Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
18
11
08
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door webmaster
Dossier: Index / overzicht / marktplaats / overig
Soort:

Duurzaamheid: lost in translation

"Een spaarlamp is in mijn huis niet te vinden." Zomaar een bekentenis van Bart Vos. hoogleraar Inkoopmanagement in Tilburg. Er kan dus nog heel veel beter.


Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI) is geen rocket science. maar vergt wel serieuze inspanning en continue aandacht. Dat is het verhaal van prof. dr. ir. Bart Vos. die van mening is het niet alleen maar moet of hoort. maar dat het ook nog eens lonend is. "Van Al G. tot Ali B.. duurzaamheid is hot". zo begint het voorwoord in het boek "De Meerwaarde van Maatschappelijk Verantwoord Ketenmanagement". dat de Tilburgse NEVI hoogleraar Inkoopmanagement schreef samen met Gerdien Dijkstra en Klaas van den Berg (beiden PricewaterhouseCoopers).
Duurzaamheid is "hot". Maakt het dan ook een hype? Vos denkt van niet: "Er is in het huidige economische klimaat natuurlijk een kans dat de P van Profit weer de overhand krijgt. maar aan de andere kant zijn er ook tegenkrachten. De overheid is invloedrijk en in de financiële wereld heeft de Sustainability Index meer aanzien gekregen." Hij noemt verschillende voordelen voor bedrijven  met een actief beleid op dit vlak. Voorbeelden zijn een verbeterd imago. het onderscheiden ten opzichte  van de concurrenten en een positief effect op het personeelsbeleid.

Corporate citizenship
Maakt dit ook dat bedrijven hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen? "Winst zal altijd belangrijk blijven. Uiteindelijk moet je immers kunnen blijven bestaan. Maar bedrijven als The Bodyshop en Ben & Jerry's laten zien dat je ook bedrijven kunt starten uit ideële motieven. Het is een minderheid. maar het kan dus wel. Je bent zelf ook deel van de maatschappij. zo kun je het ook zien. Het corporate citizenship. Maatschappelijk verantwoord ondernemen omdat het moet. vind ik een zwaktebod. Primair is het goed omdat het op termijn ook goed is voor het bedrijf."
MVI implementeren vergt een serieuze inspanning. De houding van de top in een bedrijf is daarbij bepalend. Vos: "Het is misschien wat flauw. maar dat komt redelijk consequent naar voren in onderzoeken. Peter Bakker van TNT is bijvoorbeeld iemand die ervoor staat en ervoor gaat. Ook bepalend zijn de klanten. Als zij ernaar vragen. dan moet je wel." Vos noemt de bouwsector. waar de overheid de grootste klant is. als voorbeeld. "Als de overheid er verder mee doorgaat. dan kan een bedrijf niet anders dan een maatschappelijk verantwoord beleid voeren."

Scepsis
Het klinkt als een enorme taak. Zijn bedrijven hier wel tegen opgewassen? "Het is lastig. maar je moet accepteren dat je klein kunt beginnen. Kritisch kijken naar reisbewegingen met de trein en de auto. Nadenken over zaken als koffie en schoonmaakmiddelen. Als je gelooft in de meerwaarde. dan is het niet zo moeilijk om in beweging te komen." Dat geloof is er nog niet overal. zo ondervind ook Vos. "In bedrijven. dat zal ik niet ontkennen. is veel scepsis. Maar bedrijven die er mee bezig zijn. gaan anders tegen hun organisatie en zichzelf aankijken en dat is leuk."
Nobody's perfect. zo weet de Tilburgse hoogleraar zelf ook wel. "Ik ben zelf ook een burger. Ik denk na over reisbewegingen. maar een spaarlamp is in mijn huis niet te vinden. Dus dat kan nog beter. Zo ga je verder denken. Wat ga je doen met die spaarlamp als hij – na een lange periode van gebruik natuurlijk – eenmaal afgedankt is? Hij mag immers niet gewoon in de vuilnisbak."

Lost in translation
Vos vermijdt bewust het woord "duurzaam". Is de term sleets geworden? Dat blijkt wel mee te vallen: "Ik heb niks tegen het woord duurzaam. Het is alleen zo dat veel bedrijven de term verengen tot alleen ecologische overwegingen. Dat kan als je voor energie- of materiaalintensieve bedrijven als DSM. Akzo. Corus of de NS werkt. maar bijvoorbeeld in de consumentendetailhandel. die artikelen in India en China inkoopt. gaan sociale en ethische overwegingen ook een rol spelen."
Het is een mooi voorbeeld van het fenomeen lost in translation. De Engelse term "sustainable" houdt namelijk veel meer in dan het Nederlandse "duurzaam". "Hier hebben we het alleen over het milieu". aldus Vos. "Er is nog geen goed. eenduidig begrippenarsenaal in Nederland. Maar in wezen maakt de definitie ook niet zo heel veel uit. zolang men maar het hele pakket van vraagstukken in ogenschouw neemt. Bij elk bedrijf zullen de speerpunten anders zijn. Dat vind ik mooi om te zien."

Auteur: Koos Plegt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.