Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
08
05
15
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Nancy van Bemmel
Dossier: Sourcing / Outsourcing
Soort:

“Gebruik goed gereedschap in sourcing projecten”

“Menig inkoper werkt met het verkeerde gereedschap in complexe sourcing projecten”, dat stelt Guido Winnink, directeur Adjust. “Kostenbesparingen blijven hierdoor vaak liggen.” Adjust richt zich als inkoopadviesbureau op het structureel verhogen van de winstgevendheid door voortdurend te zoeken naar alternatieve biedingen en oplossingen met een “twist”.

Deze “twist” heeft Adjust ook toegepast in een transporttender voor DuynieBeuker, een internationale leverancier van gezonde diervoeding. “Bij deze tender ging het om enorme hoeveelheden, namelijk ongeveer 1,2 miljoen ton tank- en bulktransport”, licht Winnink toe. “Adjust werd voor deze klus ingezet, omdat we verder denken dan de gebaande paden.”

Gigantische kostenbesparing
Transportkosten is voor DuynieBeuker een grote component. “Het is daarom erg belangrijk dat deze kostenpost efficiënt wordt ingericht. DuynieBeuker was hier al een heel eind mee, maar om concurrerend te zijn in de markt, moest dit naar een hoger level getild worden”, vertelt Winnink enthousiast. “En daar kwamen wij bij kijken. Door de inzet van software voor geavanceerde analyse werd het mogelijk om een gigantische kostenbesparing van 441.000 euro te realiseren. Dit is 5,9% kostenbesparing op een spend van 7,4 miljoen.”

Brei aan data analyseren
Om deze kostenbesparing te realiseren moest er goed gereedschap ingezet worden. “Het gereedschap was in dit geval geavanceerde optimalisatie software”, aldus Winnink. “Bij traditioneel inkopen is het een gewoonte om de situatie te vereenvoudigen. Het aantal prijselementen worden dan beperkt, alternatieve biedingen worden niet toegelaten en het aantal leveranciers die mee mogen bieden worden beperkt. Dit zorgt niet voor een optimaal eindresultaat.” Met de software van Adjust is het wel mogelijk om de gigantische brei aan data te analyseren. “In het geval van DuynieBeuker bestond deze brei uit honderden afleverlocaties en ophaallocaties en duizenden prijzen per transporteur. Door de software werd dit opeens overzichtelijk en analyseerbaar.”

Inkoop op basis van feiten
Krachtige rekenmodules zorgen ervoor dat verschillende scenario’s binnen enkele seconden door te rekenen zijn. “Een supply chain manager kan een prijskaartje hangen aan de bedrijfsbeslissingen die hij voorheen intuïtief nam. Dit zorgt voor effectieve inkoop op basis van feiten”, stelt Winnink. “De eis van de opdrachtgever ‘ik wil met maximaal 2 leveranciers werken’ komt toch in een ander daglicht te staan als in 30 seconden wordt uitgerekend dat dit de totale kosten, ten opzichte van 3 leveranciers, met 100.000 euro doet oplopen. Dus met geavanceerde software heb je in minder tijd een beter beeld van de kosten van je keuzes.”

Altijd de beste oplossing
Software was in het geval van DuynieBeuker de beste oplossing, maar dit geldt niet in alle gevallen. “Vanuit de inhoud doorlopen we een goed inkooptraject”, zegt Winnink. “Software wordt slechts daar waar nodig ingezet. Voor elk probleem hebben we een gepaste oplossing. We hebben daarvoor consultants in dienst met doorleefde ervaring op verschillende gebieden, zoals onder andere transport en marketing.”

Adjust is een gold partner van InkopersCafe.nl

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Journalist InkopersCafe.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.