Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
01
06
15
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5
Door Nancy van Bemmel
Dossiers: Inkoop, Personalia
Soort: ,

Fredrick Spalcke: “Inkoop zit in mijn DNA”

Er is een transformatie gaande bij de inkoopafdeling van Philips. Functies worden opnieuw ingericht, afdelingen communiceren beter met elkaar en ook de relaties met leveranciers zijn steviger geworden. InkopersCafe.nl spreekt op het hoofdkantoor van Philips in Amsterdam met de man die bergen heeft verzet: Fredrick Spalcke, Executive Vice President en CPO van Philips.

“Inkoop zit in mijn DNA”, vertelt de CPO enthousiast. Voordat Spalcke zich in 2012 bij Philips aansloot, werkte hij onder andere als CPO bij Siemens en Huawei Technologies in China. Zijn werk  brengt een hele hoop vlieguren met zich mee. Spalcke komt op het moment van het interview net uit China en zal de volgende dag al weer naar zijn volgende bestemming reizen. “Ik woon en werk vanuit Shanghai, omdat dit voor Philips een belangrijk gebied is. Reizen is mij vanaf jongs af aan al meegegeven, omdat mijn ouders ook veel reisden.”

Interessante missie
Ondanks het drukke leven van Spalcke, komt hij opgewekt en gedreven over. “Ik zoek altijd naar interessante bedrijven waar ik impact kan maken. Dat is een belangrijke drijfveer voor mij. Philips is een bedrijf met een goede reputatie en ik wilde graag deel uit maken van dit team. Daarnaast gaf de CEO aan dat hij het hele bedrijf fundamenteel wilde veranderen om in de toekomst ook relevant te blijven voor de doelgroep. Dat is een interessante missie om voor te tekenen.”

Cost avoidance
Spalcke heeft sinds zijn aantreding in 2012 niet stil gezeten. Veel initiatieven zijn uitgezet en er is al een hoop veranderd sindsdien. Was deze opruimactie zo hard nodig? “Bij het eerste gesprek met een nieuw bedrijf probeer je indrukken op te doen. Binnen het eerste half uur dat ik hier was, vroeg ik: ‘hoe meet je productiviteit?’. Dat onthulde al veel. Ik zag binnen de inkoopafdeling een klassieke fout, namelijk ‘cost avoidance’. Hiermee verbeter je de productiviteit niet, maar ontwijk je kostenstijgingen. De leverancier komt bijvoorbeeld binnen en zegt: ‘ik verhoog de kosten met 15%. De inkoper kijkt vervolgens even boos en dan zegt de leverancier: ‘oké, we houden het nog een jaar stabiel’. Dan rapporteert de inkoper die 15% als een besparing. Een dergelijke ‘cost avoidance’ is echter niet duurzaam en kan de geloofwaardigheid van het kostenbesparingsprogramma aantasten”, zo vertelt Spalcke.

Uitdrijven van kosten
“Wanneer een bedrijf werknemers beloont voor ‘cost avoidance’, dan geef je verkeerde signalen af”, voegt de CPO toe. “Het inkoop-DNA moet gefixeerd zijn op het uitdrijven van kosten. Als de prijs van staal omhoog gaat, en je wist dat, dan maak je het product niet van staal. Als je de arbeidskosten omhoog ziet gaan in China, dan besluit je het product niet in China te produceren. Je moet als inkoper kijken naar de hele ‘value chain’ van wat we ontwikkelen, waar we het produceren en hoe we het verschepen. Je moet vervolgens kijken hoe je de kosten eruit kan drijven. Niet de prijs, maar de total cost of ownership. Als je dus een bonus krijgt wanneer je een ‘cost avoidance’ mindset hebt, dan moedigt dit niet het juiste aan.”

End-to-end view
“De inkoper moet daarnaast een end-to-end view hebben van de markt”, zegt Spalcke. “Hij moet begrijpen wat er speelt in de grote markten, zoals Noord-Amerika, China, Japan en Europa. Je moet die trends begrijpen. Vervolgens kijk je naar je eigen waardecreatie-proces en naar hetgeen wat de leveranciers kunnen toevoegen. Hier moet je vroeg in het proces al een goede mix in vinden. Het liefst al vanaf de conceptfase. Als je namelijk eenmaal aan de gang gaat met een idee, dan kan je niet zo gemakkelijk meer terug.”

