Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
13
08
18
Jon Jonoski
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Jon Jonoski
Dossier: Inkoop
Soort:

Farmaceut Takeda profiteert van inkoophervormingen

Farmaceut Takeda profiteert van inkoophervormingen

Takeda, de grootste farmaceut van Azië, besloot in 2014 om haar inkoopactiviteiten te centraliseren. Daarnaast heeft het de inkoopafdeling een centralere rol binnen het bedrijf gegeven; inkopers zijn nu medeverantwoordelijk voor het strategische beleid. Deze maatregelen hebben inmiddels een bezuiniging van bijna 1 miljard dollar opgeleverd. Bovendien wordt de groei van Takeda nu aangedreven door de inkoopafdeling. 

Voor de hervormingen had Takeda haar inkoopactiviteiten ondergebracht in zeven verschillende afdelingen die amper met elkaar samenwerkten en weinig invloed hadden op het bedrijf. Bovendien leverden ze jaarlijks samen in totaal 60 miljoen euro op. Volgens branchemedium Supply Chain Digital kwam hier verandering in toen CEO Yasuchika Hasegawa besloot over te gaan op een ‘holistische’, geglobaliseerde aanpak.

Zakenpartners
Bernadette Maier, hoofd Inkoop bij Takeda, maakt in Supply Chain Digital duidelijk dat dit het werk van de inkopers ingrijpend heeft veranderd. ‘Vroeger’ focusten zij zich vooral op hun interne, operationele taken. Nu zitten zij aan tafel met zakenpartners en wordt van de inkoopafdeling verwacht dat het waarde toevoegt, zowel aan het bedrijf als aan haar klanten. Het is volgens Maier niet meer de bedoeling dat er alleen op transacties wordt gelet, de inkoopafdeling moet de patiënten dienen.

Technologie
Maier stelt dat nieuwe technologie het fundament van deze hervormingen is geweest. Zo hebben ‘self-service tools’ het werk efficiënter gemaakt en zijn er verschillende moderne communicatiemiddelen (Yammer, e-nieuwsbrieven, chatbots) ingezet om alle inkopers - die op meerdere continenten gevestigd zijn - binnen het bedrijf beter met elkaar te verbinden. In de toekomst hoopt Maier ook te kunnen experimenteren met kunstmatige intelligentie.

Stabiliteit
Om voort te bouwen op het huidige succes is nu volgens Maier stabiliteit nodig, bovendien moet Takeda de strijd om talent winnen. Bovenal benadrukt Maier echter dat inkopers hun voornaamste taak niet uit het oog moeten verliezen; hun werk moet de levens van patiënten verbeteren.

 

Jon Jonoski
Door Jon Jonoski
Jon Jonoski is een enthousiaste journalist die zich graag verdiept in de wereld van inkoop en aanbestedingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.