Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
22
03
19
Jon Jonoski
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Jon Jonoski
Dossier: Duurzaam inkopen
Soort:

Duurzaamheid hoofdfactor facilitaire inkoop

Duurzaamheid hoofdfactor facilitaire inkoop

Voor facilitair managers is duurzaamheid de belangrijkste factor bij het formuleren van hun inkoopbeleid. Daarbij spelen de kosten een ondergeschikte rol. Dat concludeert het Facility & Workplace Management Marktonderzoek, een tweejaarlijks trendonderzoek uitgevoerd door FMN, de belangenvereniging van het facilitair domein.

Volgens branchemedium Clean Totaal toont het onderzoek een duidelijke trendbreuk. Twee jaar geleden stond het thema klimaat nog op de tiende plaats. Onder meer het klimaatakkoord van Parijs zou facilitair managers echter op andere gedachten hebben gebracht. De verwachting is nu klimaat ook de komende vijf jaar de belangrijkste rol zal spelen bij het bepalen van het inkoopbeleid in de facilitaire sector.

Klantgerichtheid
Klantgerichtheid is gestegen naar de tweede plaats. Er is steeds bewustzijn dat inkoop meer aandacht kan besteden aan de eindgebruiker en de kwaliteit van de dienstverlening kan verbeteren. Tegelijkertijd lijkt kostenmanagement steeds minder een rol te spelen. Dat is, volgens de onderzoekers mede vanwege de voorspoedige economie, gedaald naar de zevende plaats.

Investeren
Het onderzoek benadrukt echter dat de mindere aandacht voor de kosten ook direct te wijten is aan de sterketer focus op duurzaamheid en klantgerichtheid. Waar deze zaken vroeger vooral niet al te veel mochten kosten, zijn facilitair managers nu steeds vaker bereid om er in te investeren

Jon Jonoski
Door Jon Jonoski
Jon Jonoski is een enthousiaste journalist die zich graag verdiept in de wereld van inkoop en aanbestedingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.