Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
04
02
13
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
1
Door Koos Plegt
Dossier: Logistiek
Soort:

"Fyra te langzaam voor aanbestedingseisen hogesnelheidslijn"

De Fyra-treinen voldoen helemaal niet aan de aanbestedingseisen die gesteld zijn voor de exploitatie van de hogesnelheidslijn. De treinstellen van het Italiaanse AnsaldoBreda zouden niet snel genoeg zijn voor het traject Amsterdam-Brussel.

Er is de laatste weken al veel over gezegd en geschreven: de Fyra. De Italiaanse hogesnelheidstrein die Amsterdam met Brussel moest verbinden, werd onlangs van het spoor gehaald na herhaaldelijke technische gebreken. Maar daar hadden ze überhaupt niet mogen rijden, afgaande op het bestek van de aanbesteding van de hogesnelheidslijn.

Kruimeldief
In het bestek voor de hogesnelheidslijn staat dat de treinen in 93 minuten van Amsterdam naar Brussel moesten rijden en in 183 minuten van Amsterdam naar Parijs. Dit meldt OVPro.nl, dat in bezit is van het document. Door de gebruikelijke oponthoud op stations is dit alleen mogelijk met treinen die 300 kilometer per uur kunnen rijden. De Italiaanse Fyra, die onder NS-personeel vanwege de kenmerkende neus de bijnamen ‘Albatros’ en ‘Kruimeldief’ heeft gekregen, rijdt met een maximumsnelheid van 250 kilometer per uur.

Treinen Ahlstom en Siemens sneller
Veola-directeur Manu Lageirse bevestigt de technische eisen die het bestek met zich meebracht. Zijn bedrijf dong mee naar de exploitatie van de hogesnelheidslijn en bood 80 miljoen euro, maar verloor van NS en Schiphol die met een gezamenlijk bod van 160 miljoen euro kwamen. Om aan de eisen te voldoen, schreef Veolia in met fabrikanten Alstom en Siemens; volgens Lageirse op dat moment de enige producenten van treinen die 300 kilometer per uur kunnen en die met voldoende zekerheid op tijd rijklaar zouden zijn.

Specificaties aangepast
De kosten van de treinen van Alstom en Siemens bedragen rond de 30 miljoen euro per stuk, een derde meer dan wat de NS en de Belgische spoormaatschappij NMBS voor de Italiaanse treinstellen hebben betaald. Volgens Lageirse zijn de specificaties voor de trein aangepast om de hoge exploitatiekosten van de hogesnelheidslijn te dekken en waren de overige fabrikanten voor de bestelling van een beperkt aantal treinen niet bereid een totaal nieuwe trein te bouwen.

NS ontkent verband
Volgens NS-topman Bert Meerstadt is er geen verband tussen de lage aankoopprijs voor de Fyra en exploitatiekosten van de hogesnelheidslijn. NMBS-topman Marc Descheemaecker stelt dat er zeven fabrikanten meedongen naar de levering van treinstellen, maar dat er hier zes van afhaakten toen NS en NMBS slechts 19 treinstellen bestelden en AnsaldoBreda als enige kandidaat overbleef.

Reacties:

  • Speciaal voor de NMBS. | 16-01-2014 om 20:05

    […] werd aangepast zodat Ansaldo-Breda kon meedingen nadat de maximum snelheid werd aangepast. Bron: http://www.inkopers-cafe.nl/fyra-te-…snelheidslijn/ Camera images are like women – to cure a flat one, give it some curves RAW images are like men […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.