Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
09
08
11
Peter Streefkerk
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Peter Streefkerk
Dossier: Inkoopboeken
Soort:

Eerlijk scoren!

Boekrecensie 'Eerlijk scoren!'

Met voetbal of een andere sport heeft het niets te maken, de inhoud van dit boek 'Eerlijk scoren!'. Maar daarom niet minder interessant. Het is wel degelijk een managementboek. Over een onderwerp dat in de (inkoop) literatuur nog niet zo vaak beschreven is. Althans niet in boeken, wel in artikelen. 'Eerlijk scoren' behandelt dilemma's tussen geld en geweten waarmee professionals zich geconfronteerd zien in hun dagelijks werk. Is het daarmee alleen een boek voor professionals? Nee, ook als inkoper aan de opdrachtzijde biedt dit boek je voldoende toegevoegde waarde. Voorwaarde is dan wel dat je het boek met een andere bril leest. De bril van je opdrachtgever.


Bijna afgehaakt
Laat je niet afschrikken door de relatief vrij uitgebreide inleiding en hoofdstuk 2. Bedoeld om de piketpaaltjes de grond in te krijgen. Noodzakelijk om duidelijk te maken voor wie het boek bedoeld is. Maar nog niet voorzien van de voorbeelden over dillemma's en mogelijke oplossingen voor de professional van deze tijd. In de inleiding wordt wel nader uitgewerkt wie de professional is en wanneer je een professional bent. Verder wordt de problematiek van de dilemma's tussen doelstellingen en integriteit op hoofdlijnen geschetst. Het eerlijk scoren wordt wel aangetipt, maar de wijze waarop je dat kunt realiseren nog niet.

De naakte consultant
In hoofdstuk 3 gaan de auteurs in op de samenwerking tussen de klanten en de professionals. Concrete probleemsituaties worden bondig beschreven. Dat geldt ook voor suggesties om het beter te doen. In die zin doet de boodschap van 'Eerlijk scoren' sterk denken aan het boek 'Naked consultant' van Patrick Lencioni. Het gedachtengoed dat de beste consultant een naakte consultant is, klinkt je misschien eerst wat vreemd in de oren. Ook daar gaat het deels over eerlijkheid als basis voor de samenwerking tussen klant en professional (consultant in dit geval).

Belangrijke zelftest
Het 2e deel van hoofdstuk 3 gaat in op de vraag of er een verschil is tussen wat jij als persoon belangrijk vindt en de invulling die je aan je werk geeft. Vraag is of je er de tijd niet voor neemt, je de waarheid niet onder ogen durft te zien of je het allemaal wel best vindt. Vanaf pagina 45 tot en met pagina 50 staan de directe vragen waarmee iedere professional de kans geboden wordt in de spiegel te kijken. Is het te confronterend voor je, dan kun deze pagina's natuurlijk altijd overslaan. Een gemiste kans is dat wel.

Klanten vormen je bestaansrecht
Besteed er dus aandacht aan, die klanten. In de hoofdstuk 4 behandelen de auteurs Margreeth Kloppenburg en Jaco van der Schoor de opbouw van duurzame relaties met klanten. Daarvoor gebruiken de auteurs een zelfde soort vragenlijst als bij consultants in hoofdstuk 3. Dat geeft je hier en daar het idee dat je de zelfde teksten zit te lezen. Dat klopt ook, maar dan wel met een andere invalshoek.

Alleen op de wereld werkt niet
De verbetering van samenwerking met collega's binnen de eigen organisatie of de organisatie van de klant komt in hoofdstuk 5 aan de orde. Daar wordt de vragenlijst achterwege gelaten. De auteurs maken hier gebruik van de vier fasen die een groep nodig heeft om een (h)echt team te worden. Per fase krijg je aangereikt hoe de groep acteert en hoe je daar als professional invloed op uitoefent. Het hoofdstuk wordt afgerond met de voordelen van een teamdoelstelling boven allemaal verschillende individuele doelstellingen.
 
