Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
06
03
Peter Streefkerk
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Peter Streefkerk
Dossier: Inkoopboeken
Soort: ,

Factor Moed!

Hoe vaak hoor je inkopers niet zeggen: "Mijn directie staat niet achter me", "Mijn collega begrijpt me niet" of "Mijn collega’s doen toch hun eigen zin". Meestal blijft het daar ook bij en kruipt de inkoper terug in zijn schulp, verongelijkt en vol gevoelens van onbegrip. De boze buitenwereld laat de inkoper in de kou staan, maar is dat wel zo? Wat zou er zijn gebeurd als die inkoper de moed had gehad om de ‘confrontatie’ in een gesprek met zijn directie of collega aan te gaan. In het boek ‘Factor Moed! van auteurs Marinka Lipsius en Remco Claassen krijgen inkopers de instrumenten aangereikt om nu wel hun moed te tonen als ze tegengas krijgen. 

Wat houdt moed nu precies in?
In het eerste deel van het boek neemt auteur Marinka Lipsius je mee in alle facetten van het begrip moed. Ze laat daarbij veel mensen aan het woord, die ooit hun moed hebben getoond bij wat ze deden, volhielden en vaak slaagden in wat zij voor ogen hadden. Gewone mensen, net zoals iedereen om je heen, die onbewust of bewust de knop konden omzetten om keuzes te maken. Keuzes die veel inkopers in de praktijk overlaten aan het hogere management of hun collega’s binnen bedrijf of organisatie. Niet omdat ze die keuzes niet willen maken, maar omdat ze het niet durven. Hebben we het dan alleen maar over grote, in het oog springende, moedige acties? Nee, het zijn vaker de kleine alledaagse dingen, zoals een reactie geven op een laatste bod van een leverancier tijdens een belangrijke onderhandeling of een collega wijzen op de fouten die hij heeft gemaakt bij het opstellen van zijn programma van eisen.

Gezocht: moedige, creatieve en verbindende inkopers
In het vakblad DEAL! van december vorig jaar pleitte professor Frank Rozemeijer al voor moderne inkopers die ‘verbinders’ en ‘meestervertalers’ zijn, die creatief en moedig bijdragen aan waardecreatie en innovatie. In plaats van de introverte, rationele, taakgerichte en risicomijdende inkoper uit de tijd dat inkoop nog transactiegericht was, dient de moderne inkoper meer op te schuiven richting het extraverte, mensgerichte en risicovolle gedrag van de verkoper. Dat vraagt om hele andere eigenschappen, zoals bijvoorbeeld creativiteit om samen met collega’s in cross-functionele teams problemen op te lossen op het raakvlak van duurzaamheid en efficiëntie. Dat vraagt vaak om het loslaten van gedachten over traditionele oplossingen. Als je doet wat je altijd hebt gedaan, zul je krijgen wat je altijd hebt gekregen.

Wie durft …….. de business uit te dagen
Een tweede belangrijke eigenschap voor inkopers is volgens Frank Rozemeijer de moed hebben om de business uit te dagen. In het eerste deel van het boek koppelt Marinka Lipsius moed aan begrippen als zelfkennis, zelfbewustzijn, zelfvertrouwen, angst, positieverlies en vrijheid. Als je deze begrippen plaatst in de context van de omgeving waarin de inkoper functioneert, realiseer je je pas echt waarom je moed nodig hebt bepaalde onderwerpen bij je collega’s in het management, je afdeling of je team ter discussie te stellen. Je gaat het pas zien als je het door hebt, geldt ook hier. Waarom acteert een inkoper vaak voorzichtig en terughoudend richting de rest van zijn of haar organisatie? Veel van de daaraan ten grondslag liggende redenen en hun onderlinge samenhang staan zeer goed beschreven in het eerste deel, waarmee Marinka Lipsius een stevig fundament legt voor de rest van het boek.

Kompassen, bruine broeken en de ego-wasstraat
Voor wie bekend is met het fenomeen Remco Claassen zijn de bovenstaande woorden grotendeels bekend terrein met uitzondering van de ego-wasstraat. Het tweede deel van het boek is van zijn hand. Net als bij zijn trainingen, seminars, workshops en andere spreekbeurten neemt hij ook hier geen blad voor zijn mond (figuurlijk dan). Vanuit het meer theoretisch georiënteerde eerste deel is de overstap naar het meer praktisch geschreven tweede deel een reuze stap. Dat komt met name doordat de schrijfstijlen van auteurs Marinka Lipsius en Remco Claassen nogal ver uit elkaar liggen. Remco Claassen legt uit dat je voor maken van keuzes richting (kompas) en moed (bruine broek) nodig hebt, waarbij je moed gevoed wordt door je ego. Aan de hand van verschillende soorten zeer herkenbare ego’s als de angsthaas, de brokkenpiloot en de ster maakt hij duidelijk dat je je ego op een gezonde manier kunt ontwikkelen via introspectie, directie, actie en evaluatie (de ego-wasstraat).

