Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
25
03
Paul Bouwman
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Paul Bouwman
Dossier: Index / overzicht / marktplaats / overig
Soort:

Duurzaam inkopen verslaat Idols 2008!

Wie kent Idols niet? De hype was een kleine twee weken geleden op haar hoogtepunt. Maar een andere hype overtreft Idols 2008 met gemak. Tik in op Google “duurzaam inkopen” en je vindt 193.000 hits!


Nikki (wie?) heeft Idols 2008 gewonnen met ruim 62% van alle stemmen. Na wat Goog(e)len vind ik 129.000 hits oftewel pagina’s uit Nederland. De hype was een kleine twee weken geleden op haar hoogtepunt. Maar een andere hype overtreft Idols 2008 met gemak. Tik in op Google “duurzaam inkopen” en je vindt 193.000 hits!

Dat is pas nieuws... Duurzaam inkopen is duidelijk hot. Duurzaam inkopen is (eindelijk) sexy!
Wil je indruk maken op een bedrijfsborrel dan laat je quasi nonchalant het woord “duurzaam inkopen” vallen en je gesprekspartners zullen zeggen: “Wat? Vertel. vertel”.

Voor de niet inkopers onderons hier een korte uitleg. Duurzaam inkopen betekent eenvoudig gezegd dat bij de inkoopbeslissing ook duurzaamheidcriteria meegenomen moeten worden.
(dank aan SenterNovem). Dus naast de bekende criteria zoals prijs. kwaliteit. betrouwbaarheid en levertijd nu ook eisen met betrekking tot milieu of sociale aspecten.

Het woord “duurzaamheid’ is een containerbegrip en wordt veel gebruikt. maar de bedoeling is niet altijd even duidelijk. Het Brundtland Rapport (al uit 1987) gebruikt als definitie: Duurzame ontwikkeling is een ontwikkeling die beantwoord aan de behoeften van de huidige generatie. zonder tekort te doen aan de mogelijkheden om in die behoeften van toekomstige generaties te voorzien”.
Zo. nu is alles duidelijk...

Waarom is duurzaam inkopen plotseling zo populair?

Welnu. dat hebben we onder andere te danken aan de heren Koopmans (CDA) en De Krom (VVD).
Op 30 juni 2005 heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen waarin staat dat uiterlijk in 2010 bij 100% van de rijksaankopen en rijksinvesteringen duurzaamheid als zwaarwegend criterium meegnomen moet worden. Gevolg: De Rijksoverheid heeft de buitengewone ambitie uitgesproken om in 2010 bij 100% van haar inkopen duurzaamheid verplicht mee te nemen. Provincies en waterschappen voor 50%. De gemeenten streven naar 75% in 2010 en 100% in 2015. Hmm. de ambitie is duidelijk. maar de weg om deze doelen te bereiken is nog wat vaag. Ja. we hebben SenterNovem. VROM en www.duurzamedatabase.nl. maar wie gaat straks alle € 40 miljard (!) op jaarbasis aanbesteden conform de Europese aanbestedingsrichtlijnen versus duurzaamheid?

Dat wordt een leuk feestje. Hoe gaat dat dan bij gunning op basis van het criterium laagste prijs?
Dat was een makkelijke. maar de juridische aspecten zijn niet te onderschatten. Hoe gaat men duurzaamheid meten? Ja. ik weet dat er duurzaamheidcriteria en bijbehorende bestekken in ontwikkeling zijn. maar wat ik gezien heb is alles behalve compleet. Hoe gaat men duurzaamheid controleren? Straks moeten de ambtenaren schrijven met een rechtsgedraaid tropisch hardhout vrije potlood geïmporteerd uit de oerwouden van het Amazone gebied. Wel drie keer zo duur als een gewoon potloodje. maar absoluut duurzaam!

Ik chargeer. dat is duidelijk. maar ik voorzie nu al weer een nieuwe aanbestedingsrichtlijn (bedoel niet die nu in de pijplijn zit) in 2012. Klinkt zo ver weg. maar ambtenaren hebben altijd wat meer tijd nodig... De overheid is voortvarend aan de slag gegaan en op de goede weg als lands grootste inkooporganisatie. Ze hebben natuurlijk wel een voorbeeldfunctie. Prima.
En het bedrijfsleven dan?

People. Planet en Profit. Oftewel welzijn. milieu en economische ontwikkeling. Steeds meer bedrijven zijn bewust bezig met PPP. Hebben PPP hoog in het vaandel staan. Heel goed. Shell zal niet meer zo snel een olieplatform in zee laten verzinken...
Zo weet ik uit eigen ervaring dat er bedrijven zijn die een Groen wagenpark hebben. Dat de Fairtrade koffie die geschonken wordt natuurlijk duurzaam is ingekocht. Dat printpapier hout- en chloorvrij moet zijn. Dat spaarlampen verplicht zijn. Kortom. duurzaamheid krijgt steeds meer aandacht ondanks het vaak hogere prijskaartje dat er aanhangt.

Duurzaam inkopen is niet pur sang een inkoop feestje. Integendeel. Het zal een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering moeten worden. Strategische keuzes moeten gemaakt worden op directie niveau enof Raad van Bestuur. Het gaat te ver om in deze column daar uitvoerig op in te gaan. Daar schrijven andere columnisten wel over. Laat ik het zo formuleren. Duurzaam inkopen is geen kunstje gebonden aan regeltjes opgedragen door Brussel. maar eerder een way of life.

Opleidingen. cursussen. seminars. duurzame inkoopdagen. websites. krantenartikelen. reclame campagnes en tv spotjes betreffende duurzaamheid zijn binnenkort vet cool. Wacht maar af. Er is geen ontkomen meer aan. Hello world! Here I am...

Nieuwsgierig? Meer weten? Kijk op http://www.linkedin.com/in/paulbouwman


-----
Paul Bouwman is mede oprichter en directeur van Paragon Procurement Group. Daarnaast is hij als inkoop professional actief. heeft hij diverse opdrachten gedaan bij Shell. ING. NS. IBM en momenteel bij Essent Nederland BV op het gebied van Europese aanbestedingen.
Paragon Procurement Group is een jong bedrijf met ervaren inkoop professionals. Gespecialiseerd in Europese aanbestedingen en interim-opdrachten op het gebied van tactische en strategische inkoop.

Paul Bouwman
Door Paul Bouwman
Paul Bouwman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.