Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
20
12
12
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koos Plegt
Dossier: Onderzoek
Soort:

Duurzaamheid en CSR lage prioriteit bij leveranciersselectie

Duurzaamheid en Corporate Social Responsibility (CSR) staan onderaan op de meeste prioriteitenlijstjes wanneer het aankomt op het kiezen van leveranciers, maar dit gaat hoogstwaarschijnlijk veranderen in de komende twee jaar. Dit wijst Brits onderzoek van Office Depot uit.

Het bedrijf in kantoorartikelen, dat met Greener Office een eigen programma heeft waarin het verschillende duurzaamheidsdoelen nastreeft, ondervroeg verantwoordelijke managers voor inkoop van goederen en diensten over het belang van duurzaamheid en CSR. Slechts 1 procent noemde deze factoren als belangrijkste in het beslissingsproces en 20 procent zag ze als de minst belangrijke factoren. Tegelijkertijd gaf ongeveer 80 procent aan dat het belang duurzaamheid en CSR in de komende twee jaar in meer of mindere mate toe zal nemen.

Resultaten tegenstrijdig

Office Depot zelf geeft aan dat er een tegenstrijdigheid zit in de resultaten van het onderzoek en noemt het “opvallend” dat duurzaamheid zo laag beoordeeld wordt terwijl inkoopmanagers tegelijkertijd denken dat het belang ervan zal toenemen. “Kostenreductie en een grotere efficiency in de supply chain zijn momenteel de grootste uitdagingen voor bedrijven en in het huidige economische klimaat doorslaggevend bij het maken van keuzes”, zegt Matt Smith, hoofd inkoop van Office Depot in Groot-Brittannië en Ierland.

Ethische aspecten belangrijker dan carbon footprint
Binnen het veld van duurzaamheid zien inkoopmanagers ethische aspecten als het meest belangrijke onderdeel. 29,7 procent van de ondervraagde managers noemt dit onderdeel, gevolgd voor 17,4 procent van de managers die binnen duurzaamheid het eerst kijkt naar de carbon footprint van de leverancier. Smith: “Ongetwijfeld is er een besef van duurzaamheid in de markt en dat is ook iets dat wij herkennen als global business. Men is maatschappelijk bewuster dan vroeger en bedrijven zouden daarin stappen moeten maken – als ze dat al niet doen – om hun supply chains aan te passen.”

Groene initiatieven
Office Depot promoot een groot aantal ‘groene’ initiatieven zoals het samenvoegen van bestellingen voor transport, het verminderen van papier en verpakkingen, en e-facturatie. Op lokaal niveau vervangt het onder meer in de Britse hoofdstad Londen dieselaangedreven bestelwagens door elektrisch aangedreven voertuigen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.