Moedig leiderschap, hoe pak je dat aan
Het derde deel van het boek gaat tenslotte over durven, doen en moedig leiderschap. Het moedig zijn wordt daarbij gekoppeld aan het tonen van persoonlijk leiderschap. Dat kan alleen als je je bewust bent van je verantwoordelijkheid, zowel naar je collega’s, je familie en vrienden en de buitenwereld. We hebben het dan niet over exceptionele situaties als een auto die voor je neus het water in rijdt en waarbij je in een fractie van een seconde moet beslissen wat te doen. Het gaat hier over moedig gedrag vertonen in normale alledaagse situaties waar je als mens en dus ook als inkoper mee te maken krijgt. Zelfkennis, zelfbewustzijn en zelfvertrouwen zijn hiervoor essentieel, maar dat komt je niet aangewaaid. Daar moet je tijd aan besteden, alleen of samen met een coach of collega’s die tegen dezelfde zaken aanlopen.

Dagelijkse realiteit vraagt moedig gedrag inkoper
Het is al vaker gezegd. Je kunt als inkoper daadwerkelijk bijdragen aan veranderingen en innovatie binnen je eigen bedrijf of organisatie als je daar de moed en het lef voor hebt. Als je als inkoper voor jezelf de doelstelling hebt geformuleerd dat je je positie binnen dat proces wilt verstevigen, zul je moedig gedrag moeten vertonen richting je collega’s. Het is een illusie te veronderstellen dat veel van de noodzakelijke veranderingen uit zichzelf tot stand komen. Daar is wel enige inspanning en moed van jezelf voor nodig. Daarnaast loop je als inkoper tijdens het inkoopproces tegen genoeg zaken aan die het belang van je bedrijf of organisatie niet echt dienen. Hoe ga je om met leveranciers die je met je rug tegen de muur zetten? Wat doe je als blijkt dat de toeleveringsketen van de producten die je inkoopt gebruik maakt van kinderarbeid? Meld je vriendjespolitiek in het selectietraject van leveranciers bij je manager? Welke actie onderneem je als een leverancier aantoonbaar onjuiste informatie aanlevert? Deze lijst kan je uitbreiden tot in het oneindige. Het ‘enige’ dat vereist is om er mee om te gaan is het tonen van moed.

Eindoordeel
Het boek ‘Factor Moed!’ vraagt een open mind van de lezers over het onderwerp moed. Het betekent met name dat je je kwetsbaar moet opstellen. Doe je dat niet, dan kan je het boek links laten liggen. Om in de woorden van de auteurs te spreken: dit boek vraagt moed en lef om het te lezen, je bewust te worden van je eigen gedrag in relatie tot het vertonen van moedig gedrag. Is het boek daarmee een zelfhulpboek? Nee, zeggen de auteurs in de inleiding. Ze willen je tot nadenken aanzetten. Is het boek dan misschien een managementboek? Nee, ook daar hoort het boek eigenlijk niet thuis, omdat het tonen van moed niet alleen beperkt blijft tot de zakelijke omgeving van je bedrijf of organisatie. Ook in je privésituatie thuis of op straat wordt er vaak moed van je gevraagd. Misschien wel vaker dan je lief is. Mocht zo’n situatie zich voordoen, prijs je dan gelukkig dat je dit boek hebt aangeschaft en dat je weet hoe het in elkaar zit. Dat vergroot de kans op succes.

Beoordeling

  • Nieuwswaarde: ***
  • Praktisch nut: ****
  • Toegankelijkheid: ****

Aanvullende literatuur

  • Heb lef, durf te veranderen - Tica Peeman
  • Fouten maken moed - Remko van der Drift
  • Ondernemen met Lef! - Arko van Brakel
  • Moed - Over gedurfd leiderschap - Andor de Rooy
  • Ik durf het risico wel aan! - Jaap Zijlstra, Lizanne Vroom
  • Auteur Andor de Rooy over Moed en gedurfd leiderschap

Boekgegevens
Auteurs:

  • Marinka Lipsius: Marinka Lipsius is auteur, spreker en oprichter van bureau ML&P. Met haar zakenpartners begeleidt en adviseert ze directies, managementteams en individuele leidingge-venden op het gebied van leiderschapsontwikkeling en besluitvorming. Ze is ervaren leidingge-vende, was hoofdredacteur van een zingevingsblad en heeft een achtergrond in de sociale we-tenschappen. Ze benadert onderwerpen vanuit een verrassende hoek en daagt lezers uit tot nieuwe manieren van denken.
  • Remco Claassen: Remco Claassen is een rebelse spreker die al jaren volle zalen trekt met zijn spreekbeurten en dat zonder Powerpoint. Hij richt zich op leiderschap, persoonlijke ontwikkeling en Verbaal Meesterschap en is auteur van de bestsellers IK en WIJ. Als een van de weinige sprekers is hij in staat zijn toehoorders voor meer dan twaalf uur achtereen (dat is heel erg lang) op het puntje van hun stoel te houden.

Nederlandstalig | Paperback, 176 blz.
Boom Uitgevers Amsterdam | 1e druk, 2016
EAN: 9789024404711

‘Factor Moed' is verkrijgbaar via www.managementboek.nl. Klik hier om het boek te bestellen. Een gratis voorpublicatie van het boek is hier te downloaden

Peter Streefkerk
Door Peter Streefkerk
Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij houdt zich bezig met interim management, advisering, projectmanagement, training en coaching. Hij is auteur van de boeken Inkopen voor Dummies, Inkoop en een groot aantal artikelen over inkopen. Volg Peter op Twitter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.