Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
29
04
15
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
14
Door Nancy van Bemmel
Dossier: Inkoop
Soort: ,

Gerco Rietveld: “Inkoop moet gesplitst worden”

“De afdeling inkoop zou gesplitst moeten worden”, dat stelt strategist Gerco Rietveld, op het seminar Purchase Intelligence. “Er zijn namelijk twee inkoopwerelden: de wereld van de zakelijke inkoop practitioner en de wereld van de mensgerichte consultant.” In het boek ‘inkoop, een nieuw paradigma’ was Rietveld stellig tegen de focus op kostenbesparingen. “Ik vond altijd dat inkoop zich niet moest richten op kostenbesparingen, maar nu heb ik een genuanceerder beeld”, aldus Rietveld in gesprek met InkopersCafe.nl.

Volgens Rietveld zijn er twee soorten inkopers, die beiden een belangrijke functie kunnen vervullen in een organisatie. “De inkooppractitioner is analytisch, rapporteert besparingen, wil de laagste transactiekosten en is gericht op efficiëntie. De inkoopconsultant richt zich juist op partnerships met leveranciers. Deze begrijpt de business en vertaalt de wensen en koopmotieven van de eindgebruiker naar zijn werkzaamheden.”

Ontwikkelingen downstream
“De inkoopconsultant, ofwel businessgedreven inkoper, luistert ook meer naar de eindgebruiker en merkt wat er downstream gebeurt”, vervolgt Rietveld. “Neem het voorbeeld van Schiphol. Zij hebben een top of the bill bagage-afhandelingssysteem ingekocht bij Vanderlande Industries. Toch kan het voorkomen dat je als reiziger nog anderhalf uur zit te wachten op je bagage. Toen ik Schiphol hiermee confronteerde kreeg ik de reactie: ‘ja maar er zitten ook nog bagage afhandelaars tussen’. Dit is een sprekend voorbeeld van het kopen van een perfect product, terwijl men niet doorheeft dat de waardetoevoeging van dat product in de volgende schakel van de keten weer vernietigd wordt. Een strategische inkoper merkt dit en anticipeert hierop.”

Klaar met kostenbesparingen
“De inkooppractitioner is meer gericht op kostenbesparingen”, zegt Rietveld. Is Rietveld dan volledig afgestapt van zijn afkeer tegen kostenbesparingen? “Nee, je moet het genuanceerder zien. Wat ik veel hoor is dat er veel CPO’s zijn die nog steeds erg trots zijn op hun kostenbesparingen. Dat haantjesgedrag, daar ben ik allergisch voor”, legt Rietveld uit. “Heel veel onderzoeken laten zien dat grote organisaties alleen maar bezig zijn met kostenbesparingen. Hiermee halen organisaties echter hun bestaansrecht onderuit. Begin deze eeuw hebben we veel bedrijven gezonder weten te maken, door kosten te besparen. Maar vandaag de dag kom je op een niveau waarop je klaar bent met kostenbesparingen. Dan zie je dat inkopers toch maar door blijven gaan, en door blijven gaan.”

Businessgedreven inkopen
Rietveld ziet wel dat er al bedrijven zijn die het businessgedreven inkopen van inkoopconsultants toepassen. “Ik zie het voornamelijk bij middelgrote organisaties, niet bij multinationals. Kleinere bedrijven pakken het sneller op. Daar zijn de lijntjes veel korter. Bij een bedrijf van 1000 man zit één inkoopmanager met twee inkopers. Iedereen kent elkaar en loopt bij elkaar naar binnen. Bij een multinational van 100.000 medewerkers, moet de inkoper zich op zijn eilandje staande zien te houden. En dat doen ze door middel van kostenbesparingen.”

Werelden niet combineren
Kan een inkoper zowel een practitioner als een consultant zijn? Daar is Gerco Rietveld duidelijk over: “Nee, het mensbeeld van deze twee inkopers is heel verschillend. De één is analytisch sterk en de ander is sterk in het onderhouden van relaties. Deze competenties kun je niet combineren, zonder in te leveren op de waarde van de competenties.” Rietveld vervolgt dat ze wel naast elkaar kunnen bestaan in een organisatie. “Maar dan wel met aparte aansturing”, stelt Rietveld. Naar de twee inkoopwerelden moet volgens Rietveld gekeken worden, zoals naar marketing en sales. “Vroeger waren deze twee afdelingen ook één. Ooit dacht deze afdeling: we moeten meer strategisch naar de markt kijken en deze analyseren. Toen zijn het twee aparte disciplines geworden.”

