Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
04
06
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Nancy van Bemmel
Categorie: Duurzaam inkopen
Soort: ,

ENGIE werkt aan MVO-impact

ENGIE werkt aan MVO-impact

“Hoe kan ik een comfortabel milieu voor mijn medewerkers creëren? Hoe garandeer ik veiligheid? Hoe kan ik fatsoenlijk met grondstoffen omgaan en hoe vermijd ik issues in de leveranciersketen?”, vraagt Hero Boonstra, verantwoordelijk voor Health, Safety, Security and Environment bij ENGIE. Met deze vragen wil hij aantonen dat duurzaamheid een breed thema is. Een thema waar ENGIE zich al lange tijd intensief mee bezighoudt. De organisatie legt zichzelf en leveranciers eisen op, maar krijgt zelf ook scherpe vragen van klanten. Eén van de manieren waarop ENGIE duurzaamheid borgt, is met het duurzaamheidsplatform FIRA.

ENGIE is een wereldwijd opererend energie- en dienstenbedrijf. “We zijn vooral bezig met de energietransitie, maar willen daarin ook onze klanten helpen om duurzaamheid te realiseren. De combinatie van enerzijds energie en anderzijds de technische dienstverlening, zorgt dat wij niet alleen advies geven, maar ook gelijk de verbeterslag door kunnen voeren. We stellen vragen zoals: wat heb je nodig? Waarom heb je dat nodig? En: kan het ook anders? Neem bijvoorbeeld een ziekenhuis. Wat kan je doen om het verblijf van patiënten duurzamer, maar ook prettiger en gezonder te maken? Dat is voor elk ziekenhuis een vraagstuk en wij denken daarover mee. Wij denken na over de toegang, verlichting en verwarming, gezondheid en het voorkomen van infecties. Duurzaamheid is daarbij de rode draad.”

MVO-impact
“We zien inmiddels dat onze klanten steeds kritischer en veeleisender worden op het gebied van duurzaamheid. We krijgen nu letterlijk de vraag: ‘Waar zit de MVO-impact?’ Dit willen ze niet alleen weten van het product, maar door de hele keten heen. Met andere woorden: als ik duurzame windenergie lever, hoe zit het dan eigenlijk met die schaarse metalen die verwerkt worden in windturbines? Is het zo dat ik met die mineralen in de windturbine indirect conflicten financier? Die vragen willen klanten beantwoord hebben en dat noopt ons tot het onderzoeken van deze kwesties en ook tot het kijken naar oplossingen.”

Circulaire windturbines
Naar aanleiding van de kritische klantvragen heeft ENGIE een analyse gemaakt van windturbines. “Dit hebben we samen met FIRA opgepakt. Wat mag je verwachten aan risico’s door de keten heen? Op basis hiervan kan er een gesprek aangeknoopt worden met leveranciers over de manier waarop zij omgaan met die keuzes. In deze analyse kwamen we erachter dat het probleem soms helemaal aan de andere kant ligt. Niet zozeer upstream naar je eerste leverancier, maar juist downstream, bij het afschrijven van het product. Er is nu bijvoorbeeld een flinke groei in windturbines, maar op een gegeven moment ontstaat er ook een reststroom. Als die turbines dan zo geconstrueerd zijn dat ze makkelijk uiteen gehaald kunnen worden, dan kunnen de grondstoffen aangewend worden voor nieuwe turbines. De netto vraag naar moeilijke componenten kan op die manier omlaag gebracht worden.”

Eisen aan leveranciers
ENGIE is niet alleen bezig met klantvragen, maar stelt op haar beurt ook eisen aan haar leveranciers. “We stellen ten eerste dat er een plicht bij de leverancier ligt om een aantal minimale MVO-zaken geregeld te hebben. Denk bijvoorbeeld aan veiligheid, milieu en sociale misstanden. Dit biedt een ingang voor een gesprek, maar is alleen niet genoeg. We spreken daarnaast ook duidelijk uit naar leveranciers dat we MVO belangrijk vinden en dat we verwachten dat onze leveranciers het ook belangrijk vinden. De partij in kwestie hoeft niet overal een antwoord op te hebben of het duurzaamste bedrijf ter wereld te zijn, maar ik vraag wel dat het gesprek erover geopend wordt en dat de leverancier erover nadenkt. Ik wil weten waar de risico’s zitten en hoe we ermee omgaan. Als de leverancier mij kan laten zien dat hij weet waar het over gaat en dat plausibel kan maken, bijvoorbeeld door een platform zoals FIRA, dan geeft dat mij vertrouwen dat ik met een competente partij zaken doe.

 

FIRA is premium partner bij InkopersCafe.nl

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Journalist InkopersCafe.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.