Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
29
11
10
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koos Plegt
Dossier: NEVI
Soort:

Frank Oort, CPO BAM Groep: ''Inkoop is meer dan bottom line''

Eén van de drie genomineerden voor de CPO Award 2010 is Frank Oort, CPO van BAM Groep. In een sector die van oudsher weinig met inkoop heeft, zette hij zijn vak effectief op de kaart. “Een vertaling maken van klantwens naar leveranciers, dat speelt overal.”

In de aanloop naar de CPO- verkiezing onderscheidde Oort zich tijdens een presentatie voor de jury in het Rabobankgebouw in Utrecht op ludieke wijze van de concurrentie. In plaats van met de geijkte ‘powerpoint’ te komen, kwam hij opdagen met een groen en oranje (de bedrijfskleuren van BAM Groep) overgespoten kruiwagen. Aan de hand van items die in de bak waren gelegd deed hij zijn verhaal, langs de hoofdthema’s veiligheid, CO2 en afvalmanagement. “Wat er nu ook gebeurt, ik heb me in elk geval onderscheiden”, zegt hij. “Het is heel goed dat we als BAM, maar ook als bouwbranche, onderscheidend zijn. Toen ik in 2007 overstapte van de foodsector (Royal Friesland Foods, waar Oort tien jaar als inkoopmanager werkte) naar de bouwsector werd me gezegd: ‘Wat doe je nou, Frank? Je gaat terug naar het stenen tijdperk qua inkoopontwikkeling!’ Maar klanten leggen ook hier steeds meer nadruk op thema’s als inkoop-alignment en het is heel mooi om die vraag op te pakken vanuit onze eigen expertise. Daardoor hebben we inmiddels orders binnengehaald die we anders nooit hadden gekregen.”

Overtuigingskracht
Toen Oort drie jaar geleden Royal Friesland Foods verruilde voor BAM Groep, verruilde hij daarmee ook een op processen gebaseerde industrie voor een op projecten gebaseerde sector. Was dit een bewuste keuze? Niet echt, zo zegt Oort. “Ik zat tien jaar bij Friesland en ik kon er wel verder, maar dan ben je min of meer getrouwd met het bedrijf. En als ik dan toch aan het veranderen was, dan ook meteen een volledig andere industrie. Dat het een op processen gebaseerde industrie is, is meer een gevolg van die keuze. Ik zie trouwens meer overeenkomsten dan verschillen. Een vertaling maken van klantwens naar leveranciers, dat speelt overal. Dat geldt ook voor duurzaamheid en het optimaal inrichten van een organisatie. Wel heel typisch voor de bouw is de decentrale organisatie. Er wordt hier heel beroep gedaan op de eigen overtuigingskracht, niet alles is van bovenaf opgelegd.”

De omgang met strategische leveranciers is in de bouwwereld enorm belangrijk, mogelijk nog belangrijker dan in andere sectoren. “Het is hier niet eens de 80/20 regel, maar eerder nog de 90/10 regel. Tel daarbij op de inkoopratio van 70 procent en je ziet dat hier een enorm hefboom te vinden is,” aldus Oort. Goed samenwerken met deze leveranciers maakt het verschil tussen het wel of niet krijgen van een tender. Dit betekent dat je aan de ene kant wel projectmatig werkt, maar aan de andere over die projecten heenkijkt en afspraken maakt voor de langere termijn. Dan merk je dat er veel meer mogelijk is dan alleen afspraken over plaats, tijd en bedrag, maar dat je ook kunt praten over innovatie en lean manufacturing.”

Groene woning
Een voorbeeld van waar zo’n strategische samenwerking toe kan leiden is de groene woning die BAM met leveranciers – of co-makers, zoals het bedrijf ze graag noemt – ontwikkelde. “Je ziet dat men vaak de mond vol heeft over business-alignment, maar wat is het eigenlijk: actief sparren met business-partners over hoe je de markt kunt aanvallen. Inkoop kan hier niet alleen de bottom line in geven in de vorm van prijs, maar ook een concurrentieel voordeel opleveren door aan te haken bij wat leeft bij klanten. Wanneer je dan gaat zoeken naar toegevoegde waarde bij leveranciers, dan gaat er een hele leuke bal rollen.”

Alignment, strategische partnerschappen en zoeken naar meerwaarde bij leveranciers. Het klinkt de inkoper allemaal heel bekend in de oren, maar wat is het geheim van de smid? Oort: “Je kunt sparren met business-partners, maar je moet die ideeën vervolgens ook echt gaan uitwerken. Dat is denk ik ook wel het sterke punt van inkoop bij BAM. Samenwerking en goede afspraken staan daarin centraal. Succes is namelijk ook dat je een bepaald thema met elkaar afspreekt en dat je daar allemaal naar toewerkt. Als je bijvoorbeeld afspreekt dat je naar links gaat, hoeft niet iedereen tegelijk direct naar links, maar uiteindelijk moeten ze wel allemaal die kant op. Alleen zo sluiten we aan op de behoeften van onze klant.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.