Purchase Intelligence
Gerco Rietveld doet deze uitspraken op het seminar Purchase Intelligence, welke is georganiseerd door LAKRAN en Software AG. Centraal tijdens het seminar stond het strategisch positioneren van de uitvoerende inkoop. Draagt de inkoper bij aan de doelen van de CEO en de organisatie als geheel? Waar gaat het mis en hoe kan de inkoper kostenbeheersend optimaliseren in plaats van slechts lagere prijzen te bedingen bij leveranciers? Deze en meer vragen werden door Gerco Rietveld, Martin Putters (LAKRAN) en Ricardo Passchier (Software AG) behandeld.

 

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Reacties:

  • velsen010 | 21-04-2015 om 10:35

    Mooi en helder verhaal. Een goed idee om inkoop te scheiden in inkooppractitioner en inkoopconsultant. Deze laatste kan door zijn verbinding met de organisatie ook makkelijker de verbinding naar Contractmanagement leggen. Nu is vaak de contractmanager en inkoper twee verschillende bloedgroepen maar hierdoor gaan ze elkaar versterken en daardoor ook de toegevoegde waarde voor de organisatie.

  • Anoniem | 21-04-2015 om 11:05

    Er is in mijn ogen nog een 3e type inkoper en dat is de inkoper die moet schakelen of combineren tussen/van beide bovengenoemde types. de ene keer is relatie belangrijk; de andere keer de prijs. Afhankelijk in het soort project/opdracht dat je hebt. Het is lastig om dit in 1 aanspreekpunt te doen, waarbij je de ene keer de onderhandeling op basis van prijs en de andere keer op basis van relatie moet voeren. Daar ligt de complexiteit van de praktijk en de expertise van een goede inkoper die van tevoren telkens zijn positie moet bepalen en dit dient te spelen zonder beschadigd te raken.

    • Anoniem | 21-04-2015 om 14:54

      U heeft helemaal gelijk. Dat is de praktijk van de dag, zeker in een kleinere organisatie. Samen met de leverancier oplossingen zoeken echter op het scherpst van de snede. Hierbij is de keuze hoe te onderhandelen, vanuit welk uitgangspunt en de houding naar leverancier, afhankelijk van de aard van de in te kopen materialen of diensten. Al dan niet CAPEX of MRO. De verwachtingen t.a.v. kostenbesparingen door de eigen directie kunnen hierbij roet in het eten gooien.

    • Anoniem | 04-07-2015 om 08:06

      Wow! I’m glad you like my website. If you post pituercs of your frescoes on your blog, feel free to leave the address in the comments on my fresco project page. Can’t wait to see how they turn out!

  • gjvlasveld | 21-04-2015 om 11:31

    Gerco, ik denk dat je gelijk hebt alleen zit er nog een stap vóór. Er zal namelijk een keuze gemaakt moeten worden voor het type inkoper dat aan het werk gezet kan worden. Dit is de stap de business wordt gevraagd welke toegevoegde waarde ze van het in te kopen product dienst of van de te kiezen leverancier verwachten. Als dat antwoord is ´een goed product tegen de laagste prijs´ dan kan de inkooppractitioner aan de slag. Als het antwoord is ´innovatie en een directe bijdrage aan de kwaliteitsbeleving van onze eindklant´ dan gaat de inkoopconsultant aan de gang. De keuze ligt in mijn ogen dus uiteindelijk weer bij de business.

  • Anoniem | 22-04-2015 om 08:39

    Ik denk niet dat je klaar bent met kostenverlagingen, maar met prijsverlagingen. De focus gaat van de inkoopprijs naar de kostenbesparingen in de hele keten.

