Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
21
05
13
Kristel Hurenkamp
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Kristel Hurenkamp
Dossier: Economie
Soort:

"Ferrari's staan klaar, nu zoeken we de coureurs"

Personeelsbemiddelingsbureau Inquest behoort tot de top 10 van beste HR-bureaus, blijkt uit een ranking van zakenblad Management Team. In een serie van drie interviews over het bureau zelf, de markt en ontwikkelingen in inkoop komen de drie partners van Inquest aan het woord. Deze keer aflevering 1: algemeen directeur Mark van Gaal.

Mark, even over het begin. Waarom zijn jullie ooit begonnen als bureau voor personeelsbemiddeling binnen het vakgebied inkoop?
“Wij bestaan sinds 2000, of 1999. Het is maar welk moment je als startpunt neemt. Twee inkoopmanagers begonnen voor zichzelf, in eerste instantie als consultant. Dat was net op het moment dat inkoop zich begon te ontwikkelen van operationeel tactische naar strategische discipline. Er waren alleen nog nauwelijks mensen met ervaring op dat niveau. Wij zagen daarom een gat in de markt, want in veel organisaties ontstond een behoefte aan ondersteuning om de juiste mensen voor het nieuwe speelveld van inkoop te vinden.”

Wat betekent de ontwikkeling van inkoop voor jullie dienstverlening binnen de personeelsbemiddeling?
“Inkoop is toch vooral een nichemarkt. Al in het begin zagen wij dat generalistische bureaus  zich vooral richtten op de krenten in de pap: sales, marketing, finance en techniek. Toen al volwassen vakgebieden binnen organisaties, inkoop deden ze er een beetje 'bij'.  Er was en is binnen de inkoopdiscipline behoefte aan specialisten. Doordat inkoop zich snel ontwikkeld heeft en nog altijd sterk in beweging is wordt het vakgebied qua niveau en positie ook uit elkaar getrokken. In verschillende branches is er heel duidelijk een impact van inkoop op de strategie van de organisatie, maar de snelheid waarmee de ontwikkeling gaat is overal anders. Daardoor kent het begrip inkoop ook zoveel verschijningsvormen. Daar moet je als specialist mee om kunnen gaan. Inkoper, inkoopmanager, senior inkoper... het zegt allemaal niks. Het gaat erom in welk krachtenspel je je werk hebt gedaan. Dat bepaalt uiteindelijk het niveau waarop je acteert en of je geschikt bent om op een bepaalde positie ingezet te worden.”

Hoe gaan jullie om met de crisis?
“Wij proberen op een duurzame manier aan onze toegevoegde waarde in de markt te werken. Daarnaast zijn we nog proactiever, sneller en scherper gaan handelen en zijn we continu in gesprek met de markt om de ontwikkelingen te volgen. Belangrijk hierbij is het enthousiasme dat we als organisatie hebben voor de ontwikkeling van mensen en van organisaties, waardoor we toch steeds weer tot het gaatje kunnen gaan. De vraag is de laatste tijd afgenomen en tegelijkertijd zijn er ook veel open netwerken ontstaan, zoals LinkedIn. Daardoor zien veel organisaties de markt voor personeelsbemiddeling als transparanter en verwachten ze voldoende aanbod van kandidaten. Je ziet ook de ontwikkeling dat grote organisaties hun eigen recruitment-functie gaan inrichten, onder druk van kosten. Als het minder gaat liggen dienstverleners immers altijd onder de loep. Organisaties kijken kritisch naar wat zij krijgen voor hun geld en vragen zich af of zij het zelf wellicht nog goedkoper kunnen doen.”

Is dat ook zo? Kunnen organisaties zonder dienstverleners voor personeelsbemiddeling?
“In het verleden is er het algemene beeld over personeelsbemiddeling ontstaan van dozenschuivers: het ontvangen van een cv, doorschuiven en daar een fee voor krijgen. Over de hele branche genomen is dat niet altijd een onterecht beeld. Wij proberen ons daarvan te onderscheiden en daar is ook enorm de turbo op gezet, met name in de laatste vier jaar. Met onze afdeling Talent Development zijn we intensief met de markt in gesprek over welke profielen inkoop verder helpen en middels onze Search-afdeling krijgen we de markt op basis van deze profielen steeds meer en actueler in kaart. Wij kunnen dus meedenken met de opdrachtgever en snel de juiste kandidaten naar voren schuiven. Hierbij hebben we het geluk dat we in een discipline als inkoop actief zijn, welke zich snel heeft ontwikkeld, waardoor er nog altijd een tekort is aan goed personeel. Je ziet ook dat inkoop nog veel stappen kan maken in organisaties, waarbij de beschikbaarheid van goede professionals steeds meer de crux wordt. Er is zeker toekomst voor inkoop en dus ook voor ons. Ook al zijn er open netwerken waardoor je zelf gemakkelijk kandidaten zou kunnen benaderen als organisatie, er is zo'n verscheidenheid in niveau onder inkoopprofessionals dat je een specialist nodig hebt om het verschil te duiden.”

Na de crisis staan jullie als specialist dus vooraan?
“Zeker als de vraag weer gaat aantrekken, kunnen wij heel duidelijk toegevoegde waarde leveren. Het grootste probleem van inkoop op dit moment is dat het moeite heeft zich door te ontwikkelen qua positie binnen organisaties. Het komt vanuit een operationeel tactische positie, wordt steeds strategischer, maar heeft moeite de laatste stap te zetten en in gesprek te komen met de business en daadwerkelijk een positieve impact op de koers van de organisatie te leveren. Daarvoor zijn de juiste mensen nodig. De laatste tien, vijftien jaar hebben organisaties veel geïnvesteerd in de professionaliteit van inkoop en dat is denk ik heel goed gelukt. Ik zeg daarom weleens: de Ferrari ‘s staan overal bij organisaties in de garage, maar nu zoeken we de coureurs die ook met die Ferrari ‘s de snelweg op kunnen en het verschil kunnen maken. De vraag vanuit de organisaties om een strategische bijdrage van inkoop wordt steeds sterker, maar inkoop kan nog niet altijd leveren. Dat heeft alles te maken met een gebrek aan kritische massa van mensen met de juiste competenties. Professionals die op strategisch niveau het spel in hun organisatie en in de markt kunnen spelen.”

Kristel Hurenkamp
Door Kristel Hurenkamp
Kristel Hurenkamp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.