Compacte inhoud
Net zoals vele van de hardst lopende managementboeken is ook dit boekje compact. Slechts 124 pagina's en dat leest in een avond lekker weg. Als je het achter elkaar door leest tenminste. Omdat het boek echter veelvuldig aanzet tot nadenken, verdient het lezen per hoofdstuk de voorkeur. Dat geeft je de gelegenheid goed na te denken over hoe je zelf in bepaalde situaties hebt gehandeld of zou handelen. 'Eerlijk scoren' bevat daarnaast een aanvullende literatuurlijst. Deze is weliswaar niet uitgebreid maar wel in alle opzichten relevant. Voor de volledigheid tref je in hoofdstuk 6 een zeer concrete checklist aan, die je ook weer aan het denken zet.

Inhuur externen met andere bril
Inkopers krijgen nog wel eens het verwijt (zie ook recensie van 'De professional op het witte paard') dat zij het goed inkopen van een professional (adviseur, interim manager, projectleider, etc.) in de weg zitten. Dat ze daar geen gevoel bij hebben. Dit boekje biedt niet alleen aanknopingspunten voor de professional zelf, maar ook voor de inkoper. Daarmee biedt 'Eerlijk scoren' een ideale bron van inspiratie voor een heidag waar inkopers hun interne klanten ontmoeten.

Eindoordeel
'Eerlijk scoren' is een inspirerend boekje voor iedere professional. Het zet aan tot nadenken over dilemma's, die je in de dagelijks praktijk tegenkomt. De tabellen in de hoofdstukken en de checklist aan het eind vormen de leidraad en het hart van het boek. Waarin het boekje iets te kort schiet is het aantal uitgewerkte voorbeeld dilemma's. Er worden wel een aantal dilemma's uitgewerkt, maar te beperkt. Verder ontbreken bij die specifieke dilemma's ook de oplossingen. Tenslotte kent ook dit boek een eigen site waar naar verwezen wordt. Inderdaad ja, www.eerlijkscoren.nl. Jammer alleen dat daar geen nadere aanvullingen van lezers over hun dilemma's zijn terug te vinden.

Beoordeling: ****


Aanvullende literatuur

  • Getting Naked, Patrick Lencioni (Engelstalig)
  • De vertrouwde adviseur, David Maister, Charles Green, Robert Galford
  • De snelheid van vertrouwen, Stephen M.R. Covey
  • Uitblinkers. Waarom sommige mensen succes hebben en andere niet, Malcolm Gladwell
  • Leidinggeven aan professionals? Niet doen!, Mathieu Weggeman

Boekgegevens
Auteurs:

  • Margreeth Kloppenburg adviseert en begeleidt sinds 1992 organisaties en teams van professionals in de zakelijke dienstverlening in hoe zij toegevoegde waarde kunnen leveren aan hun klanten door beter samen te werken. Hierbij helpt ze teams uitzoeken welke normen voor hen echt belangrijk zijn en hoe die normen beter tot uiting komen bij de klant aan tafel.
  • Jaco van der Schoor is organisatiepsycholoog en expert op het gebied van teamontwikkeling. Hij adviseert en begeleidt managementteams van grote organisaties op het gebied van samenwerking.
  • Margreeth en Jaco zijn samen oprichter van Mensen in Bedrijf, het expertisebureau in Nederland op het gebied van teamontwikkeling. Verder zijn zij samen ook de auteurs van de boeken 'Hoera, een conflict!' en 'Leve het verschil'.

www.managementboek.nl

Peter Streefkerk
Door Peter Streefkerk
Peter Streefkerk is mede-eigenaar van Starck Training & Development en Respect Inkoopconsultancy. Hij houdt zich bezig met interim management, advisering, projectmanagement, training en coaching op het gebied van contractmanagement en inkoop. Hij is auteur van de boeken Inkopen voor Dummies, Inkoop en een groot aantal artikelen over inkopen. Volg Peter op Twitter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.