  • Anoniem | 22-04-2015 om 08:57

    Businessgedreven houdt m.i. in dat een inkoper zijn inkoopstrategie aanpast aan de bedrijfsstrategie. Daarbij kan soms de focus liggen op lage transactiekosten en efficienctie, de andere keer op EMVI of GOW. Het schaap met vijf poten vind je niet, maar een mix van empatisch vermogen vanuit de relatie en analytisch vermogen gericht op efficientie is toch niet teveel gevraagd?

    • Heleen Elen | 22-04-2015 om 09:17

      Nee zeker niet. Het één kan niet zonder het ander om succesvol te zijn en aan te blijven sluiten op de business!

  • Anoniem | 22-04-2015 om 19:24

    In minder woorden uitgedrukt…. Inkoop moet “innovation influx” gericht zijn… dus oog voor het linken van leveranciers expertises aan wat de klant zoekt…S2B2C…supply to business to customers…
    http://www.slimanagement.com

    • Anoniem | 04-07-2015 om 21:07

      This is great to see. Congrats. I imagined Ton and crew were going to dsgein and make their own by taping or stapling garbage bags together

  • Anoniem | 23-04-2015 om 07:55

    Ik denk dat je moet beginnen met het maken van een bewuste keuze voor de inrichting van je inkoopfunctie. Dat is je basis. Binnen onze organisatie hebben we gekozen voor een gecoördineerd inkoopmodel met decentrale trekken.
    Automatisch zie je dan dat je niet veel operationele inkopers binnen je team nodig hebt, maar meer denkers en schakers en gewoon goede adviseurs.
    Binnen de rest van de organisatie is de operationele inkoop al belegd en worden bestellingen gedaan. Pas vanaf zwaardere MVO en EA trajecten komt Inkoop om de hoek kijken.
    We richten ons nu op meer strategische speerpunten en hiervoor is inderdaad een ander type nodig.

  • Anoniem | 24-04-2015 om 09:09

    Beste, gezien het feit dat we door de jaren continu bezig zijn om besparingen te realiseren, de uiteindelijke vraag een keer gesteld gaat worden ” wanneer stoppen we met jaarlijks actie te ontplooien om te besparen in plaats van nu voor een lang termijn een besparing in gang zetten waar jaarlijks van de voordelen kunnen profiteren. Dus strategisch gezien een 3 of 5 jaren plan maken waar we jaar door middel van indexatie niet verhogen maar besparen ?

  • TitusKroon | 24-04-2015 om 15:56

    Gerco Rietveld is een visionair die ook hier weer met goede ideeën komt, voortbordurend op het gedachtengoed van Inkoop en nieuw paradigma. Opmerkelijk is de stelling dat business-gedreven inkoop beter van de grond komt bij middelgrote organisaties dan bij multinationals. Ik zie dat ook in de praktijk, de vervreemding door grootschaligheid en het Excel management. Leve het MKB (<:).

  • Anoniem | 28-04-2015 om 17:22

    De discussie over kostenbesparingen voer ik af en toe nog met de interne klant of de directie. Probleem hierbij is dat iedereen ook een andere definitie hanteert.
    Praten we over geïdentificeerde kostenbesparingen, over gecontracteerde kostenbesparingen of over gerealiseerde kostenbesparingen?
    In het laatste geval praten we ergens over, maar dat wordt vaak niet goed gemeten en al helemaal niet goed gemanaged.
    Probleem is vaak dat na een aanbesteding een inkoper roept dat hij 50K heeft weten te besparen (met de aanbesteding), maar dat is nu 4 jaar gewoon niet gelukt. De klant komt 4 jaar langs voor een nieuwe aanbesteding en de budgetten zijn nog steeds te krap. De leverancier factureert maar raak. bonussen/malussen of kortingen worden niet ingelost. Op deze wijze ontstaat er dus geen complete bevrediging en zal de drang naar nieuwe kostenbesparingen weer naar voren komen. Het werkelijke probleem is dan niet dat de inkoper weer aan de bak moet en kosten moet besparen. Het werkelijke probleem zit hem bij de contractmanager, de business die niet op zit te letten. Te veel licenties in huis, geen factuurcontrole, geen demand management meer en ga zo maar door.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.