Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
03
10
18
Jon Jonoski
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Jon Jonoski
Dossier: Supply Chain
Soort: ,

Duurzaam ketenbeheer vermindert bedrijfsrisico’s

Duurzaam ketenbeheer vermindert bedrijfsrisico’s

Een recent paper van de Universiteit van Liverpool toont aan dat investeren in duurzaam ketenbeheer bedrijven meer financiële stabiliteit geeft en risico’s vermindert. De Britten hebben hun onderzoek gebaseerd op de Responsible Supply Chain Benchmark (RSCB) rapporten, jaarlijks gepubliceerd door de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO). Naar aanleiding daarvan sprak Inkopers-Cafe.nl met Vicky van Heck, Senior Projectmanager Sustainability and Responsible Investment bij VBDO.

Het bedrijfsleven geeft graag hoog op over duurzaamheid. Toch durven veel bedrijven wanneer het puntje bij paaltje komt niet te investeren in duurzame praktijken. Vaak uit angst voor de kosten die dat met zich meebrengt. Van Heck verwelkomt dan ook de conclusies van de Universiteit van Liverpool. “Dit kan voor bedrijven een stimulans zijn om met duurzaam en ethisch ketenbeheer aan de slag te gaan. Er zijn twee belangrijke reden waarom velen dat nu nog te weinig doen. Ten eerste is het simpelweg veel werk en vraagt het veel inzet van bedrijven. Ten tweede voelen bedrijven zich vaak niet verantwoordelijk voor hun toeleveringsketen, of misschien wel voor hun eerste leveranciers, maar zeker niet voor degene die daar achter zitten.”

Reputatiemanagement
Volgens de onderzoekers uit Liverpool zijn consumenten zich steeds meer bewust van het belang van duurzaamheid en zijn ze steeds vaker bereid om meer te betalen voor producten die afkomstig zijn van verantwoordelijk ingerichte toeleveringsketens. Van Heck benadrukt dan ook dat duurzaam ketenbeheer niet alleen voor het milieu belangrijk is. “Bedrijven kunnen er last van krijgen wanneer naar buiten komt dat er iets mis is met hun toeleveringsketen en ze daar op dat moment geen oplossing voor hebben. Ze kunnen beter transparant zijn en bij zaken die niet goed gaan duidelijk aangeven hoe ze het op een betere manier gaan inrichten. Het is positief dat bedrijven dit steeds vaker zien als een vorm van reputatiemanagement.”

Investeerders
Volgens van Heck hebben tot nu toe de voedselreuzen het meest geprofiteerd van het beter inrichten van hun ketens. Na veel commotie onder consumenten over bijvoorbeeld soja en palmolie, kunnen bedrijven als Unilever nu garanderen dat ze duurzame soja en olijfolie verkopen, waardoor meer consumenten hun producten kopen. Dit soort ontwikkelingen gaan ook investeerders aan, stelt van Heck. ”Wanneer er in de supply chain iets misgaat is dat een direct risico voor het bedrijf, dus ook voor de aandelenkoers en daarmee de financiële zekerheid van de aandeelhouders. Investeerders moeten daarom ook breder kijken dan alleen maar naar het bedrijf zelf; ze moeten ook haar toeleveringsketen analyseren. Daar kunnen ze veel van leren, waardoor ze ook betere investeringen kunnen doen.”

Beleid
In haar eigen rapporten kijkt VBDO naar vier onderdelen: governance & strategy, policy, maintenance, en implementatie. Daarbij kijken ze onder meer naar hoe bedrijven het verantwoord inkopen regelen, of ze daar beleid voor hebben geformuleerd, en of ze audits doen bij verschillende partijen. Volgens van Heck blijkt dat de meeste bedrijven wel een duurzaam inkoopbeleid voeren, maar dat de implementatie en de rapportage daarvan wel erg achterloopt. “Er wordt niet genoeg in kaart gebracht welke thema’s eigenlijk relevant zijn om te bekijken in de supply chain, en wat er eigenlijk gebeurt in de keten. Ook met verdergaande zaken als arbeidsrechten en mensenrechten wordt er nog te weinig gedaan.”

Duurzaamheidscriteria
Bedrijven kunnen volgens van Heck meerdere maatregelen nemen om hier verbetering in te brengen. Zo pleit zij voor “materialiteitsanalyses, waarbij samen met stakeholders in kaart wordt gebracht wat de grootste risico’s zijn op het gebied van duurzaamheid in de toeleveringsketen. Daarnaast vergeten bedrijven vaak om precies duidelijk te maken waar hun product vandaan komt. Ze moeten dus hun toeleveringsketen in kaart brengen, waarbij ze zich ook daadwerkelijk op de hele keten focussen en niet alleen op de ‘Tier 1’ leveranciers. Vervolgens moeten ze een stap verder gaan dan het uitvoeren van standaard audits door verdergaande relevante duurzaamheidscriteria op te stellen die aansluiten bij de strategie van het bedrijf.”

Jon Jonoski
Door Jon Jonoski
Jon Jonoski is een enthousiaste journalist die zich graag verdiept in de wereld van inkoop en aanbestedingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.