Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
01
08
Jasper Mattijssen
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
1
Door Jasper Mattijssen
Dossier: Column
Soort:

Een business case in de energie

Een business case in de energie

Enige tijd geleden schreef ik over “energie als TCO factor”. Als vervolg hierop vind ik het belangrijk om deze factor ook op de lange termijn te belichten. Denk hierbij aan factoren die invloed hebben op energie- en CO2 prijzen, eisen/ontwikkelingen vanuit de overheid (e.g. EED, MJA, wel/niet “salderen”, etc.) en eventuele andere technologische of financiële ontwikkelingen vanuit de markt zoals bijvoorbeeld alternatieve (bio-)brandstoffen en de ontwikkeling binnen het certificaten- en emissierechten systeem.

De eerder genoemde factoren zijn onzeker, wat business cases met betrekking tot energie efficiency op lange termijn lastig maakt. Om op de lange termijn meer energie efficiënte bedrijfsvoering te realiseren is het standpunt om energie als TCO factor toe te voegen dus eigenlijk slechts een deel van de oplossing. Afhankelijk van welke trends je volgt (en gelooft) zullen de energieprijzen namelijk stijgen, dalen, gelijk blijven of zal er zelfs een totaal nieuw marktmodel ontstaan voor energie waarbij we helemaal niet meer per kWh gaan betalen.

Terwijl de energiemarkt zich met een sneltrein vaart blijft ontwikkelen, blijven terugverdientijden op business cases met betrekking tot energie efficiency vaak relatief lang omdat energieprijzen de afgelopen periode hard zijn gedaald.

Een oplossing die ik steeds vaker hoor is om een fictieve prijs voor energie en CO2 te gebruiken bij het nemen van beslissingen. Sommigen geloven immers dat de handelsprijs prijs en maatschappelijke prijs van CO2 uitstoot sterk verschillen. Zo ligt de huidige handelsprijs van CO2 rechten nog ruim onder de 10 euro per ton, terwijl geschat wordt dat de werkelijke kosten van CO2 eerder op 50 euro per ton liggen. Waarom zouden we dan vanuit een maatschappelijk perspectief niet allemaal die 50 euro hanteren? Een andere optie is om een momentopname of dynamisch model te gebruiken van openbare noteringen voor elektra (APX) of aardgas (TTF). Dit laatste blijft echter altijd een model, waarbij wederom niemand 100% zeker weet wat er op de lange termijn gaat gebeuren.

Een andere onzekere factor is intern te vinden. Loopt alles op de “spot” markt (dagmarkt) of is er een strategie om posities (maanden of zelfs jaren) van tevoren “vast” te zetten? Hoe voorspelbaar produceren wij eigenlijk? In mijn ogen is het meest belangrijke om de business case aan te laten sluiten bij een meerjaren strategie die aansluit bij de bedrijfsstrategie en om deze (tot op zekere hoogte) te blijven volgen, ongeacht wat de energiemarkt op korte termijn doet. Deze strategie kan bijvoorbeeld ook een fictieve prijs voor energie en CO2 bevatten. Voor sommige energie intensieve bedrijven is dit een open deur, maar waarom zouden niet ook de minder energie intensieve bedrijven gebruik maken van deze aanpak? Iedereen heeft immers verbruikers zoals verlichting, koeling/airco en verwarming.

Afhankelijk van de invulling van de business case met input vanuit de gekozen strategie, kan de input weliswaar een mismatch hebben met marktontwikkelingen, maar zal deze bij het blijven volgen van de gekozen strategie wel altijd aansluiten bij de daadwerkelijke kosten die op lange termijn voor de organisatie realiteit zullen worden. Een goed begrip van de energiemarkt en onderliggende kosten componenten blijft daarbij echter wel cruciaal... Heeft u de juiste manier al gevonden?

Jasper Mattijssen
Door Jasper Mattijssen
Inkoopadviseur bij Benefit

Reacties:

  • Anoniem | 03-08-2016 om 15:42

    Klinkt als iets dat voor een groot deel bij de energie en finance experts binnen de organisatie moet liggen denk ik, maar wel goed om er zelf vanuit TCO / inkoop ook op te richten en naar te kijken.

    Dennis

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.