eigenschappen van de ketenregisseur, die een goede ketensamenwerking mogelijk maken. De ketenregisseur moet de taal van de business spreken, sensitief zijn en begrijpen wat er speelt. Alleen dan staat men open voor de ideeën en plannen van inkoop en kan de inkoper als ketenregisseur het groepsproces richting de ketendoelen begeleiden.

Ik hoor graag of en hoe jij de rol van ketenregisseur ziet binnen jouw organisatie?

Tom van de Ven
Door Tom van de Ven
Tom van de Ven is consultant en trainer bij Covalis ketenmanagement. Covalis levert oplossingen voor organisatie-vraagstukken aan inkopers en leveranciers binnen inkoop- en leveranciersketens. Covalis maakt uw inkoopketen slimmer door hierbij gebruik te maken van een unieke mix van supply chain management, Lean Procurement en ketenvaardigheden.

Reacties:

  • Anoniem | 08-04-2015 om 02:12

    Beste Tom, amen! Een inkoper moet altijd de doelstellingen van de business voor ogen hebben. Kijk eens naar de filosofie van de InkoopAcademie: men verkondigt dit al jaren. En nog een kritische noot: waarom wordt een inkoper toch altijd afgeschilderd als een soort lakei van “de business” die het in de regel “niet begrijpt”, “op een eiland zit” en zich niet bekommert over wat er na het afsluiten van een contract gebeurt? Welke rol men ook in een bedrijf heeft: als jij je niet kan inleven in de bedrijfsdoelstellingen en je niet als ketenregisseur opstelt, dan ben je gewoon een slechte werknemer die van 9 tot 5 aanwezig is, een dingetje doet tegen een afgesproken salaris en dan ben je dus iemand die het verschil niet maakt. Dat heeft niets te maken met of je inkoper bent of niet maar geldt voor iedere rol binnen een bedrijf.

  • Anoniem | 08-04-2015 om 12:42

    Goed artikel. Daar zit o.a. de toegevoegde waarde vanuit inkoop.

  • Jasper M | 09-04-2015 om 12:40

    Hoi Tom,

    Interessant stuk, maar ik ben daarbij wel van mening dat de keten verder gaat dan enkel de kant van de afnemer (de inkoopketen). Vanuit mijn optiek denk ik dat het ook belangrijk is dat de inkoper afstemt met marketing/sales om (indien mogelijk) zijn business case nog beter sluitend te maken. De inkopende organisatie maakt immers ook in alle gevallen deel uit van een keten, waarbij zij niet altijd de laatste schakel is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan duurzame ontwikkelingen. Wellicht heeft sales een nieuwe prospect, waarbij afzet vergroot kan worden indien er op een andere/duurzame manier ingekocht kan worden. Zo breidt de keten zich uit van enkel het kijken naar de kant van de afnemer, tot aan de daadwerkelijke afnemer. De eindklant.

  • Anoniem | 10-04-2015 om 15:11

    Beste Tom,

    Mooi artikel.
    Als je als inkoper niet met alle lagen kunt communiceren, dat gaat het zeker niet lukken.
    Als je de markt waarin je werkzaam bent niet volgt, krijg je op korte termijn de deksel op je neus.
    Leveranciers moeten ook echt het gevoel krijgen dat ze ook deelgenoot worden van de gehele keten, dan pas kun je het beste resultaat behalen voor de hele keten.
    Klanten vragen steeds hogere eisen, maar daar kan inkoop alleen aan voldoen, door de leveranciers te waarderen voor wat ze waard zijn.
    Als leveranciers zich alleen prijs onderscheidend profileren, dan gaan ze het in de huidige maatschappij niet meer redden.
    Dit geldt misschien nog wel voor standaard handels producten en of diensten, maar zeker niet voor specifiek geproduceerde onderdelen en diensten.

  • Titus | 13-04-2015 om 16:02

    De boodschap van het artikel komt wel door, maar het begrip ‘ketenmanagement’ wordt m.i. door elkaar gehaald met ‘business alignment’ en ‘contractmanagement’. Bij een keten denk aan ik aan de leverancier van de leverancier tot aan de eindgebruiker. Lean processen, cradle, to cradle, duurzaamheid. Ik mis de belangrijke rol van de leverancier en de mogelijkheden die hij heeft om de business te voeden met waardevolle input. Dan heb ik het ineens over BVP. Ketenregie is een goede zaak, maar niet alleen door inkoop, maar samen.

  • Anoniem | 14-04-2015 om 12:17

    Beste allemaal,

    Bedankt voor jullie fijne reacties op mijn column. Er staat ons nog veel te doen. Naast de methoden & technieken is het vooral belangrijk dat de ketenvaardigheden van de ketenpartners het verschil gaan maken. Volgens mij zijn we het daar allemaal mee eens.

    Tom van de Ven/Covalis

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.