Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
23
04
13
Anton Rutgers
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
1
Door Anton Rutgers
Dossiers: Column, Opinie
Soort:

Ga Insourcen!

Stop met uitbesteden

20 jaar geleden kwam het in de mode. Het uitbesteden van alle activiteiten die niet tot tot de Core-Business behoren. Te beginnen met de facilitaire dienstverlening, daarna beveiliging, HR, IT en zelfs uiteindelijk zelfs inkoop. Resultaat is heden ten dage een verslechterde service voor de medewerkers, vuile gebouwen, dure lunches, lange wachttijden en een stijgend aantal helpdesk calls. Anderzijds zien we onbestuurbare molochs van leveranciers ontstaan met 7 management lagen tussen de klant en de werkvloer en ondoorzichtige financiële structuren. Hierdoor betalen we nu allemaal te veel en de beloofde besparingen worden al lang niet meer behaald.

Control is niet de oplossing
Hoe lossen wij inkopers deze door ons zelf gecreëerde problemen op? We vervangen die arme facilitaire medewerkers die niet met de core-business bezig waren door legers goed betaalde inkopers, service managers en contractmanagers. Want dat de service achteruit gaat zien we ook wel. Dat onze contracten hun doelen niet bereiken is ook duidelijk. Dit ligt echter niet aan ons, of aan de contracten, maar aan de leverancier en ook nog aan de interne klant. Die moeten we beter managen. Wij blijven gewoon contracten afsluiten met onhaalbare prestatie-eisen, veel te veel niet te meten KPI’s en prijzen waarvoor de, door onze exorbitante eisen, topzware leveranciers het niet meer kunnen doen.

Is er nog een weg terug? Jawel: GA INSOURCEN.
 
Voorbeeld: Een bedrijf betaalde 93.000 euro voor zijn dagelijkse schoonmaak van 7500 m2 kantooroppervlak. Nadat een ingehuurde inkoper er een prestatiecontract van had gemaakt voor, wie had dat kunnen denken, 75.000 euro werd er nog gemiddeld 3 maal per week schoongemaakt. Of eigenlijk; “er liep iemand rond” vond de directeur.  Deze laatste zette een advertentie en vond 3 mensen uit de omgeving die nu op basis van een payroll constructie met hart en ziel zijn kantoor schoonhouden. Beter dan ooit, iedereen blij. Totale kosten: 52.000 euro. 

Conclusie: er is een weg terug! Heeft u wel eens uitgerekend hoeveel mensen u aan het werk kunt helpen voor de enorme bedragen die u aan uw leveranciers betaald? En hoe de kwaliteit dan omhoog zal schieten? Jammer voor de inkopers en contractmanagers, maar een make or buy beslissing kan ook een ‘make’ worden.

Anton Rutgers
Door Anton Rutgers
Anton Rutgers is partner bij +CLICK! en directeur van +CHAGIA Consultancy + Support. Als coach en trainer helpt Anton inkopers en verkopers om meerwaarde uit hun onderlinge relatie te halen.

Reacties:

  • Anoniem | 29-04-2014 om 13:26

    Waarheid als een koe die meer melk geeft als zij buiten mag grazen…..
    Probleem het top management ziet dit niet… Bonus is afgestemd aan zo min mogelijke FTE en zoveel mogelijk outsources. Business case is gebaseerd op korte (ja zeer korte termijn). Kijk waar ze meer insources als outsources dat is binnen de familie bedrijven en dat verklaar dan ook dat het werken daar beter en plezieriger is. (bijv. IKEA, VDL, etc.)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.