Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
10
05
17
Samira Huibregtse
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Samira Huibregtse
Dossier: Duurzaam inkopen
Soort:

Eerste Japanse bedrijf toegetreden tot RE100

Ricoh, een Japanse producent van elektrische en digitale kantooroplossingen, is het eerste Japanse bedrijf wat toetreedt tot de RE100. Dit is een mondiaal initiatief dat bedrijven stimuleert om de overstap naar duurzame energievoorziening te maken. Andere bedrijven, zoals de Ikea, gingen Ricoh al voor. Dit schrijft Duurzaambedrijfsleven.nl.

Het Japanse bedrijf wil in 2050 al zijn operaties op duurzame energie uitvoeren. In 2030 wil Ricoh dat al 30 procent van alle energie duurzaam wordt ingekocht. Om dit te kunnen bereiken, wil het bedrijf al zijn kantoren en fabrieken uitrusten met zonnestroom- en biomassasystemen. De rest van de energievraag wil het Japanse bedrijf opvullen door groene stroom in te kopen, afkomstig uit externe, duurzame energiebronnen. Daarvoor heeft Ricoh onlangs een groot zonnepark geopend in New Jersey, Verenigde Staten.

Ikea
Een ander bedrijf wat ook toetrad tot de RE100, is Ikea. Eind vorig jaar publiceerde het Zweedse meubelbedrijf een duurzaamheidsverslag. Daarin was te lezen dat het bedrijf al het katoen en 51 procent van het hout inkoopt bij duurzame bronnen. Ook heeft Ikea als doel om in 2020 evenveel hernieuwbare energie te produceren als de hoeveelheid energie die het Ikea gebruikt in zijn eigen bedrijfsvoering. Dit is ook opgenomen in het People & Planet Positive-strategie.

RE100
RE100 is een mondiaal initiatief dat zich inzet voor 100 procent hernieuwbare energie. Bedrijven die zich aansluiten bij dit initiatief, worden daar ook voor gestimuleerd. Een aantal andere organisaties die zijn toegetreden tot RE100, zijn: Adobe, Apple, Coca-Cola Enterprises, Facebook, Google, H&M, ING, KPN, Nestle, Philips, Starbucks en Unilever.

Samira Huibregtse
Door Samira Huibregtse
Samira Huibregtse is een jonge, enthousiaste journalist die met plezier op zoek gaat naar interessant nieuws in de wereld van inkopen en aanbesteden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.