Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
13
11
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
2
Door Koos Plegt
Dossier: Economie
Soort:

Geen zuivere koffie bij DE

Maatschappelijk verantwoord ondernemen moet bij DE Master Blenders een eerlijk en goed product opleveren, evenals hechte banden met leveranciers. Diezelfde leveranciers moeten nu echter toezien hoe hun facturen meer dan een half jaar open blijven staan. Niet bepaald zuivere koffie.

Alle wetten en codes voor snel betaalgedrag ten spijt, in de markt geldt nog altijd het recht van de sterkste. Deze keer is het DE Master Blenders dat leveranciers, veelal mkb-bedrijven, de duimschroeven aandraait. Het koffieconcern verlengt de betalingstermijnen in bestaande contracten eenzijdig, van 60 à 90 dagen naar 180 tot zelfs 200 dagen. Een en ander blijkt uit e-mailverkeer tussen een inkoper van DE Master Blenders en een leverancier, dat in handen is gekomen van Het Financieele Dagblad.

Niet overal langzame betalers
De actie van het koffiebedrijf is het meest recente voorbeeld van een groot bedrijf dat eenzijdig contractvoorwaarden tracht aan te passen door kortingen op tarieven te eisen of door simpelweg de betalingstermijnen verder op te rekken. Het is een populaire maatregel om werkkapitaal te reduceren en financieringskosten terug te brengen. In de afgelopen twaalf maanden maakten onder meer KPN en Ahold zich hier al schuldig aan. De boodschap voor de leverancier is telkens impliciet: accepteren of wegwezen. Overigens zijn niet alle grote bedrijven langzame betalers; Nestlé, Aviko en Tetra Pak voldoen hun rekeningen aan leveranciers binnen dertig dagen.

Hoewel niet uniek, ontlokt de zet van DE Master Blenders veel reacties op social media. “Schandalig” is een term die veel terugkomt in Twitter-tijdslijnen. Uitlatingen als “Een reden om geen zaken met ze te doen”, “DE Master Blenders wordt Master Lenders” en “Hoe een sympathiek merk tot een klootzakkerig niveau komt”, illustreren dat DE met haar actie weliswaar haar werkkapitaal heeft gereduceerd, maar ook veel goodwill is kwijtgeraakt. Inkoophoogleraar Arjan van Weele pleit op Twitter zelfs voor een algehele boycot van DE-koffie. (“Mijn advies… stap massaal over op andere koffie. Eenzijdig openbreken van leverancierscontracten kan niet!”).

Leverancierscode
DE Master Blenders hanteert een leverancierscode als onderdeel van haar duurzaamheidsbeleid. Hierin spreekt het bedrijf haar verwachtingen uit dat leveranciers “de wet, wetgeving, regels en industriële standaarden” in de gebieden waar zij opereren kennen en volgen. Duurzame business practices in de supply chain moeten bijdragen aan betere producten, maar ook leiden tot “langdurige relaties met leveranciers met wederzijdse voordelen.” DE Master Blenders laat bij monde van een woordvoerder tegen het FD weten dat het nooit ingaat op contractuele afspraken met leveranciers en klanten en dat betalingstermijnen “altijd het resultaat zijn van individuele afspraken met leveranciers”. Het algemene beleid zou recent ook niet gewijzigd zijn.

Reacties:

  • Anoniem | 04-12-2013 om 09:02

    Duidelijk, voor een tijdje geen DE koffie meer

  • Anoniem | 15-01-2014 om 09:06

    Het trieste van dit alles is dat D.E. er nog mee wegkomt ook! Veel inkopers en facilitair managers prikken hier niet doorheen en varen nog steeds blind op de ijzersterke merknaam en het betrouwbare imago van Nederlands’ bekendste koffiemerk. Dat imago brokkelt steeds verder af. Inkopers van Nederland, wordt wakker…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.