Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
28
06
16
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
2
Door Nancy van Bemmel
Dossier: Inkoop
Soort: ,

“Early supplier involvement zorgt niet voor innovatie”

“Early supplier involvement zorgt niet voor innovatie”

“Het eerder betrekken van leveranciers bij innovatietrajecten heeft absoluut geen zin”, stelt Finn Wynstra, professor Inkoop en Leveranciersmanagement aan de Erasmus Universiteit, op de NEVI inkoopdag. “Vaak praten we over Early Supplier Involvement, alsof dit heel belangrijk zou zijn. Het eerder betrekken van de leverancier heeft echter geen enkele invloed op het eindproduct.”

Wynstra haalt in zijn pitch een onderzoek uit de jaren 90 aan. “Er werd onderzoek gedaan hoe organisaties beter en sneller producten konden ontwikkelen. Eén van de conclusies was dat het betrekken van leveranciers zou helpen bij versnelde productontwikkeling”, vertelt de professor. Veel bedrijven pikten deze conclusie op. “Het probleem was echter dat de praktijk liet zien dat dit leidde tot langere doorlooptijden, hogere kosten en slechtere kwaliteit. Veel organisaties gingen toen pas onderzoeken wat ze precies goed op orde moesten hebben, voordat ze dit zouden gaan toepassen.”

Rol leverancier
De organisaties kwamen erachter dat het belangrijk is om te kijken naar de rol die de leverancier in het ontwikkeltraject krijgt. “Die moet je van te voren goed definiëren en duidelijk communiceren naar de leverancier. Ook intern moet deze rol duidelijk zijn, omdat Inkoop en R&D daar ander later onenigheid over kunnen krijgen.”

Twee dimensies
De rol van de leveranciers moet op twee dimensies worden bepaald. “Namelijk het moment van betrokkenheid en de mate van betrokkenheid”, stelt Wynstra. “Als je de dimensies kunt onderscheiden, kun je heel duidelijk per project communiceren wat je van een leverancier verwacht en op welk moment hij in het project betrokken wordt.”

Betrokkenheid is leidend
De mate van betrokkenheid is de leidende dimensie. “Je kunt een leverancier veel betrokkenheid geven, maar pas op een laat moment bij het project betrekken. Dit zijn bijvoorbeeld leveranciers die add-ons maken. Je hebt ook leveranciers die heel vroeg betrokken worden, maar die weinig verantwoordelijkheid krijgen. Dit kan goed werken als de leverancier weinig kennis toe te voegen heeft, maar wel moet weten wanneer de productiecapaciteit nodig is.”

Invloed op eindproduct
Alleen het eerder betrekken van de leverancier heeft volgens de professor echter geen enkele invloed op het eindproduct. “Wat wel van invloed is op het eindproduct, is de mate van betrokkenheid”, voegt hij daaraan toe. “Als je de mate van betrokkenheid met 50 procent verhoogt, dan kun je een 8 procent beter product of sneller ontwikkeltraject verwachten”, concludeert Wynstra.

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Reacties:

  • Albert Hoekerswever | 05-07-2016 om 15:07

    In welke tijd leeft deze professor inkoop? Alsof er sinds de jaren ’90 niets is veranderd. Heeft deze professor nooit van het bedrijf ASML gehoord dat sinds jaar en dag innoveert samen met leveranciers in hun waardeketen? Ook het woordje “absoluut” klinkt nogal krampachtig, alsof we dit niet verder zouden moeten onderzoeken. Hoe relevant is een onderzoek van pakweg 20 jaar oud eigenlijk nog nu er allerlei nieuwe samenwerkingsverbanden ontstaan om innovaties te versnellen c.q. meer waarde te creëren vanuit een ketenperspectief. Hoeveel waarde moeten we hechten aan professoren die vooral onderzoeken wat is geweest, terwijl er baanbrekende innovaties plaatsvinden in het ontwikkelen van nieuwe distributiemodellen (direct sourcing) die mogelijk het hele inkoopproces fundamenteel gaan veranderen?

  • Cor | 15-07-2016 om 12:31

    De ‘waardeketen’ van ASML werkt omdat ASML schandalig veel geld verdient aan hun machines, en er schandalig veel geld wordt uitgegeven om hun niveau te kunnen handhaven/verbeteren. Ik ken ASML toeleveranciers die in hun broek zeiken van het lachen over de bedragen die ASML bereid is te betalen voor goederen/diensten. Het heeft ASML wel de nummer 1 gemaakt.
    Interessant is dat Lopez in de jaren ’90 het tegenovergestelde deed bij VW. Na aanvankelijke kwaliteitsproblemen kwam daar meer de balans in. Apple doet hetzelfde: 16Gb geheugen kost ze $ 8.-, de consument moet daarvoor $100.- betalen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.