Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
04
10
18
Jon Jonoski
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Jon Jonoski
Dossier: E-procurement
Soort:

FBI onderzoekt inkooppraktijken mediabureaus

FBI onderzoekt inkooppraktijken mediabureaus

De FBI heeft de eerste dagvaardingen verzonden in een onderzoek naar de inkooppraktijken van mediabureaus. Adverteerders worden ervan verdacht het inkoopproces te hebben gemanipuleerd door onder meer ontvangen kortingen niet bekend te maken. Dat blijkt uit berichtgeving van de Wall Street Journal (WSJ).

Een belangrijke aanleiding voor het FBI-onderzoek is een rapport dat de Amerikaanse Vereniging van Adverteerders (ANA) in 2016 publiceerde. Daaruit blijkt onder meer dat niet transparante inkooppraktijken amper ontweken kunnen worden in de wereld van de media inkoop.

Verdienmodel
Mediabedrijven staan onder steeds grotere druk vanwege hun op advertentie-inkomsten gebaseerde verdienmodel. Een strafrechtelijk onderzoek kan dan ook grote invloed hebben op meerdere industrieën. Brian Wieser, senior onderzoeker bij Pivotal Research Group, stelt in de WSJ bijvoorbeeld dat de media-inkoop sinds het begin van deze eeuw hoofdverantwoordelijk is geweest voor de winstgroei van de (grote) reclamebedrijven.

Nederland
Maarten Roelofs, specialist op het gebied van online advertentietechnologie reageert in branchemedium Adformatie verheugd op de dagvaardingen. Nadat het ANA-rapport beweerde hij dat soortgelijke praktijken ook in Nederland plaatsvinden. Hij stelt nu dat er nog altijd veel mis is met de Nederlandse media-inkoop en verwacht dat ook hier een dergelijk onderzoek zal plaatsvinden.

Jon Jonoski
Door Jon Jonoski
Jon Jonoski is een enthousiaste journalist die zich graag verdiept in de wereld van inkoop en aanbestedingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.