Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
07
10
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door webmaster
Dossier: Overheidaanbesteding
Soort:

?Enorm verschil tussen bestellen en bewust bestellen?

Hogeschool Windesheim in Zwolle heeft onlangs Dr. Geoffrey Hagelaar (51) geïnstalleerd als lector Supply Management. Hagelaar pleit voor het aanhalen van relaties door inkopers. zowel binnen als buiten het eigen bedrijf: ‘Er wordt te weinig over de schutting gekeken’.


Uw lectorale rede had als titel ‘Inkopers in goed gezelschap’. Waar doelde u op?
‘Kort gezegd: als je in de toekomst als bedrijf wilt concurreren. moet je relaties met andere bedrijven aanhalen. Juist inkopers zijn de mensen die dit kunnen doen. Denk eens aan de ontwikkelingen op het gebied van steeds hoger wordende kwaliteitseisen. tracking and tracing. waarin het artikel helemaal tot de bron moet worden herleid. duurzaamheid – waarin je de relaties met andere bedrijven hard nodig hebt – en innovaties. Je externe relaties nadrukkelijk aanhalen. zodat je weet waar andere bedrijven mee bezig zijn. welke kennis ze in huis hebben. Maar ook binnen een bedrijf moet je relaties aanhalen.Recent was er een publicatie van DPA in samenwerking met de de NEVI en VLM. waarin de ontschotting van de supply chain onder de loep werd genomen. Teveel afdelingen in bedrijven zijn vooral met zichzelf bezig en kijken niet over de schutting heen naar elkaar. Als iedereen in zijn eigen kamertje zit. zie je niet wat er extern kan gebeuren. Er is meer in de wereld.’

Windesheim is. samen de Hanzehogeschool in Groningen de enige HBO-instelling met een lectoraat Supply Management. Hoe komt dit?
‘Beide hogescholen deden al iets aan inkoop. verspreid over verschillende onderwijselementen. Waarom in Zwolle? Zoals mijn collega lector Jan Jurriëns zegt: “Zwolle is van oudsher een hanzestad. je moet je hier richten op de bedrijvigheid.” Ik weet niet of ik dit verband moet trekken. maar Windesheim is wel een hogeschool die aan de weg timmert. Er zijn hier nu al twaalf lectoraten. je raakt de tel bijna kwijt. Kijk ook naar de nieuwbouw: het ontwikkelt zich hier en men is ondernemend. Bij NEVI bestond ook al langer het plan om op HBO’s actief te zijn. Er zijn al acht hoogleraren Supply Management in Nederland. maar we willen ook mensen van hogescholen in het inkoopvak hebben. Jan Snijder. de vorige voorzitter van de NEVI. heeft dit aangezwengeld. de NEVI-kring IJssselvallei heeft hier alert op gereageerd en dat alles heeft resultaat gehad.’

U bent tevens universitair docent aan de Wageningen Universiteit. U richt zich hier behalve op supply management ook op kwaliteits- en milieumanagement. Zijn deze laatste twee kennisgebieden met de eerste te verenigen?
‘Ketens en netwerken is voor ons de focus van het onderzoek in Wageningen. Dat neem ik mee naar Zwolle. Je zou kunnen zeggen. “hij heeft een hobby en die neemt hij mee”. maar in de inkoopliteratuur wordt de relatie tussen inkoop en ketens en netwerken al heel lang gelegd. De inkoper moet eigenlijk al de toeleverancier van de toeleverancier van de toeleverancier kennen. Stel: je hebt iets gekocht met een bepaald certificaat en je komt erachter dat het niet helemaal klopt. dan moet je dat helemaal terug in de keten kunnen traceren. De inkoper moet zich ervan bewust zijn. dat als hij iets garandeert. dat hij dat ook ?cht kan garanderen. Milieu-eisen zijn in zekere zin ook een kwaliteitsattribuut. Hier wordt steeds meer de nadruk op gelegd. Het valt onder de paraplu van duurzaamheid. maar het is niet meer weg te denken. Vroeger konden we hier nog wel wat wat ‘hyperig’ over doen. maar het is here to stay.’

Het wordt zo allemaal wel steeds complexer...
‘Je kunt jezelf inderdaad afvragen: waarom doen we dit ons zelf aan? Maar het ligt voor de hand. We hebben gigantische problemen op het gebied van milieu. er zijn grote verschillen op de wereld en klanten zijn zich daarvan bewust. Als inkoper heb je direct contact met toeleveranciers en begin je ook te vragen waar een artikel vandaan komt. Denk aan bedrijven als Ikea en Nike. die imagoschade hebben geleden door problemen met kinderarbeid en duurzaamheid. Vroeger was de wereld enorm groot. maar nu vrij klein. Als er ergens iets gebeurt. is het overal snel bekend. Een bedrijf als G-Star bijvoorbeeld. Dat stelt dat zijn kleding voldoet aan allerlei strenge eisen wat betreft duurzaamheid en kinderarbeid. Dan blijken daar toch vraagtekens bij geplaatst te worden. Zo zie je hoe moeilijk het is. Dan moet je je relaties voor elkaar hebben. Als je ermee naar buiten komt dat je een zuiver product hebt. steek je toch je nek uit. Want blijkt het niet te kloppen. dan moet je toch even slikken en weer verder. Een ouder voorbeeld: Albert Heijn adverteerde ermee dat het zo duurzaam bezig was. Dat bleek niet te kloppen en er moest een rectificatie komen. Je moet je eigen concept goed doordenken.’

Is het beroep van inkoper dan wezenlijk veranderd?
‘Zeker. het is echt in een stroomversnelling geraakt. Inkoop was eerst de bekende administratieve bestelfunctie. Er kwam een formulier binnen met een stel eisen. daarna werd er besteld. Maar dan begint kwaliteit en innovatie een rol te spelen. Zaken waar je eerst niet bij stilstond. daar moet je ineens wel bij stilstaan. Dit betekent tegelijkertijd dat je niet meer alleen bestelt. maar bewust bestelt. En dat is beleidsmatig en organisatorisch een enorm verschil.’

Auteur: Koos Plegt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.