Impact door magische cocktail
Spalcke heeft ervoor gezorgd dat inkoop nu volop inspraak heeft vanaf de conceptfase. “Voorheen had Philips een sterke marketing-, sales-, en r&d afdeling. Zij kwamen met goede ideeën. Deze waren alleen misschien niet helemaal in lijn met alle afdelingen. Het idee zou vervolgens via elke afdeling gaan, waarbij inkoop pas als laatste aan de beurt kwam. Wij kregen dan te horen: ‘zorg voor deze producten en zorg dat ze de juiste kleur hebben. Zorg dat ze op tijd geleverd worden en dat het er genoeg zijn’. Dat is wat wij noemen ‘order to cash’, een tactische inkooporganisatie. Wat wij nu aan het bouwen zijn, is een strategische organisatie, die impact wil veroorzaken. We creëren maximum impact door het concept ‘idea to market’. Hierbij wordt er een magische cocktail gemaakt, met de juiste omzetstroom, kwantiteit, R&D, fabrieken en leveranciers. Daarnaast zetten we alle afdelingen in één kamer en gaan we samen door alle business cases heen. Zo wordt iedereen betrokken, is iedereen op de hoogte en creëren we meer waarde.”

Dit is het eerste artikel van een drieluik, naar aanleiding van het interview met Philips.

 

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Reacties:

  • Anoniem | 01-06-2015 om 09:46

    Zo werkt het. Strategisch samenwerken met oog voor de held value chain. Inkoop hoort daarom een integraal onderdeel te zijn van het waardecreatieproces. Dit soort praktijkvoorbeelden laten zien dat het werkt. Heel goed!

  • Anoniem | 02-06-2015 om 14:02

    De denkrichting is uiteraard helemaal correct. Maar de uitvoering is niet zo eenvoudig. Wanneer in het aangehaalde voorbeeld bijvoorbeeld het product van plastic wordt gemaakt door de sterke invloed van inkoop, maar de consument zit dat helemaal niet zitten… Verkoop je niets en is het verkeerde zuinigheid. En om te denken dat enkel inkoop het inzicht heeft om tot een beste materiaalkeuze te komen, is ook wat kort door de bocht. Maar eerder mee kunnen denken, is inderdaad goed.

  • Anoniem | 02-06-2015 om 14:27

    Zo werkt het toch niet helemaal… hoe kan Spalcke over value chain (lees: toevoegingen aan de waardeketen) spreken als hij vervolgens zijn inkopers een fixatie op het uitdrijven van kosten toewenst? Met het gevaar dat Spalcke hier niet goed geciteerd is: dan richt Philips zich met alle respect nog steeds op tactische inkoop (incl. value engineering technieken die zo’n zeventig jaar op de markt zijn). Strategisch wordt het pas als je je supply base betrekt in activiteiten die de top-line (en niet alleen de bottom- line) van je organisatie raken, zoals in Automotive gewoon. Dus: als je (strategische) inkopers een fixatie op het vergroten van de marge hebben. Philips heeft een lange geschiedenis van het wegsnijden van de baten met de kosten, lees: het in de kiem smoren van innovatie door leveranciers, met zeer tastbare impact op de producten die Philips op de markt zet (t.o.v. producten van concurrenten met dezelfde supply base). Bij een alsmaar afnemende verticale productieactiviteit en een daardoor alsmaar toenemende bijdrage van leveranciers aan de waardeketen (bij Philips grofweg 50% van de omzet) een verontrustende constatering. Ik hoop dus maar even dat Spalcke op dit punt verkeerd geciteerd is (en deze bijdrage niet geredigeerd heeft)…

  • Anoniem | 02-06-2015 om 21:26

    Ik heb dit soort artikelen eerder gelezen maar in een andere vorm afkomstig van Neil Deverill en Barbara Kux. Ze zijn goed goed maar ze beklijven onvoldoende bij Philips omdat de CPO’s en Inkoop leidinggevenden meer bezig waren met hun eigen carriere dan met de echte Philips toekomst.

  • Anoniem | 03-06-2015 om 12:23

    leuk Anoniem 21:26, ex-Philips? Maar correct, na Spalcke weer een CPO van buiten? Weer nieuwe functietitels en veel nieuwe landgenoten? Sustainable veranderen is niet gelukt op inkoop bij Philips sinds mid jaren 90. Helaas… het zal voorlopig een (opgeklopte) besparingen machine blijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.