Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
06
06
Jon Jonoski
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Jon Jonoski
Categorie: Logistiek
Soort:

Europees Parlement wil eerlijkere transportregels

Europees Parlement wil eerlijkere transportregels

De transportcommissie van het Europees Parlement (EP) heeft deze week ingestemd met nieuwe maatregelen die voor eerlijkere concurrentie binnen de Europese transportindustrie moeten zorgen. Zo worden onder meer de cabotage regels verruimd, komt er een nieuwe detacheringsrichtlijn, en krijgen chauffeurs meer rust.

Op dit moment mogen buitenlandse vervoerders binnen zeven dagen maximaal drie binnenlandse ritten in een ander land ondernemen. Wanneer de voorgestelde maatregelen van de Europarlementariërs doorgang vinden zullen vervoerders straks in twee dagen een onbeperkt aantal cabotageritten mogen uitvoeren, waarna ze het land moeten verlaten. En na zeven dagen caboteren in verschillende landen moeten ze terug naar het land van vestiging, waar ze drie dagen moeten blijven.

Slechtere arbeidsvoorwaarden

Vorige week pleitte de Tweede Kamer nog tegen een verruiming van de cabotageregels, Volgens het CDA is de huidige cabotage-richtlijn goed genoeg, terwijl D66 liet weten dat de verschillen tussen Oost- en West-Europa nog te groot zijn om een gelijk speelveld te kunnen garanderen. De Kamer vreest dat een ruimere wetgeving zal leiden tot oneerlijke concurrentie voor Nederlandse transportbedrijven en een verslechtering van arbeidsvoorwaarden voor chauffeurs.

Capaciteitsprobleem

Tegelijkertijd pleitten ondernemers juist voor een verruiming van de cabotage-richtlijnen. Volgens Machiel van der Kuij, algemeen directeur van verladersorganisatie EVO, stelt dat Nederland kampt met een groot capaciteitsprobleem in het wegtransport. Van der Kuijl stelt dat producten nu “veel te lang in magazijnen en distributiecentra staan te wachten op een wegvervoerder die het werk kan doen, waardoor EVO-leden klanten en kansen mislopen”. Van der Kuijl begrijpt de zorgen over oneerlijke concurrentie, maar denkt dat dit probleem verholpen kan worden wanneer de EU afspraken maakt voor gelijk loon voor gelijk werk.

Detachering

Het EP is deze week inderdaad zulke regels overeengekomen. Het Parlement stelt voor dat binnenlands transport door buitenlandse chauffeurs onder de detacheringsregels valt. Dat houdt in dat Europese chauffeurs dezelfde arbeidsvoorwaarden krijgen als hun collega’s uit het land waarin ze rijden.

Prijsvoordeel

CDA-Europarlementariër Wim van de Camp toont zich verheugd over de afspraken. Hij stelt dat Nederland niet bang is voor concurrentie, maar “dan moet deze op kwaliteit en vergelijkbare prijzen plaatsvinden en niet op arbeidsvoorwaarden. Daarom is het van belang dat binnenlands transport door Europese chauffeurs vanaf dag één onder de detacheringsregels valt. Het prijsvoordeel van Oost-Europese chauffeurs valt daardoor weg”.

Turkse chauffeurs

Van de Camp benadrukt daarnaast ook dat de EU niet te draconische maatregelen kan nemen. Dat zou immers Oost- en Zuid-Europese chauffeurs van de markt af kunnen jagen. Hun plek zal dan volgens de Europarlementariër worden ingenomen door Oekraïense of Turkse chauffeurs die nog veel verder onder de Nederlandse prijzen werken.

Jon Jonoski
Door Jon Jonoski
Jon Jonoski is een enthousiaste journalist die zich graag verdiept in de wereld van inkoop en aanbestedingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.