Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
21
07
11
Michèle Giebing
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Michèle Giebing
Dossier: Supply Chain
Soort:

Flexibiliteit steeds belangrijker in supply chains

Hoewel de berichten over de inkoopwereld er de laatste tijd niet al te rooskleurig uitzagen, lijkt het de goede kant op te gaan. Flexibiliteit lijkt het toverwoord.

Voor veel bedrijven was flexibiliteit in de supply chain vooral een doel voor later, in plaats van acties en handelingen voor nu. Hier lijkt echter verandering in te komen. Juist de risicovolle omgeving van het afgelopen jaar heeft de markt geprikkeld om op een andere manier naar de eigen supply chain te kijken.

Door schade en schande
Colin Maund, CEO van Achilles, verklaart op Procurementleaders.com dat het om een verandering in de denkwijze gaat. “Veel inkoopafdelingen managen hun risico’s contractueel, wat neerkomt op het aanklagen van leveranciers wanneer zij niet leveren. Wat de ramp in Japan heeft uitgewezen is dat de getroffen leveranciers op geen enkele manier aangeklaagd kunnen worden, omdat er sprake is van overmacht.” Flexibiliteit gaat in dergelijke situaties een grotere rol spelen, voorspelt hij.

Risico spreiden
De kijk op flexibiliteit is door de omstandigheden dus ingrijpend veranderd. Veel bedrijven zien in dat ze kwetsbaar en afhankelijk zijn. Vandaar dat Boeing’s CEO onlangs vertelde over het eventueel dubbel inkopen van producten van twee leveranciers. “Je kunt in tijden van crisis niet zomaar bij een bedrijf aankloppen en zeggen: ‘met jou wil ik nu in zee’. De inkoop zal daarom misschien moeten denken aan het splitten van contracten, zelfs als dat tegen de partnerstrategie in gaat”, meent Maund.

In het voordeel
Uit een survey van adviesbureau PRTM blijkt er nog wel een lange weg te gaan is voordat flexibiliteit volledig in de vele supply chains wordt geïmplementeerd. Wel zijn de voordelen van flexibiliteit aanzienlijk, zegt PRTM’s directeur Brad Householder. “Bedrijven die flexibiliteit volledig in hun bedrijfscultuur opnemen, zullen ten opzichte van andere bedrijven die dat niet doen zeker in het voordeel zijn. Hoewel 30 procent van de bedrijven hier nog niet in geslaagd is, heeft maar liefst 60 tot 70 procent dat wel gedaan. Een aanzienlijke hoeveelheid.”

Michèle Giebing
Door Michèle Giebing
Michèle Giebing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.