Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
02
01
13
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koos Plegt
Dossier: Supply Chain
Soort:

Flexibele supply chain sleutel tot succes in 2013

In de doormodderende Europese economieën blijft het aanpassen van supply chains op het economische klimaat ook in 2013 een belangrijk thema. Dat concludeert supply chain-consultant Crimson & Co.

Volgens consultancybedrijf Crimson & Co heeft de neergaande economie in 2012 de manier waarop supply chains functioneren ingrijpend veranderd. De nadruk op kostenreductie bij leveranciers is tot in het extreme doorgevoerd. Het gevolg is dat relaties gepolariseerd zijn en zich eerder van samenwerking weg bewegen dan er naartoe. Tegen deze achtergrond ervaren bedrijven ook nog eens de druk om steeds sneller te innoveren. Dit is immers belangrijk voor de salesfunctie.

Risk management bepalende factor
De uitdaging voor organisaties in 2013 is om met de complexiteit om te gaan die het spanningsveld van kostenreductie en innovatie oplevert. Crimson & Co benadrukt ook dat door enkele grote natuurrampen in de afgelopen jaren supply chain-professionals actief hun opties voor sourcing onderzoeken, waarbij risk management een bepalende factor is geworden. Het jaar 2012 bracht daarnaast de trend met zich mee dat sectoren waar de marges hoog liggen, voornamelijk farmaceutische bedrijven en energiebedrijven, zoeken naar besparingen in hun logistieke functies.

Omvormen lokale ketens

Richard Powell, managing director van Crimson & Co, verwacht dat met het aanhouden van de eurocrisis ook kleinere bedrijven markten buiten Europa gaan opzoeken. Het omvormen van lokale supply chains naar internationale ketens zal daardoor in veel organisaties op de agenda staan. Ook noemt hij ontwikkelingen als meer gesegmenteerde markten en kortere productcycli, die hun eigen uitdagingen met zich meebrengen. “Klanteisen worden complexer en een ‘one size fits all’-aanpak levert geen concurrentievoordeel op”, zegt Powell. “Bedrijven die in staat zijn hun ketens aan te passen aan hun behoeften zullen het meest succesvol zijn in 2013.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.