Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
04
03
10
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Eline van den Broek
Dossier: Duurzaam inkopen
Soort:

Duurzame bonussen voor de top

Steeds meer bedrijven maken de bonussen voor de top afhankelijk van duurzaamheidscriteria. Bedrijven als DSM, TNT, Akzo en Shell hebben een nieuw beloningsbeleid waarin duurzaamheid een belangrijke rol speelt. Maar volgens het Financieel Dagblad is de ‘duurzame bonus’ nu al omstreden.

Het beloningsbeleid wordt bij verschillende bedrijven op een andere manier ingevuld. Om bij DSM een bonus binnen te halen moeten bestuurders de CO2-uitstoot weten terug te dringen en meer groene producten maken. Dat zijn langetermijndoelstellingen die niet zomaar bereikt worden. Daarmee denkt het bedrijf beter te kunnen verantwoorden dat er bonussen worden uitgekeerd aan bestuurders.

Internationaal gezien lopen Nederlandse bedrijven voorop met het invoeren van duurzame bonussen. Maar niet iedereen is blij met het nieuwe beleid. Volgens Jan Maarten Slagter, voorman van de VEB, verliezen bedrijven met de niet-financiële criteria de focus op waar hetom zou moeten gaan. “Het risico bestaat dat de bestuurders op deze manier een bonus krijgen, terwijl de winst daalt.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.